/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Stramme kæde på motorcykel?
Fra : tbayh
Vist : 3349 gange
300 point
Dato : 24-05-06 21:40

Hvordan strammer man sin kæde? Jeg er newbie og aner det ikke.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 310 point
Dato : 24-05-06 22:26

Det er nu ikke så vanskeligt, næsten ligemeget hvílken mc du har.
Dit baghjul er jo monteret vha af en aksel på din bagsvinggaffel/arm.
Når du skal stramme kæden er du så nødt til at løsne de to møtrikker (evt. kun én på nogle mc'er) som holde denne baghjulsaksel stram/fast på svingarmen.
Når dette er gjort kan du nu justere/ stramme kæden, ved at skrue på de to "kædestrammere" som sidder på hver sin side af svingarmen...husk at dreje lige meget i hver side....den skal ca. have så den kan løftes én cm op og ned.
Læg dig ned på knæ og lad så dine øjne "flugte" kæden nederst for at se om den "løber lige"...det er MEGET vigtigt at den gør dette.
Stram så det hele igen i omvendt rækkefølge.
Kør kæden "varm" (en aftentur) og smør så kæden. Lad den stå natten over og du kan køre de næste mange hundrede km igen uden problemer. Især efter en køretur i regnvejr bør du smøre kæden igen.

Held og lykke og RIGTIG god sommer!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-05-06 22:28

Man løsner bagakslen og så sodder der nogle kædestrammere der strammer kæden op når man spænder skruerne og så spænde lige meget i begge sider så kæden kan trykkes en cm ned på midten og så stramme akslen igen og kontrollerer at den ikke er for stram ellers løsnes lidt igen med samme fremgangsmåde
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : tbayh

Dato : 24-05-06 22:51

Tak for svaret pallenoc. Super! Nu er det gjort og så må man bare håbe at det er ok.

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 24-05-06 22:52

Man skal altså lige huske, at på nogle motorcykler, så skal den være belastet når man skal checke den ene cm op og ned. Altså skal den stå på underlaget med en person på som vejer nogenlunde det samme som føreren. Elles kan den ene cm blive for lidt og dermed bliver kæden for stram og bliver så bla. for hurtigt slidt.

Richard