/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
sofamænd
Fra : aasenissum
Vist : 630 gange
300 point
Dato : 25-05-06 00:24

igennem længere tid har jeg funderet over en sag, som jeg måske her kan få svar på - ganske seriøst.
hvorfor er der så mange både unge og gamle mænd, som enten lægger sig på sofaen efter aftensmaden eller sætter sig foran fjernsynet, hvor begrundelsen kan være : jeg ser nyheder.. fælles for begge modeller er, at et øjeblik efter høres en dyb rumlen, far sover.
da begge for det meste er udearbejdende, kan det undre, at det stort set ikke er vor mor, som kaprer sig sofaen mens farmand ordner køkkenet og unger.

er det en kulturarv fra før fjernsynets tid og hvor far kom hjem, læste avis, og fik sig en velfortjent lur, da han jo havde været på arbejde. konen havde jo bare gået derhjemme og sløvet den med unger, vask (før vaskemaskinens tiid), madlavning osv.

for at belyse fænomenet, har jeg diskret foretaget en lille rundspørge blandt naboer og venner.
næsten samtlige både unge (hvor jeg undrer mig mest) og gamle kender til det endda grundigt.
selv min søn er forfalden, og ikke min datter.

og det er bestemt ikke fordi konerne er kedelige. personligt har jeg optrådt med mavedans, foreslået mange fælles fornøjelser, lige fra en tur under bruseren til et spil bob. men ak, hellere være fælles med sofaen og drømmeland.
vi lever kun en gang - så vidt vides, og det kunne være dejligt med så meget livsglæde, at detteher spørgsmål slet ikke ville opstå.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-05-06 00:47

Det må være en kulturarv, at konerne altid har 117 ting der skal ordnes, før de endelig kan falde til ro=være søvnige og kedelige at sætte sig foran fjernsynet, kan virke søvndyssende på alle mænd, undtagen hvis der er en god sportsudsendelse, selv jeg falder i søvn hvis jeg sætter/lægger mig på sofaen, foran fjernsynet aftenen er ellers min aktive periode, jeg er udpræget B menneske og arbejder om aftenen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-05-06 01:42

Jamen det er der da kun en løsning på:

Enten ud med sofa og TV....eller ud med manden til fordel for en der hellere vil vaske op og støvsuge

Nej, spøg til side, for jeg er helt enig med dig i, at det fungerer sådan i rigtig mange hjem.

Og hvorfor gør det så det

Jo, det vil det blive ved med, så længe mændene får lov til det Kvinderne påtager sig næsten pr automatik rollen som "moderen der passer barnet og dets behov for mad, rent tøj, rene omgivelser m.m", og mændene finder stort behag i det....selvfølgelig gør de det

Hvis alle kvinder gjorde sig lidt hårde fra starten, og fastholdt, at "sådan skal det være ellers er det ud af klappen" (og så virkelig harpede ham ud af klappen hvis han ikke makkede ret) , så tror jeg helt sikkert, at mændene ville lære det.........på et eller andet tidspunkt , om ikke andet så fordi de måske efter et halv års tid bliver træt af at lede efter "kone nummer 17"

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-05-06 02:13

Ihhhh hvor er du altså hård Dova Men du har ret - mænd er som havefliser - hvis man får dem lagt ordentlig ned fra starten, kan man træde på dem hele livet

Nå men..

Hej Aase.

Jamen det er da utroligt at du stiller spørgsmålstegn ved en SÅ naturlig del af (sam)livet

Samme spørgsmål stillede jeg mig selv, da jeg blev voksen og fik familie....men så tænkte jeg tilbage til min egen barndom, denne lille beretning kunne være skrevet af min mor:

Jeg synes det er så skægt når man har været på tur - ALLE i familien er med og så kommer man hjem....måske er klokken blevet 17:30 eller sådan noget...straks lyder det fra familien, mens de tager tøj af 'MOAR - Hvad skal vi ha' at spise?' - og når man så lige gør dem opmærksom på at man faktisk deltog i udflugten...og netop er hjemkommet sammen med dem...jamen så er der jo gooood tid og så fordeler man sig rundt omkring i diverse lænestole og foran fjernsyn og computere....men moAr..ja hvad laver mor så? Jo - hun fræser rundt og forsøger at få noget mad stablet på bordet samtidig med at tøjet skal af og kaffen sættes over - det kunne da osse være rart hvis hun lige kunne nå den tørretumbler som, i mellemtiden, er blevet færdig - for så er der plads til tøjet fra vaskemaskinen som står og venter. Bordet skal lige dækkes og hunden skal jo osse lige have tørt poterne og den skal have lidt mad mens katten står og mjaver foran skabet hvor kattemaden står...og forresten skal der jo smøres madpakker men det kan vel vente til efter aftensmaden, så kan hun smøre dem mens opvaskemaskinen kører, så passer det nok med at den er klar til at blive tømt når madpakkerne er smurt......Hvis der er småbørn i familien, jamen så når hun da lige at skifte den lille mens den store skal trøstes fordi de blev snydt for den iskage de var blevet lovet hjemmefra. Ok så, man kan da osse lige kigge i fryseren og se om der skulle ligge lidt is, det gør der så ikke, jamen så skal det lige skrives på huskeseddelen til indkøbene i morgen..hun husker selvfølgelig osse lige at få skrevet kaffe på, for i morges tog hun hul på den sidste pose....hov, nu koger kartoflerne over og frikadellerne er lige ved at blive for solbrændte, blomkålen er garanteret udkogt, det var ærgerligt for familien vil helst have den med 'bid' i, men skidt...hun kan nu bedst selv lide når grønsagerne er kogt ordentligt igennem..... men nej....alt bliver reddet og er klart til at blive serveret for den sultne og tilfredse familie...
NU breder duften af nystegte deller sig....familien begynder at røre på sig - kommer listende ud i køkkenet...skal liiige have et glas vand - og..er maden forresten ved at være færdig? Orv hvor ser det altså bare godt ud dét dér...skal jeg dække bord? Nårh nej, det har du jo klaret...skal jeg vække far?

Hvad gør moAr så når de alle sidder bænket om spisebordet? - sidder hun og skumler og raser over alt det hun skal lave på een gang?? Nej det gør hun ikke, hun sidder og glædes over at hendes frikadeller nåede væk fra kogepladen før de blev brændte og hun nyder synet at familien som hugger til fadet - hun er træt - ja - men hun er glad..pokkers osse at der ikke var is i fryseren, for det har været en dejlig dag og de fortjener allesammen lidt forkælelse...
.....tænk at der ikke skal mere til at gøre sin familie glad og tilfreds...

Underligt at hun var træt og ikke rigtig gad at spille Matador om aftenen?

Far - ja..han tog sig en slapper inde på sofaneseren og det var ham velundt af mor, for det var jo ham der gik på arbejde hver dag mens mor kun gik derhjemme og sløvede den....

Ak ja - det er kultur - men hvem siger at man ikke kan, skal og bør ændre på kulturen i takt med tiden?

Mavedans? HERLIGT - hvordan pokker kan han da sove fra dét?

Pænt godnat herfra,

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 25-05-06 04:15

Dova
Citat
om ikke andet så fordi de måske efter et halv års tid bliver træt af at lede efter "kone nummer 17
Ja...... eller hun af at lede efter mand nr. 17

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-05-06 04:39

Klumme

Jeg vil til enhver tid fastholde, at en mand vil være betydeligt mere desperat for at finde en kone, end en kone vil være for at finde en mand

Så hun ka' såmænd ligesom prinsessen i Klodshans, sætte sig hen og se bejlerne an:

"Dur ikke...væk"

Nej, helt seriøst, så er der lavet undersøgelser der fastslår, at mens de fleste singlekvinder er single fordi de selv har valgt det og har det bedst sådan, ja så er de fleste singlemænd det af "nød", måske netop fordi så mange singlekvinder har fundet ud af, at de ikke gider det besvær med at have en mand, hvilket dermed begrænser mændenes muligheder for at finde en kone.

mvh dova

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-05-06 05:37

Ok, så er jeg singlemand på grund af nød.
(Jeg nyder det)
Jeg har kun boet sammen med en kvinde ca. et år i dette liv.
DET VAR NOK !
Jeg har ellers odds mod mig.
Jeg er en rigtig "handyman"
Jeg interesserer mig ikke for fodbold.
Jeg er ædru det meste af tiden.
Jeg er ikke voldelig (heller ikke når jeg er fuld)
Jeg kræver ikke faste spisetider.
Jeg kan rigtig godt sammen med børn. (Andres)
Jeg er god til at lytte.
Jeg er god til at snakke.
Jeg er god til at tie.
Det er sørme synd for jer, at jeg foretrækker at bo for mig selv. Ik’ ?
Gambrinus
PS : Jeg er meget beskeden !

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 25-05-06 06:33

Dova

Det tror jeg da osse både du og undersøgelsen har ret i.

Gambrinus... du er ikke single af nød... du er det fordi du ER en nød

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-05-06 07:02

I min alder falder man mest over fraskildte enlige mødre.
Min erfaringer er at når en pige bliver skildt, finder hun i panik en mand, der har samme "kvalifikationer" som den hun lige er blevet skildt fra.
ELLER der går liiiiggggeeeee et par år og så skal der ikke en
ekstra tandbørste og en barberbaskine på badeværelseshylden, uden
at man har haft tid til at se hinanden grundigt an.
Man kan sæ'fø'li' også gå efter de enlige fædre, men det kræver en vis ændring i ens livsførelse.
Til gengæld medfører dette, at der ikke opstår de samme problemer som med en kvinde.
Toiletbrættet skal efterlades oppe.
Opvasken begrænses til et minimum. (En tallerken, en ske, en kniv, et glas/kop til hver)
Fjernbetjeningens plads er lige ved siden af den dejlige udslidte lænestol.
Tøj er noget man køber på postordre en gang om året. MAX !
(Pengene bruges bedre på værktøj, automobil og elektronhjerner.)
Alle sokker er ens/samme farve så man bare behøver at gribe ned i bøtten.
JA, jeg kunne blive ved.........
I mit næste liv vil jeg være bøsse !
Gambrinus

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 25-05-06 09:49

ja, I har jo stort set alle ret i jeres betragtninger.
med hensyn til den arbejdsmæssige fordeling, som jo egentlig er en anden snak, men ikke mindre vigtig/underlig:
når vi er gæster hos hinanden, så har jeg til dato ikke en eneste gang oplevet, at mændene rejste sig op, ryddede bordet, satte mad tilside og vaskede op, og rettede an til kaffen. imens dabbede kvinderne ind og satte sig til en hyggesnak.
for at lave lidt skæg, har jeg sommetider foreslået den model, men samtlige mænd og så sandelig også de fleste af kvinderne så på mig, som var jeg spedalsk.
min afdøde mand blev en gang hys over, at jeg i forb. med en norgestur havde lavet sedler på hver deltager, hvor jeg krydsede af. skænderiet endte med, at han ville pakke sit eget tøj. jeg slog det fast med 7" søm ... husk nu aftalen.
vel ankommet til norge og efter en nats søvn, gik det op for manden, at han havde det tøj, han gik og stod i (14 dages ferie).
vores valuta lå også derhjemme og gæt hvem, der havde ansvaret for det?

mht. til min før nævnte søn, er det ikke fordi han ikke tager sin del af tørnen mht. afrydning osv.

det er mere den der, hvorfor lokker sofaen mændene. skyldes det en genetisk forskel, eller svarer det lidt til toiletbesøg, hvor man har lov til at være i fred?
da jeg var barn, og der var en opvask i sigte, sivede jeg lige så stille ud på toilettet, men fattede ikke, at jeg altid blev opdaget.

hvor har jeg moret mig over jeres indslag og er stadig lige forbavset over vores rollespil, som de unge stadigvæk overtager - på trods af uddannelse, demokrati på arbejdspladsen osv.
ja vil.du, jeg kan fortælle dig, at mavedans er drønsvær, alt skal bevæges undtagen rygraden - prøv selv.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 25-05-06 10:02

Hej Aase

Jeg tror desværre ikke, at problemet kun skyldes kultur, men det skyldes også, at mænd simpelthen ikke kognitivt er udviklede til at påtage sig mere end en opgave ad gangen. Det er så ofteste sporten, nyhederne eller sofaen der vælges.

En mand er simpelthen ikke i stand til at tænke som vil.du....frikadellerne eksisterer ikke mens vaskemaskinen tømmes og det er med stor overraskelse, at en mand konstaterer at maskinen er fuld af tøj, når han skal fylde nyt i (selvom han selv har fyldt den). En ting ad gangen.

Dertil kommer at drenge og mænd ikke kan tage ansvar for andre end sig selv i bedste fald og det er de så mænd også helst fri for. Pigerne gør det helt naturligt fra de er helst små og fortsætter med det resten af livet...først min familie og så mig selv, hvis der er tid og hun ikke har glemt, hvordan man drager omsorg for sig selv.

Det store problem er, at kvinderne godt kan tjene deres egne penge og ikke er økonomisk afhængige af manden mere, og da hun ikke har mistet evnen til at tage sig af det sociale klare hun opgaven både hjemme og på jobbet. Det er også hende der sørger for, at det sociale på arbejdspladsen fungerer....men træt, nej, det er ikke hendes opgave. Det er mændene meget bedre til.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 25-05-06 11:20

Tror i ikke det kunne være fordi der fra mændendes side måske var andre forventninger til aftenen?
For det bliver jo enormt hurtigt en vane at lige skulle ligge sig efter maden..
Pigerne/damerne har for det meste andre forventninger til aftenen, da man nu endelig har fri, og tid til at hygge, eller lave ting man har glædet sig til hele dagen.
Mænd (efter min erfaring) mener at når man har spist, så slutter dagen og alle dens gøremål. Derfor også det sociale aspekt af dagen...
Sørgeligt, men sandt!

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 25-05-06 11:21

Hej Aase

Jeg er nu ikke helt enig

Hos min datter og svigersøn ser jeg faktisk ingen forskel i arbejdsfordelingen - det skulle da lige være, at det som regel er min svigersøn, der laver mad, og min datter der tar tøj ud af maskinen - til gengæld er det ofte ham, jeg ser lægge tøj sammen eller stryge, når jeg kommer forbi

Min svigersøn er africaan, hvilket vil sige, at han er blevet opdraget meget mandschauvinistisk - kostskole - ingen særlige pligter når han var hjemme - tog med far i bushen så tit man kunne - ikke længere for at skyde - det skulle da lige være med kameraet - men bare for at nyde naturen - dagens afslutning blev af mændene ofte tilbragt på den lokale eller foran tv´et med at se sport

Såeh - min svigersøn har ændret sig meget - skulle der være en lille "brist", så har han en tendens til, når mor og datter går i gang med at skvadre, at snige sig ind til puteren og følge sit hjemlige football-hold (hedder det vist)

Jeg tror det hænger sammen med, at de er forholdsvis nystartede med en importvirksomhed og har 2 små børn på 2 og 3. Deres hverdag er så travl, at der er ikke tid til at sidde og diskutere arbejdsfordeling, man gør bare tingene

Skulle nogen være interesserede, kan man se, hvad de handler med her:

http://www.mettesafrika.com/

Den samme tendends ser jeg hos min søn og hans kæreste - det tror jeg hænger sammen med, at han i mange år var alenefar, så han er så vant til at gøre tingene selv, at han ikke tænker over det, han gør det bare

Anyway - med tilsammen 5 børn, der vokser op i to forskellige hjem og ser arbejdsfordelingen (eller mangel på samme) - skulle der vel være håb forude

Hilsner
Ann

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 300 point
Dato : 25-05-06 11:40

Jeg tror nu at både mænd og kvinder bliver, hvad vi gør dem til. Hvis en kvinde pr. automatik påtager sig en type opgaver, så vil det sandsynligvis blive hendes i fremtiden. Det, der så er kedeligt for kvinden er, at når hun er nyforelsket, så er hun så forbistret moderlig og omsorgsfuld, så hun får påtaget sig flere opgaver end der er rimeligt.
At manden lægger sig i sofaen synes jeg ikke, man kan klantre ham. Vi kvinder har tendens til at skabe den situation ved ikke at sige fra overfor den. (Jeg ville godt nok også smide mig foran fjerneren, hvis det var muligt - og det er det da også ind i mellem )
I vores hjem er det ikke sådan og i flere af mine venners er det heller ikke sådan. Det pudsige er, at vi kvinder, der ikke lever under de traditionelle former og ikke automatisk springer op når opvasken skal tages, bliver betragtet som harper eller rappenskralder.

Måske det er noget, der langsomt forandres over generationer? Jeg er ihvertfald lykkelig over, at jeg har en mand og et forhold, hvor der er plads til at vi begge flader ud, når vi har brug for det

Vaxen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-06 12:13

Det er ikke vores skyld.............................vi er skabt sådan.
For lige at ilustrere det i comp. sprog...........................................vi kan ikke multitaske.
Når vi lige har spist, al den dejlige mad som den skønne kvinde har lavet - så skal det fordøjes,
og da vi ikke kan multitaske, falder vi i søvn.
Flere af mine venner blev fuldstændig tilrettede af deres koner...............og så smidt ud, for
som den ihærdige "tilretter" sagde:"Du er sku' et kedeligt drøs - der er ikke noget mandfolk over dig"

Ps. Mutitaske betyder "at foretage flere uafhængige ting samtidig"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-05-06 12:35

vaxen jeg er fuldstændig enig med dig, og ihhh hvor i andre kvinder har travl med at pudse glorien, at mænd skulle være singler af nød??? hvordan i alverden kan i komme på den tanke. Manden på sofaen imens mor rydder op, er der nogen der har tænkt på at i selv vil det sådan?? Man skal aldrig stå i vejen for en som vil arbejde

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-05-06 12:42

Et problem der let kunne løses med 2 sofaer, opvaskemaskine og Au pair pige!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-05-06 12:45

Eller man kunne stille et modspørgsmål! Hvorfor forstørrer kvinder problemer, istedet for at løse dem med en konstruktiv tankegang?

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 31-05-06 22:24

Tak for svaret vaxen.

også tak til alle I andre. - MEN JEG HAR STADIG IKKE FATTET DET DER SØVNBEHOV.
skyldes det, at man jo ikke forstyrrer et sovende menneske, som jo i den grad udstråler et: lad mig være i fred.

godt at kandu kører igen