/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hylen fra højtalere
Fra : WEBlance
Vist : 616 gange
100 point
Dato : 23-05-06 18:30

Jeg har lige installeret en dvdafspiller m. 2 skærme (ikke købt som sæt) men problemet er at højtalerne i skærmene hyler når jeg kører og hyletonen varierer efter hvor meget gas jeg giver bilen - irriterende!

Kan jeg gøre noget for at fjerne problemet? Synes at huske noget med en kondensator på stelledningen eller sådan noget...?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-05-06 19:53

Du kan købe en dims til at sette på stel ledningen.De der sælger auto spillere eller bilrekvisita har dem.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-05-06 19:56

Det er mulig det er noget galt med en eller flere af dine tendrørs ledninger. dem skal være skermet.Noget tyder på at det ikke er det på din bil.
alimak

Kommentar
Fra : RISKOGER

Dato : 23-05-06 21:53

Hej WEBlance

Hvis du har trukket signalkablet fra dvdafspilleren sammen med strømkablet til skærmene,kan det give hyletoner.

Hilsen Riskogeren

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-05-06 05:55

Du skal forbedre din forsyningsspændnings kvalitet. Den er godt nok 12 Volt DC, men der er sikkert meget rippel. Rippel er en AC (vekselstrøm) som ligger oven i DC'en. Det er der mange fostærkere, der ikke undertrykker dette, og så kan man hører det i højttallerne.
Der kan indstættes et filter på forsyningsspændningen. Købes færdig, eller lav et selv.
Det kan bestå af en kondensator (eller flere) , der sættes mellem plus & minus på ledningen til forbrugstingen (parallelt), og/eller 1-2 spoler der sættes i serie med plussen, og evt også en spole i serie med minussen. Husk spolen (spolerne) skal kunne tåle den maksimale strømstyrke.

MVH

Kommentar
Fra : WEBlance

Dato : 24-05-06 06:45

Jeg tænkte på om jeg kunne bruge et inline støjfilter som dette her: http://www.thansen.dk/product.asp?c=704125193&n=1200267216&pn=1220423676

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-05-06 11:24

Ja, 99,99% sikkert. Du skal blot undersøge, om det kan tåle den belastning du sætter på. Jeg tror nu ikke at det bliver et problem, men er værd at undersøge.

PS: alimak foreslår, at det kan være dine tændrørskabler det er galt med, det er dog lidt svært at afgøre, da det lige så godt kan være din generator, der laver "unoder".

MVH