/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Flytte
Fra : bublebee
Vist : 507 gange
100 point
Dato : 23-05-06 11:32

Vi står og skal flytte ud i et hus nu her. Vores kat skal selvfølgelig med.
Det er en hun kat, en vildkat som vi tog til os i sommer, men hun er nu blevet en dejlig kælen og fræk missekat.

Vi skal ikke flytte mere end 5 km væk.

Nogle der har gode ideer til at gøre det mindst muligt forvirrende for hende ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-06 11:38

Ja, flytterod er noget der kan forvirre de fleste katte, men de plejer at vænne sig til situationen ret hurtigt.

Men når I skal flytte, så prøv evt. at lukke katten ind i et rum med dens ting, og pas på den ikke bliver lukket ud ved en fejl.
Vent med at flytte katten indtil I har fået alt andet flyttegods ind i det nye hus.
Hent så katten og lad den i fred og ro vænne sig til det nye hus.

Hvis katten er vant til at komme ud, skal du ikke lukke den ud de første 8-10 dage, da der så vil være risiko for, at den bliver væk fordi den ikke kender området så godt, eller at den i panik vil begynde at søge tilbage til den gamle bopæl.
Det bedste er, efter nogen dage, at lade døren stå åben så katten i eget tempo kan bestemme hvornår den vil gå ud eller ind.

mvh dova

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 23-05-06 11:39

Når i er flyttet til det nye sted, så hold katten inde en lille uges tid.

Katten vænner sig så til at det er der, den nu bor. Det er jo også betryggende for katten at i også er der.

Luk den ud en dag, hvor i også er hjemme.

Jeg flytter selv med min kat 2 gange om året. Det er når jeg flytter fra min lejlighed og til "haven"

Katten har vænnet sig til det.

Held og lykke med det nye sted.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-05-06 11:45

Den har aldrig været vant til at have kattebakke, den har altid bare sagt til når den ville ud. Hvis vi sætter en til den, vil den så bruge den, og vil den være vænnet af med det igen når vi begynder at lukke den ud.

Ville det være en ide at få sat en kattelem i døren ud mod haven ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-06 11:55

Ja, jeg har aldrig oplevet en kat der ikke kunne finde ud af, at bruge en kattebakke, heller ikke voksne kat der aldrig har set en kattebakke før .

Selv vildkatte vil bruge en bakke såfremt de lukkes inde et sted og ikke kan komme ud igen.

Ja, en kattelem vil da være en god ting, men som sagt bør du lade katten vænne sig så meget til huset først, at den ikke er i tvivl om hvor den nu hører til.

mvh dova

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 23-05-06 11:57

Den vil bruge kattebakken.

Når den har vænnet sig til at komme ud, så fjerner du kattebakken.

Kattelem, der skal du være opmærksom på at du kan få "naboens" katte på besøg, med mindre du køber en med en "chip", som kun din kat kan komme ind af.

Men jeg synes nu ikke at en kattelem er en god og anvendelig måde, før katten har vænnet sig til det nye sted.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-05-06 12:56

Vi flyttede for godt et år siden, vi har to misser, jeg spurgte mange om råd og osse vores dyrehospital. Det mest overraskende svar var at det største problem var at vi kun flyttede få km. væk (ca. 2) - altså til andet hus i samme by. Man mente at misserne ville søge hjem og at det ville være nemt for dem.
Vi valgte at sortere i diverse råd og tage de, efter vores egen mening, bedste fra og så bruge det - her er hvordan vi gjorde:

Vores gamle hus var et m,eget gammelt hus med flere etager. Misserne og alle deres ting - madskåle, kurve, tæpper, legetøj osv. osv. blev fra begyndelsen placeret i et forholdsvis roligt hjørne - endvidere lagde vi et tæppe som de altid bruger, i hjørnet.
Nu fik alle hjælpere at vide at det var forbundet med alvorlige straffe at glemme at lukke døre efter sig og på trods af at vi var mange, så lykkedes det os faktisk at tømme hele huset, undtaget det ene hjørne - misserne befandt sig vel, vi havde sat en kattebakke i nærhed af hjørnet og den brugte de osse.

Da vi havde flyttet alt og kun manglede rengøring osv. gjorde vi så klar i det nye hus, til modtagelse af misserne. Vi tog kattebakken med over i det nye hus og placerede den der hvor den skulle stå - i bryggerset. Madskåle og vand blev osse sat på plads i bryggerset og så satte hele familien sig helt roligt inde i stuen (midt i alt rodet) - i hver sin lænestol som om vi havde siddet der i dagevis og skulle blive siddende til evig tid - vi småsnakkede og så blev misserne hentet til deres nye hjem - i to transportkasser. Jeg gik ud i bryggerset (hvor kattebakken jo stod) - lukkede op for transportkasserne, snakkede lidt med dem og nussede roligt dem begge to - og så gik jeg ud af bryggerset og ind i stuen til de andre. Nu ventede vi alle spændt mens vi pludrede om alt muligt, men med alle antenner spændte og rettede mod bryggerset (der er køkken imellem stue og bryggers) - ja, det var en hel seance.
Der gik ikke så lang tid, så kom den første listende ind til os, kort efter kom den anden så. Vi blev siddende en times tid hvor misserne gik rundt og lærte deres nye hjem at kende og engang imellem kom ind til en af os for liige at få en nussetur.

Vores misser befandt sig vel fra første dag - MEN..vi holdt dem altså inde i over 14 dage. De forskellige råd vi havde fået gik på at vi skulle holde dem inde i 'et par dage' - og 'en uges tid' - vi valgte at holde dem inde i over to uger.
Det er så godt et år siden og misserne har for længst indtaget deres nye territorie, de har det godt og nyder tilværelsen.

Men kors hvor var jeg nervøs for at de skulle flytte 'hjem' igen eller stikke af, da vi lukkede dem ud for første gang efter flytningen

Jeg tror at du skal prøve om du kan gøre det på næsten samme måde som os - det kræver engagement men det har man jo osse. Skulle missen alligevel flytte 'hjem', når I lukker den ud, så ville jeg få fat på den (evt. i samarbejde med de nye beboere i Jeres gamle hus) - og så begynde forfra og holde den endnu længere tid indendørs.

I hvert fald vil jeg ønske Jer held og lykke med det - og håber I bliver glade for Jeres nye hjem

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-06 17:17

Jeg er flyttet med min gamle kat, som nu er 15 år, 3 gange. Jeg har den stadig

Den blev holdt inde i ca. 5 dage. Så fik den øje på et vindue, der stod på klem. Den ville da ud og det kom den, men da jeg kom hjem og kaldte på den, kom den ind igen

Katte er meget selvstændige. Så længe du gi'r den mad, så bliver den, hvor den skal være.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-05-06 17:30

fik engang et råd fra en jeg fulgte ved flytning - i begyndelsen så lad den ikke komme ud alene - men lad den gå ganske kort og under opsyn så den ikke slippes af syne lige før der er mad til den- maden og lyden af mad fra mor/ den lyd der normalt vil vække den interesse ( for eks raslen med tørfoder eller dåsen der åbnes og skålen der stilles) kan lokke næsten enhver kat hjem igen

Held og lykke med både flytning og kat

ps.. min stak nu også af en gang - men jeg vidste hvor jeg skulle henvende mig - og ganske rigtigt - den sad udenfor døren i den gamle bolig - så der fik jeg en aftale istand med de nye beboere der heldigvis aldrig blev brugt igen.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-05-06 20:44

Følgende er bestemt ikke altid rigtigt (desværre):

Citat
Katte er meget selvstændige. Så længe du gi'r den mad, så bliver den, hvor den skal være.

- der er masser af historier om katte der er flyttet hjemmefra! Alene i vores vennekreds er der, indefor de sidste 3-4 år, 2 hold der har mistet deres kat. Det ene par flyttede til en gård i samme by, deres kat rendte 'hjem' konstant - de hentede den mange gange men til sidst var den desværre helt væk og den er aldrig blevet fundet
Den anden familie havde to katte, den ene valgte sig en ny familie at bo hos, endda meget tæt ved dens eget hjem hvor den ellers havde et dejligt katteliv (MED mad og masser af det!). De havde dog ingen hjemmeboende børn - om dette var årsagen til at katten flyttede, ved kun katten - men dens nye familie havde tre børn som i øvrigt havde plaget om at få en kat i laaaang tid...det fik de så nu. Alt endte i fordragelighed, den nye familie blev glade for missen og vores vennepar kunne jo intet gøre og måtte acceptere kattens valg. Hovedsagen var jo at katten havde det godt, men den var meget savnet i meget lang tid.

Så - nej, det har ikke altid noget at gøre med om man giver sin kat mad.

Vh. Dorthe.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-06 21:00

Det er da muligt at det ikke altid er rigtigt vil.du.

Jeg kender også en familie der "fik" en kat. Katten var øremærket, så den blev kørt "hjem" Katten vendte tilbage til "det nye" hjem.

Den ville ikke være i sit oprindelige hjem. Der var kommet nye killinger til, som "forældrene" tog sig mere af.

Nu har katten boet i "det nye" hjem i 4 år. Der får den kærlighed. Det "gamle" hjem er blevet informeret om det. De var sådan set ligeglade. De gad ikke at hente den, den 1. gang den løb hjemmefra. Det "nye" hjem måtte køre katten hjem, til nogle, der faktisk var uinteresseret i katten.

Katte er selvstændige.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-05-06 21:16

Ja vores kat er jo også en tilflytter, men hun er nu hverken mærket eller noget. Hun kom som hjemløs og tynd og sky og er bare den dejligste hygge kælepot nu efter en god portion kærlighed og tålmodighed....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-06 22:15

Har du ikke fået katten steriliseret?

Min gamle kat er en killing af en tilløben kat. Det viste sig at den tilløbne kat var en hunkat. Men både "missemor" og killingerne blev. Missemor blev steriliseret. 2 af 3 killinger blev givet væk, da de var 12 uger.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-05-06 12:17

tror den er steriliseret. Jeg har før haft hunkat og ved udemærket hvordan sådan en lyder....puha. Med denne her er der intet, så vi er ret sikre på at den engang er blevet steriliseret, men på et tispunkt er der alligevel nogle der ikke ville have hende mere....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-05-06 17:53

Så er vi flyttet. Hentede katten herhjemme igår aftes kl 21, men indtil kl 15 idag da jeg tog på arbejde havde hun intet lavet i sin kattebakke og hun sover meget nu. er der noget galt eller er dette normalt ???

Annuller spørgsmålet
Fra : bublebee

Dato : 01-06-06 10:12

Jeg har ikke brugt nogle af disse svar desværre.
Vi hentede katten sondag aften, og mandag aften havde hun stadig ikke været i kattebakken, så vi valgte at lukke hende udenfor. Jeg gik rundt sammen med hende i haven og så fik hun lov at løbe. Efter en time gik jeg ud og kaldte på hende, og hun kom løbende tilbage. Tirsdag lukkede jeg hende ud om formiddagen og mens jeg var på arbejde. Så var hun inde et par timer og så ude om natten, og ind og sove et par timer, og så ude hele dagen igår igen. så nu har hun været inde i nat. Fuldstændig flad
Men hun kommer tilbage hver gang iv kalder på hende, og hun elsker at være ude her. Masser af marker og mus :)

Men tak for svarene alligevel.