/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Høj puls under træning..
Fra : Toby14dk
Vist : 3835 gange
75 point
Dato : 29-05-06 10:11

Hey..
Jeg har et spørgsmål omkring min puls..
Når jeg cykler ( på racer cyekl) ligger min max puls på ca. 205
og min gennemsnits puls på 167..
Hvad fortæller det mig når jeg er 19år 1,80høj vejer ca. 75kilo.
Folk kommer med meget tvetydige svar så tænkte det kunne være at i måske havde en ide om, om det er godt el. skidt?
Mvh. Tobias.

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 85 point
Dato : 29-05-06 11:04

Hej Tobias...

Du bør aldrig ramme din max. puls i et træningspas.. det skader mere end det gavner

Her er en meget benyttet tommelfinger regel:

Som nybegynder anbefales det at træne med en gennemsnitspuls på 50-59% af Max. pulsen.
Fedtforbrænding = 60-69% af Max. pulsen.
Udholdenhedstræning = 70-79% af Max. pulsen
Hård træning/syretræning= 80-89% af Max. pulsen.

Din gennemsnitspuls på 167, svarer til 81,5% af din Max. puls. Så du træner måske lige en tand for hårdt...

Hvis det var mig ville jeg køre udholdenhedstræning... og med en max. puls på 205 giver det et pulsinterval på 144-162.

Vh fluffy

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 29-05-06 15:51

Okay.. Takker.. :)
Men betyder det så jeg har en dårlig kondi? eller?
Hvorfor siger mange at det er foruroligende højt?
Mvh Tobias.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 29-05-06 16:59

En (ubrugelig ) tommelfingerregel siger at din max-puls er i nærheden af 220 - alder - - det vil sige at din max-puls er omkring 200.
Din max-puls kan du finde ved at benytte en 400 meter strækning på følgende måde :
1 - gå strækningen i rask tempo
2 - lunt tilbage
3 - løb strækningen i rimeligt tempo
4 - lunt tilbage
5 - løb strækningen i absolut højeste opnåelige tempo, hvor du GENNEMFØRER !!!
Din max-puls måles umiddelbart efter sidste tur.
Det var så sidste gang du målte den - eller var oppe i nærheden af den !! Du ødelægger flere muskelceller ved at misbruge dit iltforsyningsapperat på den måde, end du opbygger. Det er ikke sikkert at dit hjerte arbejder optimalt i de øverste 5-15% af dit pulsområde (!), muligvis kan hjerteklapperne ikke følge med til at åbne og lukke fornuftigt, så man bør holde sig et stykke under absolut maks.
Træn, som fluffyclaus siger, i de forskellige intervaller.

Godkendelse af svar
Fra : Toby14dk

Dato : 02-07-06 17:15

Tak for svaret fluffyclaus.