/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Sata i raid 0 vs. SataII
Fra : Soenne
Vist : 406 gange
200 point
Dato : 23-05-06 20:11

Jeg har en alm. Sata disk og har lige fået en ekstra disk i samme størrelse, men den nye disk kører SataII.

Så er spørgsmålet om jeg får nogen hastighedsgevinst ved at koble dem som Raid 0, eller jeg opnår samme hastighed ved alene at køre med den nye SataII disk.
Forskellen burde være 2x150Gb/s og 300Gb/s, eller har jeg overset noget?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-06 20:16

Du får ingen større hastighed end den langsomste disk, du skal jumpe din nye disk til 150

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 23-05-06 20:23

Naturligvis, men vil de 2 scenarier have samme hastighed, accesstiden skal jo også tages med.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-06 20:34

Har du SATA2 controller er det den nye alene.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 23-05-06 20:39

Ja, det har jeg, men hvad med den "langsomme" disk, kan jeg koble den normalt til, uden raid, uden at sænke hastigheden på den nye.
Jeg har 4 Sata-stik, i enhedshåndteringen forekommer der 2 controllere, så de påvirker vel ikke hinnanden, hvis de bliver koblet på hver sin controller.

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 210 point
Dato : 23-05-06 20:42

Uden raid, kører de med optimal hastighed, og sata controller er bagudkompatibel.

Godkendelse af svar
Fra : Soenne

Dato : 23-05-06 20:47

Ok, tak for svaret, så skal jeg bare have flyttet det hele, det må blive et job for Norton Ghost.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-06 20:50

Selv tak - bruger også ghost meget.