/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Giftige planter
Fra : unn
Vist : 796 gange
35 point
Dato : 09-12-02 18:19

Hejsa alle

Jeg har et spørgsmål vedr. giftige plante. Jeg har på dk.fritid.dyr.kat fundet en liste over planter som ikke bør være i huset hvis man har kat. Min ældste kat er 7 år og har aldrig rørt mine planter så jeg har ikke tænkt så meget over dette, men nu har vi også en lille frækkert af en tøs og hun spiser alt hvad hun kan komme i nærheden af, desværre.
Hun har lige været syg fordi hun spiste stroppen fra min bikini top, og den kunne hun ikke fordøje, så af sted til dyrlægen.. hvilket ikke er nemt hernede i Afrika, hun har det dog fint igen, efter opkast og "hjælp" til at få resterne gennem systemet.
Vi er pt. bosat i Vestafrika i lejlighed og har derfor ingen planter endnu, men vi vil gerne anskaffe nogle, problemet er at jeg ikke ved en prut om blomstre/planter og derfor kan jeg ikke bruge listen fra dk.fritid.dyr.kat, da jeg ikke ved hvilke planter der hedder hvad.
Findes der en hjemmeside hvor man kan se et billede af planten, da det ville være en perfekt løsning.
(alternativ, jeg begynder at læse botanik.... pyhha fy for pyffer, håber i kan hjælpe en blomstre/plante analfabet.)

Unn

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 09-12-02 19:38

Hej Unn.

Har ikke lige kunnet finde en side med BILLEDER af blomsterne. Men jeg fandt
denne side

http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_Kat_Plantespisning/tema_kat_plantespisning.html

Lidt nede på siden står der nogle navne på gifte planter, så jeg søgte så på Hawaiiblomst, og så fandt jeg dette

http://www.graff.dk/nydk/variety.htm

Det er godt nok noget af en omvej, men det bedste jeg lige kunne finde på.

Jeg vil lige fortælle, at da jeg fik mine katte, fik jeg også en bog hvori der nok står de første 150-200 plantenavne, både på dansk og latin, og jeg er ved gud heller ikke nogen botaniker, så jeg var jo meget nervøs for overhovedet at have blomster. Men nu har jeg haft dem (kattene) i 5 år, og de har spist både Fredsliljer, Yucca-Palme og Brændende Kærlighed, og de skulle vist nok være nogle af de værste, men de lever da endnu. Og jeg tror faktisk katte er meget gode til selv at sorterer fra hvad de ikke kan tåle, det er i hvert fald det indtryk jeg har fået. Men det er jo kun min opfattelse, og jeg ved selvfølgelig ikke om det er rigtigt.

Håber du kan bruge liiidt af det
Held og lykke
Mone

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-02 19:06

"unn" <unn.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:bg4J9.62910$HU.4573378@news010.worldonline.dk...
> Hejsa alle
>
> Jeg har et spørgsmål vedr. giftige plante. Jeg har på dk.fritid.dyr.kat
> fundet en liste over planter som ikke bør være i huset hvis man har kat.
> Min ældste kat er 7 år og har aldrig rørt mine planter så jeg har ikke
> tænkt så meget over dette, men nu har vi også en lille frækkert af en
> tøs og hun spiser alt hvad hun kan komme i nærheden af, desværre.
> Hun har lige været syg fordi hun spiste stroppen fra min bikini top, og
> den kunne hun ikke fordøje, så af sted til dyrlægen.. hvilket ikke er
> nemt hernede i Afrika, hun har det dog fint igen, efter opkast og
> "hjælp" til at få resterne gennem systemet.
> Vi er pt. bosat i Vestafrika i lejlighed og har derfor ingen planter
> endnu, men vi vil gerne anskaffe nogle, problemet er at jeg ikke ved en
> prut om blomstre/planter og derfor kan jeg ikke bruge listen fra
> dk.fritid.dyr.kat, da jeg ikke ved hvilke planter der hedder hvad.
> Findes der en hjemmeside hvor man kan se et billede af planten, da det
> ville være en perfekt løsning.
> (alternativ, jeg begynder at læse botanik.... pyhha fy for pyffer, håber
> i kan hjælpe en blomstre/plante analfabet.)

Hejsa

Jeg kan ikke lige komme på en hjemmeside, hvor billederne er samlet, men du
kan på www.google.com vælge at søge i billeder og så efterhånden finde de
enkelte planter frem. Det fungerer ret godt og hurtigt.

--
Mange hilsner
Katrine
http://home1.stofanet.dk/beydana

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-02 23:13

Hej Unn.

Kan du bruge denne side - den er godt nok på engelsk, men hvis I bor i
Afrika skal I vel heller ikke ud og købe planter på dansk :

http://www.ansci.cornell.edu/plants/comlist.html

VH Lisbeth

--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.

"unn" <unn.news@kandu.dk> wrote in message
news:bg4J9.62910$HU.4573378@news010.worldonline.dk...
> Hejsa alle
>
> Jeg har et spørgsmål vedr. giftige plante. Jeg har på dk.fritid.dyr.kat
> fundet en liste over planter som ikke bør være i huset hvis man har kat.
> Min ældste kat er 7 år og har aldrig rørt mine planter så jeg har ikke
> tænkt så meget over dette, men nu har vi også en lille frækkert af en
> tøs og hun spiser alt hvad hun kan komme i nærheden af, desværre.
> Hun har lige været syg fordi hun spiste stroppen fra min bikini top, og
> den kunne hun ikke fordøje, så af sted til dyrlægen.. hvilket ikke er
> nemt hernede i Afrika, hun har det dog fint igen, efter opkast og
> "hjælp" til at få resterne gennem systemet.
> Vi er pt. bosat i Vestafrika i lejlighed og har derfor ingen planter
> endnu, men vi vil gerne anskaffe nogle, problemet er at jeg ikke ved en
> prut om blomstre/planter og derfor kan jeg ikke bruge listen fra
> dk.fritid.dyr.kat, da jeg ikke ved hvilke planter der hedder hvad.
> Findes der en hjemmeside hvor man kan se et billede af planten, da det
> ville være en perfekt løsning.
> (alternativ, jeg begynder at læse botanik.... pyhha fy for pyffer, håber
> i kan hjælpe en blomstre/plante analfabet.)
>
> Unn
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 35 point
Dato : 10-12-02 19:41

> Jeg har et spørgsmål vedr. giftige plante. Jeg har på dk.fritid.dyr.kat
> fundet en liste over planter som ikke bør være i huset hvis man har kat.
> Min ældste kat er 7 år og har aldrig rørt mine planter så jeg har ikke
> tænkt så meget over dette, men nu har vi også en lille frækkert af en
> tøs og hun spiser alt hvad hun kan komme i nærheden af, desværre.
> Hun har lige været syg fordi hun spiste stroppen fra min bikini top, og
> den kunne hun ikke fordøje, så af sted til dyrlægen.. hvilket ikke er
> nemt hernede i Afrika, hun har det dog fint igen, efter opkast og
> "hjælp" til at få resterne gennem systemet.
> Vi er pt. bosat i Vestafrika i lejlighed og har derfor ingen planter
> endnu, men vi vil gerne anskaffe nogle, problemet er at jeg ikke ved en
> prut om blomstre/planter og derfor kan jeg ikke bruge listen fra
> dk.fritid.dyr.kat, da jeg ikke ved hvilke planter der hedder hvad.
> Findes der en hjemmeside hvor man kan se et billede af planten, da det
> ville være en perfekt løsning.
> (alternativ, jeg begynder at læse botanik.... pyhha fy for pyffer, håber
> i kan hjælpe en blomstre/plante analfabet.)

http://www.floradania.com
Er en dansk side der har en kæmpe database over planter med billeder, og
er samtidig en uundværlig side hvis man godt kan lide planter.

Denne side har en masse gode oplysninger
http://www.cfainc.org/

Her er et par links til en omfattende liste over giftige planter
http://www.cfainc.org/articles/plants.html
http://www.cfainc.org/articles/lilies.html

Her er et link til en liste over ikke giftige planter
http://www.cfainc.org/articles/plants-non-toxic.html

Bikini toppe og katte
Jeg måtte bare lige prøve at lede efter emnet på google
Vis hende dette så hun ved hvad en bikini skal bruges til
http://www.philc.net/

MVH JensenJS

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-02 19:41

> Jeg har et spørgsmål vedr. giftige plante. Jeg har på dk.fritid.dyr.kat
> fundet en liste over planter som ikke bør være i huset hvis man har kat.
> Min ældste kat er 7 år og har aldrig rørt mine planter så jeg har ikke
> tænkt så meget over dette, men nu har vi også en lille frækkert af en
> tøs og hun spiser alt hvad hun kan komme i nærheden af, desværre.
> Hun har lige været syg fordi hun spiste stroppen fra min bikini top, og
> den kunne hun ikke fordøje, så af sted til dyrlægen.. hvilket ikke er
> nemt hernede i Afrika, hun har det dog fint igen, efter opkast og
> "hjælp" til at få resterne gennem systemet.
> Vi er pt. bosat i Vestafrika i lejlighed og har derfor ingen planter
> endnu, men vi vil gerne anskaffe nogle, problemet er at jeg ikke ved en
> prut om blomstre/planter og derfor kan jeg ikke bruge listen fra
> dk.fritid.dyr.kat, da jeg ikke ved hvilke planter der hedder hvad.
> Findes der en hjemmeside hvor man kan se et billede af planten, da det
> ville være en perfekt løsning.
> (alternativ, jeg begynder at læse botanik.... pyhha fy for pyffer, håber
> i kan hjælpe en blomstre/plante analfabet.)

http://www.floradania.com
Er en dansk side der har en kæmpe database over planter med billeder, og
er samtidig en uundværlig side hvis man godt kan lide planter.

Denne side har en masse gode oplysninger
http://www.cfainc.org/

Her er et par links til en omfattende liste over giftige planter
http://www.cfainc.org/articles/plants.html
http://www.cfainc.org/articles/lilies.html

Her er et link til en liste over ikke giftige planter
http://www.cfainc.org/articles/plants-non-toxic.html

Bikini toppe og katte
Jeg måtte bare lige prøve at lede efter emnet på google
Vis hende dette så hun ved hvad en bikini skal bruges til
http://www.philc.net/

MVH JensenJS

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-02 22:24

Du kan altid spørge mig jeg læser til hortonom (havebrugsvidenskab) og kan
indentificere en del planter.

Mvh Tina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-02 22:24

Du kan altid spørge mig jeg læser til hortonom (havebrugsvidenskab) og kan
indentificere en del planter.

Mvh Tina

Kommentar
Fra : DKSKINDBJERG

Dato : 29-01-03 14:16

Hejsa

jeg har en liste på min hjemmeside.. jeg har endnu ikke fået alle billederne men det er da en start.

http://www.dk-skindbjerg.dk/ny_side_9.htm

Hilsen Randi

Godkendelse af svar
Fra : unn

Dato : 02-02-03 16:38

Tak for svaret JensenJS.