/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
p....irriterende hund....
Fra : neell
Vist : 1061 gange
100 point
Dato : 24-05-06 23:49

Jeg er den (som regel) lykkelige ejer af en samojede på godt 1½ år. Dejlig hund, men lidt for "utæt"...

Han er simpelthen ikke renlig, gør både "bimmelim" og "bommelum" indendørs. Er vi hjemmefra en hel arbejdsdag, er der næsten helt sikkert en pøl på gulvet, men også selv om vi er hjemme, kan han finde på at lægge en "hilsen" et afsides sted.

Han bryder sig slet ikke om at "tale" om produkterne, men er på den anden side heller ikke spor flov over noget, vi ikke har opdaget.

Han kan uden problemer holde sig hele natten (sover på gulvet i soveværelset, fordi det er det eneste rum han ikke anvender som hundetoilet).

Tidligere har han holdt sig hele arbejdsdagen igennem, men på det senere bliver problemet mere og mere tosset. Vi er lidt desperate, også fordi huset har gulvtæpper næsten overalt. Det er ulækkert med tis på gulvtæpper!!!!

Hunden og familien: Han var den sidste hvalp, og var meget sky, da vi fik ham. Det er han absolut ikke mere, men han er heller ikke en dominerende type. Er meget samojede, nært beslægtet med vores katte, når det gælder lydighed - han kommer gerne, når vi kalder, hvis det altså lige passer ham. Vi træner lydighed i en nærliggende fårefold (uden får), og det går da....
I et forsøg på at få ham til at lytte lidt mere, fik vi ham kastreret for et par måneder siden, med nogen effekt. Nu render han i det mindste ikke efter damer mere, kun efter katte, fugle, harer, humlebier mm.
Husets herre er sømand, ude 14 dage og hjemme 14 dage. Hjemmeperioderne er ren hundeluksus, ingen lange timer alene hjemme!

hverken kastration eller "far"s arbejdstider giver nogen ændring i renlighed/urenlighed.

Har nogen et bud på, hvad vi kan stille op - andet end at lukke ham inde i bryggerset og købe rigeligt ind af gulvklude?

Hundehilsen Neell

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-05-06 23:58

Først ville jeg have foreslået at få ham kastereret, men det kan jeg se i har forsøgt. Vi fik vores kastereret sidste år, og der sagde dyrlægen at der godt kunne gå flere måneder før vi kunne se om det havde nogen effekt, så spørgsmålet er, om i ikke skal se tiden an lidt endnu, det kan jo være det hjælper.....

Ellers har jeg desværre ikke noget bud på hvordan det kan lykkedes jer, for i har sikkert forsøgt det hele inden han blev opereret.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 25-05-06 02:12

Først ville jeg få hunden undersøgt af dyrlægen. Der kan jo være noget fysisk i vejen.

Når det er udelukket, er du nok nødt til at få noget professionel hjælp. Hvis du er medlem af DKK? Så ville jeg ringe til en af deres konsulenter, der har telefontid om aftenen. Du kunne også prøve at ringe til Marianne Højer hos DKK om dagen, hun er også meget dygtig. Jeg har talt med hende et nogle gange både om egne og andres hunde med godt resultat.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-05-06 02:49

Citat
Han var den sidste hvalp, og var meget sky, da vi fik ham

Det var så nok den "første fejl".
Bagklog kan man altid være, men især når det drejer sig om en lidt "vanskelig race", bør man ikke vælge en hvalp der allerede i den alder udviser tegn på uheldig adfærd, idet de "input" og livserfaringer en hund får i de første ca 12 uger af dens liv, er det der lægger grundformen for hundens fremtidige adfærd.

Se der er flere muligheder m.h.t. årsagen til hans uheldige adfærd, og måske ka' du ikke lide at høre et par af dem og jeg ved selvfølgelig heller ikke om det er sådan hos jer, men det er bare sådan helt generelt angående hunde og hundeejere, og bunder såmænd alle ud i en ting: Manglende eller forkert opdragelse:

At han overhovedet ikke respekterer grænser/hvem der bestemmer i hjemmet, og derfor gør nøjagtig som det passer ham, både angående urenligheden og den manglende lydighed.

Skyldes oftest, at hunden ikke har lært det som lille og derfor er forvirret og ikke ved hvordan den skal gebærde sig.

Men også, at han måske keder sig og er ked af at være alene hjemme og så viser det ved at være urenlig. men så skulle man ikke tro han også kunne finde på det når I er hjemme.

Citat
Han bryder sig slet ikke om at "tale" om produkterne, men er på den anden side heller ikke spor flov over noget, vi ikke har opdaget

Nu fatter en hund altså ikke den har gjort noget forkert, medmindre den bliver taget i gerningsøjeblikket og bliver irettesat, og derfor kender en hund heller ikke til at være "flov" over noget du ikke har opdaget.
Den der med" Puha, slemme hund, hvad er nu det for noget", når man måske kommer hjem flere timer efter og finder en hundelort på gulvet, det fatter hunden altså ikke...kun at man af en eller anden årsag er gal på den (tonefaldet).

Eller at hunden af en eller anden årsag har det psykisk dårligt (hvilket manglende opdragelse også kan være skyld i).

Og nu havde det jo været "nemt" hvis du kunne fastslå, at problemet hang sammen med når "far" ikke er hjemme, men jeg tror måske alligevel der kan være noget der.

Hunde er pr. instinkt et flokdyr hvor der er en der leder flokken.

hvis nu farmand af hunden opfattes som lederen, så er hunden sådan set "på herrens mark" når han ikke er hjemme, og kan derfor finde på at ændre adfærd, eller ikke at respektere dig som lederen.

Eller hvis der er andre grænser for hvad hunden må, alt efter om farmand er hjemme eller ej.

Så er der måske pludselig to til at bestemme og måske skælde ud, heller ikke godt for så bliver hunden forvirret.

Og om du kan "genopdrage ham" (hvis problemet er manglende/forkert opdragelse) og gøre ham renlig og lydig så han kommer når du kalder...Jeg tror det ikke med den alder han har nu, men det er da værd at forsøge.
At komme hver gang der bliver kaldt, er noget af det første en lille hvalp skal lære så snart den kender sit navn, og virkelig et af de punkter hvor man skal være konsekvent, for jo ældre hunden bliver, og jo flere gange man opgiver og lader den løbe, jo sværere bliver det at rette op.

Har du nogensinde gået på lydighedskursus med ham, ellers var det måske en ide at finde sådan noget og så give det et forsøg, du skriver du træner det, men måske gør du det forkert, nu ved jeg ikke hvor meget du har beskæftiget dig med den slags.

Måske det også ville hjælpe på urenligheden. En rolig og afbalanceret, velopdraget hund der ved hvem der bestemmer, får det meget bedre med sig selv og det gør dens omgivelser også

mvh dova

Kommentar
Fra : neell

Dato : 25-05-06 09:47

Tak for kommentarerne.

Citatet "At han overhovedet ikke respekterer grænser/hvem der bestemmer i hjemmet, og derfor gør nøjagtig som det passer ham, både angående urenligheden og den manglende lydighed" lyder interessant - det er måske dér, forklaringen kan ligge.
- og så dén med "de første 12 uger" -- nu tør jeg næsten ikke fortælle, at han netop var 12 uger gammel, da vi fik ham.... det er sådan noget, kattemennesker som jeg synes, virker rigtigt...

Min mand har før haft samojeder(og andre hunderacer), og har altid været meget glad for racen, derfor blev det den. Jeg har også haft hunde (grl. slædehund og labrador/slædehund), men ingen af os har nogensinde haft renlighedsproblemer med nogle af vores hunde. Det var bare noget, de lærte, og så kunne de færdes frit i hele huset uden at man behøvede vøre nervøs.

Vi gik til hundetræning med den her (han hedder Niki) sidste år, og til den afsluttende prøve (med mig som coach) blev han da nr. 3 ud af 9 mulige! - så helt håbløs kan han nu ikke være.

Vi har været meget opmærksomme på altid at markere, hvem der var "føreren" (gemalen) og "næste fører" (mig), bl.a. ved "gåsegang gennem døren", det har altid været mig der fodrer (og altid har ham dækket af imens, også selv om den gamle kat begynder at spise fra hundeskålen (- er det med katten forresten klogt eller dumt? De to har det rigtig godt sammen).

Manden og jeg gør tingene meget ens - men selvfølgelig er vi to forskellige mennesker, og det er slet ikke sikkert hunden synes, vi gør noget ens..

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 25-05-06 11:04

Jeg tror dova rammer temmelig rigtigt i sine overvejelser, og mener du skal have en hundekyndig til at sætte dig og hunden på rette kurs.

Men jeg tror også, at det er noget som kan rettes op, så fortvivl ikke

mvh
qfha

Kommentar
Fra : rene2897

Dato : 25-05-06 11:08

Prøv at kontakte en adfærds-terapeut. Min egen hund kunne slet ikke gå i snor, trods lydighedstræning og alle de råd jeg kunne komme i nærheden af.
En time hos en hundepsykolog, og nu går han ok.

En veninde gik til samme mand, fordi hendes hund bed alting i stykker når den var alene, og han trænede den i løbet af et eller to hjemmebesøg.

Der er mange gode råd allerede, men min erfring er, at det bedste er hvis nogen viser hvad man skal gøre.

Held og lykke ihvertfald. (p.s. hvis du bor på Fyn, kan jeg anbefale Fyns Hundecenter som terapeut)

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 25-05-06 11:39

Føler med dig!
En veninde gjorde det, da hendes internathund blev hentet, at hun konsekvent tog og gik tur med den hver anden time. En go' lang tur, hvor de ikke kom hjem igen før der varen var leveret. Hunden var godt nok kun et halvt år gammel, men den anede ikke hvordan den skulle sige til.
Men efter en måneds tid, med de her regelmæssige ture, så begyndte den selv at sige til, når den skulle ud, da det slet ikke var "sjovt" at gøre det indendøre mere... Ved godt at hver anden time er ret tit, især hvis man har arbejde osv. Men det kunne manden vel godt forsøge når han er hjemme?

Held og lykke!!!

V.H.
cjaab

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-05-06 13:30

Hvordan lufter I jeres hanhund? Vi har en han på 7 år som ikke kan nøjes med at blive lukket ud i en have som erstatning for en eneste tur. Haven er god til at ligge i, men det er også alt. Hvis han skal bimmelim og bummelum SKAL han luftes 1 time om morgenen og om eftermiddagen ved gåtur i hans tempo dvs. hvor han får lov til at snuse og hilse på andre hunde, men så er han også helt "tømt". Aftenturen er så lidt kortere. Desto mere vi er sammen med hunden, desto mere adlyder/respekterer han os.

Som hvalp har hanhunde ikke samme behov for at afmærke - måske er det fordi han ikke bliver "tømt" inden arbejdsdagen begynder, at han ikke kan holde sig.

Ampere

Kommentar
Fra : neell

Dato : 25-05-06 14:04

Tak for alle de gode kommentarer.
Nu har jeg meldt mig ind i DKK, og så vil jeg prøve derfra.

Jeg vil gerne lige svare jer hver især:
Vesterbo: dyrlægen fandt ikke nogen forklaring, da vi fik ham kastreret. Det, at det er begge dele lyder også mere som adfærd end biologi i mine ører.
Dova: jeg tror nok, du er den, der er kommet problemet nærmest. Ang. din "måske kan du ikke lide at høre mine kommentarer" vil jeg sige, at hvis man ikke tør høre et svar, skal man ikke stille et spørgsmål. Jeg har et problem, fomentlig delvis selvskabt, ikke af ond vilje, men af uvidenhed. Jeg er faktisk lykkelig over at høre, at der måske mere er en adfærdsmæssig end en biologisk forklaring, for han er en dejlig (og temmelig morsom) hund.
qfha: tak for dit "fortvivl ikke" - af og til har vi været mere end tæt på!
rene2897: tak for anbefalingen - vi bor i Vejen, så Fyn er ikke helt urealistisk
cjaab og ampere: tja, ture hver anden time - det tror jeg simpelt hen ikke, vi får gjort. Han ved godt, hvad han skal, når han er ude, og leverer varen prompte - og helst lige ved siden af min bil . Vi bor helt, hvor end ikke kragerne når ud, og her er masser af plads. Han bliver luftet dels i lang snor ved huset, og dels ved gode gåture (mest i den lange snor, men også med løbeture uden line, på markvejen eller i fårefolden).
Han er forresten blevet betydeligt bedre til at komme når vi kalder efter at han fik "det hvide snit i underbukserne".

Ang. hvem der bestemmer: I morges prøvede jeg den med at "spise først" af hans madskål - det var helt tydeligt, at det ikke passede ham. Katten må godt, men jeg skal lade være! Tænk, at man kan rangere lavere end en kat..... Så det fortsætter jeg med! - altså med at gnaske i hans morgencomplet, ikke at acceptere min naturlige plads under katten.

tak igen og hilsen Neell den fortrøstningsfulde

Kommentar
Fra : neell

Dato : 25-05-06 14:07

tillæg:
Det er kun næsten rigtigt, at han har sin faste "plads" ved siden af min bil - det er mere mig, der stiller bilen dér, hvor han har sin plads. Stiller jeg bilen et andet sted, har han bare lidt mere plads at brede sig over, der hvor han helst vil.

Vi er ved at hegne hele haven ind, og har talt om at give ham et "kontrolleret hundetoilet" - når han nu så gerne vil gå det samme sted hen.

Neell

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-05-06 14:39

--Det kunne være, at du skulle til at give ham cornflakes eller ymer til morgenmad..

Nå, men der er -som sædvanlig- sagt mange kloge ting undervejs, og jeg har omhyggeligt læst hele tråden.
For mig lyder det som om problemet med Niki er lige netop det, du helst IKKE vil høre.

For I har haft hunde før. I kender racen. I har overvejelser omkring det med lederskab og rangorden.

Men såvidt jeg kan læse mig til, så har han ikke noget dagligt hunde-socialt liv. For en hanhund -selv for en kastreret hanhund- er det med urin og afføring ikke kun noget med at komme af med affaldsstoffer. Men i allerhøjeste grad noget med hundesprog, markering, lokal hundesladder og damejagt.

Så jeg tror, at du skal prøve at lufte ham på steder, hvor der kommer andre hunde. Ikke nødvendigvis så han møder dem og hilser på dem. -For det kan vel godt være et problem med en stor hanhund at hilse på fremmede hanhunde.
--Men et sted, hvor der indimellem bliver tisset m.m. så han har noget at beskæftige snuden med. Jeg garanterer for, at selv om han lige har "tømt sig" ved bilen så vil han ALLIGEVEL kunne levere mange gode stråler på et sted, hvor andre hunde også går og markerer.

Det vil også være rigtig godt at genoptage hundetræningen. Hvis I har en træningsplads i nærheden, så er det det ideelle sted at snuse og gøre sig ren, -også når der IKKE er træning. --HUSK selvfølgelig at samle op efter jer..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-05-06 15:09

Citat
Ang. hvem der bestemmer: I morges prøvede jeg den med at "spise først" af hans madskål - det var helt tydeligt, at det ikke passede ham. Katten må godt, men jeg skal lade være! Tænk, at man kan rangere lavere end en kat.....

Ja, det styrker nok ikke lige selvtilliden kan jeg gætte mig til.

Men held og lykke med hunden og "genopdragelsen"

mvh dova

Kommentar
Fra : neell

Dato : 25-05-06 18:03

Det er utroligt, hvor meget man kan læse imellem linier....

Birgitta, du har fuldstændig ret, hvad angår andre hunde - næsten. Vi bor langt fra meget.
Naboen har en forkølet olding af en gravhund (som herre, så hund...), som han lufter ind imellem. Men vi har også et væsentligt "hundeaktiv" i form af en rasteplads (hundelufteplads) meget nær ved. Vi går ofte omkring den, når vi går, det kan godt være at jeg skal gøre det lidt mere konsekvent (virker hundeposer også på rastepladser på landet? der skal måske en specialmodel til .... nå, det betyder nu ikke noget, om der ligger en hmhm der, vi kan gå udenom. Vi er trods alt på landet).
Det er normalt på rastepladsen, vi har hentet ham, når han er "rendt hjemmefra".

Vi forsøger også at sørge for at tage ham med, når vi skal nogen steder. Hele omegnen ved, hvornår vi gør det. Han "synger" meget og højt, både når vi møder andre hunde og i det hele taget.

Men han er ved at være helt flink til at sitte, når vi skal passere gaden.
Det er en temmelig åndssvag fornemmelse, at krydse frem og tilbage over gaderne, med en hund der hyler, så man skulle tro jeg var ond ved ham. Især fordi en del af hylene er af glæde og kontaktforsøg....

Syngeriet og den manglende hørelse (og det at farmand er væk det halve af tiden) er ikke vores centrale problem - det er stadig det, at vi ikke kan stole på ham (altså hunden) inden døre. Men det er meget muligt at problemerne hænger sammen.

Gud ved, hvad manden siger til at jeg skal være mere dominerende herhjemme - han synes, jeg er slem nok...
Måske skulle jeg overveje et par lange lakstøvler i stedet for de sædvanlige røjsere...

Jeg synes jo stadig, jeg får nogle gode og særdeles brugbare meldinger, så jeg har ikke tænkt mig at lukke snakken endnu!

hilsen Neell

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 29-05-06 07:26

Jeg tror måske bare det er blevet en vane, hunden betragter ikke hele hjemmet som sin "hule", Jeg bider mærke i at hunden kan holde sig i soveværelset, så ville jeg starte her, dvs. skal hunden være alene så skal det være i soveværelset.
Start så træningen, Begræns det til et rum af gangen, dvs. bliv fx i stuen med hunden så du kan se hvad den laver hele tiden, hold øje med den hele tiden snup den så snart den ser ud til at skulle, gå med den ud og ros meget når den gør det ude, det handler om at bryde vanen, hvis ikke du kan have et øje på den så sæt den i soveværelset evnt. bare med et børnegitter for, så den kan følge hvad der sker.
Samtidig er det vigtigt at gøre meget grundigt rent ikke med klorholdige midler det får hunden til at tisse endnu mere.
Bodil

www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : neell

Dato : 29-05-06 22:38

Jeg tror bestemt, du er inde på noget rigtigt med vanen - for efter at han var blevet nogenlunde renlig (helt stabil har han nu aldrig været, en lidt afsides krog af stuen har altid været i farezonen for "det store") gik der lang tid, og så pludselig begynder han at tisse indenfor om dagen - også hvis han bare ikke synes, det går hurtigt nok med at få ham ud. (fik jeg nogensinde nævnt, at vi har gulvtæpper på beton OVERALT! Og det er et mega hus, så den med lige at få lagt nyt gulv skal der lidt mere finanser til end vi har i øjeblikket)
Lidt efter lidt har han inddraget mere og mere rum som "tis-egnet" --- og derfor har jeg simpelthen ikke nerver til at bruge soveværelset som du foreslår. Tænk, hvis vores sidste bastion også falder!

Nogle ganske få gange er det lykkedes mig at fange ham på fersk gerning, men normalen er at han er meget diskret med disse uønskede handlinger.
- Forresten et fint forslag på din hjemmeside med at sige goddag til hunden før man falder over søen indenfor.

Jeg har besluttet mig til at vi må have konsulenthjælp, så snart fatter er hjemme fra søen næste gang.

Selvfølgelig kunne man sætte ham ud i en hundegård, når vi ikke er hjemme. Det var bare ikke for at have ham stående ude i bur, vi fik en hund!
Ingen af os kan lide hundegårde.

hilsen Neell

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-05-06 13:23

Har du prøvet HELT fast at lufte ham på "hundemødesteder" et vist antal gange om dagen? Det behøver ikke at være hver anden time, men bare 3-4 gange på helt faste tidspunkter. Faste rutiner er i det hele taget ret vigtigt.
Hvis han kun en gang imellem kommer på hunderastepladsen, så vil han jo altid gå og "gemme på noget i kanonen" -for hvis nu der skulle blive en god tur senere...

Samtidig er det så en ide at lukke det meste af huset af, og rengøre resten af huset GRUNDIGT!!! så der ikke længere lugter af hanhundetis.
Jeg er ret sikker på, at det for ham drejer sig om at markere, -ikke om at komme af med urin og afføring.
Og det er meget mere naturligt, -og sjovere- at markere ude i den store verden, hvor andre ser (lugter), hvor enestående, man er.

Kommentar
Fra : neell

Dato : 30-05-06 18:01

Hej Birgitta.

Den med markering har jeg selv været inde på - men dyrlægen mente ikke, det kunne være det, fordi han ikke er en dominerende natur.

Hvis man ikke er ret dominerende, kunne det jo godt være sikrest at afmærke lidt hjemme i stuen hos mor, hvor der ikke er så mange andre hunde, ikk'? - så jeg tror stadig, der kan være noget dér.

Rengøring er en god ting - men f... svært at gøre godt nok på de *!``&%¤#¤# GULVTÆPPER!
Lufte ham på faste tider - kan forsøges, det er ikke nogen dårlig idé. Min fornemmelse siger bare at det ikke så meget er et fysiologisk behov men mere en dårlig vane, der er problemet. Og så at han ikke opfatter hele huset som hule, kun mindre dele af det.
Vi synes ellers, her er meget passende med plads til os to voksne, et efterskolebarn, hund og to katte - jeg mener, med 220 m2 i stueplan.... + overetagen, selvfølgelig...................
Men kan godt have en fornemmelse af, at størelsen måske kan gøre det lidt vanskeligt for en lille hundemand at føle hulevæggene omkring sig.

Sjovt nok, at du i en tidligere kommentar betegnede ham som en stor hund - for mig er han med sine ca 17 kg nærmest en lille nipsgenstand! Min tidligere labrador var mere end dobbelt så stor (og fra første dag mere end dobbelt så velopdragen - labradorer ved åbenbart slet ikke, at man kan lade være at høre efter!). Denne her er meget spidshund, skal jeg love for.

Sømanden synes, det lyder interessant med at skulle være mere dominerende.
Jeg synes blot, jeg fornemmer, at det ikke så meget er hunden, han tænker på - det "frie" liv til søs blandt "rigtige mænd" har en tendens til, om jeg så må sige, at foretage en vis ensretning af tankegangen......

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-05-06 20:55

Nåeh, -den samojede-han, som jeg kender, han er et ordentligt brød på henved 35-40 kilo... plus en masse pels.. Han er vist også efterhånden en 8-9 år..

Ikke-dominante hunde har også brug for at afmærke. Min egen Silke er en rigtig underhund, og hun gør meget ud af at "blande dufte" med vennerne. Hun kan dårligt vente, til de er færdige, så skal hun tisse oveni.. Og hun er IKKE dominant!

Hvis du gennemfører de faste ture hver dag, -på hundeluftesteder, -og hvis du nu, hvor der ikke er sne og frost udenfor mere, -lader døren ud til haven stå åben så meget som muligt, så tror jeg, at han vil foretrække at lette sig i haven, hvis han ikke kan holde sig. --Men det ER altså mere interessant for en hund at "skrive breve" hvor der kommer nogen og læser dem... Uanset køn og dominans..

Hvordan kan du overhovedet holde ud og have hund og væg-til-væg-tæppe......

Jeg har selv bart gulv over det hele... lige bortset fra køkken og entre, hvor der er vinyl... Men jeg har altså osse kun 45 kvadratmeter og holde styr på... Én time med støvsuger og gulvspand, så er hele huset gjort rent...

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 30-05-06 22:06

Hej neell
Har du overvejet at det kunne være p.g.a. usikkerhed at din hund gør som den gør. Hvis den dominerer ville den ikke lave en sø, men lette ben op af dørkarme møbler m.m.
Du skriver at han var sky (usikker) pa I fik ham, så kan I godt risikerer at en kastration forstærker usikkerheden.

Citat
Hvis man ikke er ret dominerende, kunne det jo godt være sikrest at afmærke lidt hjemme i stuen hos mor, hvor der ikke er så mange andre hunde, ikk'? - så jeg tror stadig, der kan være noget dér.
En usikker hund vil ikke afmærke.

Da det er svært at bedømme situationen uden at kende hunder og jer kan jeg kun tilslutte mig den med konsulenten.
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : neell

Dato : 30-05-06 22:41

Ak ja, Birgitte, du rammer mig på mine ømme punkter, mht. gulvtæppe og havedør.

Det er to af de ting, jeg allerhelst så ændret på. Vi har slet ingen havedør!
I et naturskønt beliggende hus, kan man overhovedet forstå det? Men det er langtfra det eneste underlige ved huset, som på mange måder har en meget usædvanlig konstruktion / arkitektur.
Til gengæld har naboen en sø, hvor vi kan se sort sol hver aften, hele sommeren igennem. Det er oftest der, vi er gået hen, rastepladsen er ikke nær så sjov. Der kan man nemlig ikke vade i mudder efter små pinde.

Men jeg er begyndt at veksle lidt mere, så uldtotten kan få læst hilsener.

Kim, mht. usikkerheden har det jo netop undret os, at han var begyndt at "hvalpetisse" igen - inden "det hvide snit" blev foretaget. Det lyder, som om der kan være noget om den del af det også.

Udenfor både hvalpetisser han (især om morgenen, efter en lang, tørlagt nat) og letter ben op ad alt opretstående.
En bil er forresten en glimrende omkringkørende meddelelsescentral for hunde. Det så vi tydeligst ved hundetræning sidste år, hvor samtlige bilhjul blev afpatruljeret af hele (eller rettere ca. halvdelen af) flokken.

Menneskets bedste ven....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-05-06 15:12

Men der er vel en DØR i hytten?? Kan du så ikke lade DEN stå åben så meget som muligt?

Hvis du vil have problemet løst, så er du nødt til at ændre på nogle vaner og ting. Problemet løser ikke sig selv.
Det er uden tvivl en dejlig sø, naboen har, og den skal der også være tid til. Men det er vigtigt at lufte Niki et par gange om dagen, -mindst- et sted hvor der kommer andre hunde.
Det kan godt være, at du synes, det er for besværligt, -----men det er jo også besværligt at have en hund, der ikke er renlig selv om den er 1½ år gammel. Niki burde for længst være blevet renlig. Men det er ikke noget, han bare bliver af sig selv. Han skal lære det.

En labrador er god til at lære det, man vil have den til. Det har du ret i. Til gengæld har den ligefrem BEHOV for at lære, hvilket også kan være et problem hvis man ikke tager sig tid til den.
En samojede har ikke det samme behov for at lære. Men der er nogle ting, som man må tage sig tid til at lære en hvalp. F.eks renlighed. Og de ting, din hund har lært for DIN skyld, de ting skal trænes og vedligeholdes. Og når Niki kun gør sig ren for ikke at grise huset, så er det altså for DIN skyld.

Det kan da godt være, at biler på en hundetræningsplads er meddelelsescentraler for hunde. Men det gør IKKE jeres bil til en meddelelsescentral! Så skal I da i hvert fald først starte på hundeskolen igen. Og det er absolut en god ide. Det kunne endda løse DIT problem med en urenlig hund.

Hvordan er det nu... Var Niki urenlig dengang han gik på hundeskole?

Kommentar
Fra : neell

Dato : 31-05-06 18:38

Kære Birgitte.

Jeg kan ikke bare lade en dør stå åben, når jeg har en hund uden ører.

Morsomheden om bilen var kun en morsomhed / konstatering, ikke en doven løsning. Men måske skulle man alligevel overveje det.................................

Jeg arbejder seriøst med at opdrage på ham, men det er aldrig lykkedes at få ham stabilt renlig. Derfor kontakter jeg en konsulent, så snart familien er fuldtallig i næste uge.

Og så har han de sidste to dage været tørlagt hele arbejdsdagen igennem, HURRA! Der er håb!!! Måske har jeg fundet frem til en del af en metode, helt ved egen hjælp.

Han lærte godt på hundetræningen, og er stadig landets flotteste hund til at gå hinter, når vi går langs landevejen. I hvert fald min flotteste hund...
Vi arbejder til stadighed at "holde ham vedlige", og det går rigtig pænt.
I bund og grund er han en dejlig hund, med sine uvaner.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-05-06 19:10

Måske kan du få lavet en slags indhegning foran huset, som han ikke kan komme ud af...
Det er jo bedre at have lorte og andet foran huset end inde i det..

Hvad er det du har gjort, der måske har haft virkning?