/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
HJÆLP! Dødlig syg Grå jaco!
Fra : Mike87
Vist : 3263 gange
200 point
Dato : 23-05-06 11:01

HEj!

Jeg har mig en rigtig dejlig Grå jaco, den er fuldstændig tam og går ikke i bur, men på en stander. Den er utrolig glad for hele familien og ligeledes er vi for den.

I sidste uge, 2 aftner i streg gav den et skrig fra sig og den fladte ned fre sin pind og lå på ryggen fuldstændig stiv som om den var i kramper og hev vildt efter vejret, og det lød somom der var noget i lungerne på den. Der gik så 3 aftner uden noget og igår fik den igen et anfald, denne gang bare mere voldsomt, troede det ville tage livet af den, men den sidder atter på sin pind og fløjter. Den har de sidste par dage stort set ingenting spist, kun en smule salat som den plejer at være helt vild med. Har samtidig givet den lidt vand gennem en sprøjte for at den ikke skal dehydrere. Hvad fejler den? og hvad kan jeg gøre? At opsøge dne lokale dyrlæge er jeg heller ikke vild med, da han absolut ikke er fugleekspert! Men det bliver i sidste ende det der bliver løsningen hvis I herinde ikke kan hjælpe!

På forhånd tak

Mvh

Mike Petersen!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-05-06 11:04

du skulle forlængst have været til dyrlæge !

Hvad forhindrer dig i at ringe til en eller flere andre dyrlæger hvis du ikke har tillid til din lokale ?????

AFSTED !!!!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-05-06 11:07

Du skal straks finde en kompetent dyrlæge - gerne en, der er fagdyrlæge i smådyr...
I hvilket område bor du?

Det kan kun gå for langsomt...

Vaxen

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 23-05-06 11:09

Har netop snakket med en meget erfaren fugleopdrætter, han siger at en gang intensiv pencillinkur kun kan hjælpe, men han ville gerne lige se den!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-05-06 11:13
Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-05-06 11:28

Se dog at få ringet rundt til nole forskellige dyrlæger i dit område, der må være en små dyrs dyrlæge, de ved for det meste hvad de snakker om. Find en med god erfaring indenfor fugle....

Afsted, det er da synd for fuglen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-06 11:48

Nu er en anden opdrætter jo nok ikke ligefrem ekspert i fuglesygdomme, og som nævnt, mener jeg også, at du burde have søgt dyrlæge allerede efter fuglens første anfald.

Og en fugl der opfører sig sådan der er meget syg, ingen tvivl om det.

Men hvad den fejler, er så spørgsmålet:

Epilepsi, dårligt hjerte, lungebetændelse, forstoppelse, indvoldsparasitter for blot at nævne et par ting.

Forresten, en fugl der ligger på ryggen kommer meget hurtigt til at ralle fordi den får vand i lungerne efter kort tid, og min dyrlæge plejer at sige, at første gang en fugl falder og ligger på ryggen uden at kunne komme op ved egen hjælp.....den er færdig.

Så du skal så hurtigt som muligt ha' fat i en dyrlæge og så håbe på, at det ikke er for sent at redde fuglen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 23-05-06 13:22

Nu har den været afsted!

Dyrlægen ringede til an anden dyrlæge som var ekspert, han mente noget så simpelt som kalkmangel kunne være skyld i det, nu har den fået en 10dages penicillinkur, torskelevertran og noget kalkrigt vitaminpulver som opløses i vand og gives med sprøjte! De sidstnævnte ting indgik også i kosten før, men han sagde Grå Jacoer netop er dårlige til at optage kalken, så derfor skulle det gives på denne måde! Nu må man bare be og krydse fingre!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-06 14:08

Det lyder godt, så må vi bare håbe, at fuglen kommer sig.

mvh dova

Kommentar
Fra : No-Name

Dato : 18-06-06 20:20

Følgende er taget inde fra http://www.dyrebrevkassen.dk/html/spoerg/f...?svpapee.html&2

Ren faktisk strider det imod Dyreværnsloven,
hvis ikke man søger dyrlæge til sit dyr, hvis der er behov. Jeg mener helt
bestemt, at man overtræder hele 2 paragraffer, ved at undlade at søge dyrlæge.
Følgende er fra Dyreværnsloven, paragraf 1 og 2.
§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte,
lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.
§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt,
herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres
fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse
med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.
Desuden kan man ikke forvente, at en dyrlæge kan stille en diagnose igennem
en brevkasse. Ej heller at der bliver svaret øjeblikkeligt, ved et evt. akut
spørgsmål. Så derfor vil jeg opfordre alle til at søge dyrlæge, hvis jeres
dyr bliver sygt. En god ide er at få sig en forsikring. Den dækker dog IKKE
almindelig vaccination, tandrensning etc., men dækker hvis dyret skulle blive
akut syg, og det evt. skal opereres. Desuden er de fleste dyrlæger indstillet
på, at lave en afdragsordning i tilfælde af en kæmpe dyrlægeregning. Ingen
af os, kan vide os sikre på hvornår vores dyr bliver syge. Derfor kan alle
stå i den situation, at de ikke umiddelbart har råd. Men det giver ingen
ret til, ikke at søge dyrlæge.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 18-06-06 20:24

Hvaa vi hørte heller aldrig mere om hvad der blev af fuglen ?

Kommentar
Fra : KongeperPigen

Dato : 14-07-06 23:31

Ja hvordan går det med din fugl, måske skulle du fodre den med pellets så den får alt hvad den har behov for af vitaminer og mineraler, det kan godt betale sig så den ikke igen kommer til at lide af mangelsymptomer

Kommentar
Fra : greyparrot

Dato : 21-11-06 23:12

Blot en oplysning:

For at optage kalk, skal der også tilføres D vitamin, og da en del tamfugle aldrig ser dagens lys (som giver D vitamin) skal der gives tilskud af D vitamin i anden form end den solen kan bringe.
Gråpapgøjer har et specielt stort behov for kalk, og dermed også D vitamin.

Læs mere i "bogen om Gråpapegøjer" - kan lånes på biblioteket eller købes i boghandelen.

M.v.h.
www.fuglehobby.dk

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-11-06 13:35

halloooooo ville være rart hvis du kunne tage dig sammen til også at få lukket dit spørgsmål igen

Kommentar
Fra : jeanvi

Dato : 25-01-07 02:20

hej
jeg kan se at det efterhånden er ca. 1 år siden du skrev om din syge jaco. (jeg håber at du har fået gjort den rask i mellemtiden) Jeg har selv en hel del fugle incl. 2 rødhalede grå jacoer
Inde på min hj.side kan du finde adresser på diverse dyrlæger som er eksperter i netop fugle.
Ellers er der Maria Metzgers hj.side som beskriver meget omkring netop grå jacoer.
Mvh. Jeannie Vig
min hj.side lyder: www.fugleinternatet.webbyen.dk