/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Areal af trekant.[domebyggeri]
Fra : jomfruane
Vist : 10120 gange
50 point
Dato : 23-05-06 14:54

Hej
Jeg skal tegne en dome der kan underdeles i retvinklede trekanter.
Nu er det ved at ligge ret mange år tilbage at jeg kunne den slags udenad, så kan du hjælpe med at finde formlen?

Min domes grundareal må højst være 6m2 - typisk når man endelig skal bruge stadset til noget virkeligt så er det somom det aldrig har eksisteret i hukommelsen, men den gang man skulle til eksamen derimod...

Nogen der har erfaring med praktisk domebyggeri hører jeg også gerne fra.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-05-06 15:03

Areal af trekant = ½ * g * h.

Det hjælper at spørge højt

Kommentar
Fra : H2

Dato : 23-05-06 15:41

Alle typer formler kan findes på http://www.formel.dk/
H2

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-05-06 18:12

Med en "dome" mener du så sådan en slags kuppel, der består af trekanter?
Så er det arealet af grundfladen, du siger skal være max 6 kvadratmeter?

Jeg ville nok starte med at finde en cirkel med det grundareal og derefter indtegne et ligesidet polygon, som kunne indskrives i cirklen, -tror jeg, det hedder...

Ved du hvad, der er en side her, på engelsk... Det kan være, den kan hjælpe dig?

http://www.desertdomes.com/index.html

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-05-06 19:09

Tak for svarene.
Jeg kender desert domes siden, synes den er meget kompliceret.
jeg synes det var nemmere at opdele grundfladen i trekanter...

Nu savner jeg egentlig mere deciderede byggetekniske tegninger af samledetaljer osv.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 23-05-06 19:52

-det er meget nemmere at bygge den i 5 og sekskanter... ellers køb lidt geomag, der kan man gå helt amok i 7 afdelinger....

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 23-05-06 21:33
Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-05-06 06:17

Hej igen Balcanard

Ja, det var netop sådan en dome jeg ville bygge - som drivhus. Jeg må nemlig opføre op til 6m2 drivhus "gratis" på min lille lejede grund (dvs uden at det tæller med i arealberegningen).

Accepteret svar
Fra : Balcanard

Modtaget 50 point
Dato : 24-05-06 07:59

Godmorgen jomfruane. Lige et link mere at studere http://www.dome.webbyen.dk/
Held & lykke med dit forehavende

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-05-06 08:48

Den kender jeg... han linker også til flere, men ingen af dem skriver noget om vinkler og materialersamlinger.

Svar til michaelmoeslund - det er trekanterne der giver den urokkeligt stærke konstruktion med meget få og lette materialer.

Kommentar
Fra : herrig12

Dato : 24-05-06 12:43

arealet af en trekant er den halve højde gange grundlinien

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-06-06 16:11

Vil gerne bygge den af plexiglas eller lignende - altså uden skellet.

Hvordan fastgøres den til jorden og gode ideer til at få den i rette vinkler modtages?

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 19-12-06 07:48

Tak for svaret Balcanard.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 19-12-06 21:33

Ha!

Hvis du kan bygge en dome(geodætisk kugle) i retvinklede trekanter, så er det sgi mig der takker for svaret!!