/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Hvad skal jeg ha mindst i lød?
Fra : gril
Vist : 881 gange
250 point
Dato : 23-05-06 20:25

Hvad skal jeg ha mindst i lød?

Jeg arbejder på en bondegård som altmuligmand jeg er 22 år og har 9.klasse ikke nogle uddannelse. lige nu får jeg 85kr i timen, flere af mine krammerater siger at jeg mindste skal ha 92,5kr da de mener at mindste løn er 92,5 når man er over 20 år

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-06 20:37

Du kan jo prøve at indtaste dine data her http://www.jobindex.dk/cgi/cv/salaryindex.cgi

Hvor mange timer atbejder du om ugen?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-06 20:49

Så er der også denne side

http://www.jobpatruljen.dk/Loen_og_love/Loensatser/landbrug.aspx

Nu ved jeg jo ikke hvor i landet du arbejder, men der kan være lønforskelle.

Kontakt Jobpatruljen http://www.jobpatruljen.dk/kontakt.aspx

Kommentar
Fra : gril

Dato : 23-05-06 21:04

Jeg arbejder oppe nor på sjælland i en by der her der Skibby. Timer har jeg ca. 25-35 om ugen

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 23-05-06 21:16

Hvis ikke din arbejdsgiver er medlem af en arbejdsgiverorganisation så kan han lave en tiltrædelsesoverenskomst med din fagforening, så du er sikret de overenskomstmæssige rettigheder der er normale på området.
Uden overenskomst vil det betyde for dig at du ikke har de overenskomstmæssige rettigheder.
Der er ingen ret til søgnehelligdagsbetaling, feriefridage, arbejdsmarkedspension, akkord, kørepenge, opsigelsesvarsel ved timelønsarbejde, løn under sygdom, overtidsbetaling, barns første sygedag, ikke fri 1.maj. Bare for at nævne nogle. Det drejer som om ca. 15-20% af lønnen du herved mister retten til.
Endelig er der heller ingen mulighed for at du kan få hjælp, hvis du bliver uenig med arbejdsgiveren om betaling. Det fagretslige system kan kun bruges når der er overenskomst.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 23-05-06 21:19

Mit råd til dig er at du melder dig ind i 3F som er dit fagområde og får dem til at vejlede dig.
http://forsiden.3f.dk/apps/pbcs.dll/forside

Accepteret svar
Fra : nogoodbadguy

Modtaget 135 point
Dato : 23-05-06 21:21

Der er iøvrigt heller ingen lovfæstet mindsteløn i Danmark, så i terorien kan din arbejdsgiver aflønne dig med 20 kr i timen.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-05-06 21:35

Snak med din fagforening, går ud fra du er medlem. Ellers så skynd dig og blive det. De kan hjælpe med mange ting.
Og de ved hvad du skal have i løn.

Har du en kontrakt med din arbejdsgiver?

Om det er 3F du skal være medlem af ved jeg ikke, men ring til dem, så kan de i hvert til fælde fortælle dig hvilken fagforening du hører under.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-05-06 21:35

Snak med din fagforening, går ud fra du er medlem. Ellers så skynd dig og blive det. De kan hjælpe med mange ting.
Og de ved hvad du skal have i løn.

Har du en kontrakt med din arbejdsgiver?

Om det er 3F du skal være medlem af ved jeg ikke, men ring til dem, så kan de i hvert til fælde fortælle dig hvilken fagforening du hører under.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-05-06 21:35

Snak med din fagforening, går ud fra du er medlem. Ellers så skynd dig og blive det. De kan hjælpe med mange ting.
Og de ved hvad du skal have i løn.

Har du en kontrakt med din arbejdsgiver?

Om det er 3F du skal være medlem af ved jeg ikke, men ring til dem, så kan de i hvert til fælde fortælle dig hvilken fagforening du hører under.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 23-05-06 21:42

Her er hvad et ansættelsesbevis skal indeholde ===>> http://www.3f.dk/3F,-d-,dk/Faglig%20f%c3%b8rstehj%c3%a6lp/Ans%c3%a6ttelsesbevis.aspx

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-05-06 22:29

Hovsa, hvorfor søren har den skrevet min besked 3 gange???

Hmmmm, det er nu ikke for at sige, at der er nogen der skal have det af vide så mange gange... Sorry

Godkendelse af svar
Fra : gril

Dato : 24-05-06 23:53

Tak for svaret nogoodbadguy.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 25-05-06 07:24

Hvordan gik det?
Kan se du har fundet den forkerte smiley frem, hvad skete der.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 25-05-06 07:37

I tilfælde af at du er blevet fyret viser jo bare at det er en der ikke er værd at arbejde for.
Jeg har tit selv måtte skifte arbejde til fordel for et sted med bedre forhold.
Men en det er altid en god ide´ altid at kontrollere forholdende inden et arbejde påbegyndes, ved at ringe til fagforeningen.