/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
adgangskontrol til Frontpage
Fra : kandu
Vist : 1130 gange
300 point
Dato : 22-05-06 18:42

Hej alle
Kan man i FrontPage 2003 dele hjemmesiden mellem flere, således at 2 eller flere kan opdatere en bestemt del af hjemmesiden, og kun den, og således, at jeg selv har opdateringsrettigheder til hele hjemmesiden (webmaster), og hvordan gør man det???

P.f.t. Jørgen (dyrholm@4syd.dk)

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 22-05-06 18:54

Det kan du sagtens.

LÆS nærmere hos din udbyder, angående rettigheder til siden/mapper.

Men du blilver sårbar, da de skal have koder til brugen.

Du kan nøjes med bare at give adgang til visse "dele" af din side.
Men det står under instruktion/vejledning, hvordan, det skal gøres, HELT PRÆCIST
Kender kun til ovennævnte hos min ene udbyder. http://www.i123.dk/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-05-06 19:24

Som du beskriver det kan det ikke lade sig gøre, men hvis du går ind i menuen - rediger - opgaver kan du tilføje og tildele opgaver, som kan ses under Vis.

FP - Hjælp:
Citat
Om at tildele opgaver og filer
Du kan styre arbejdsgangen på dit Websted ved at tildele filer eller opgaver til personer eller arbejdsgrupper.

Tildele filer

En fil kan tildeles til en person eller en arbejdsgruppe. I en arbejdsgruppen kan en produktchef f.eks. tildele filer til forskellige arbejdsgrupper. De enkelte gruppeledere kan derefter tildele bestemte opgaver i forbindelse med filerne til personer i deres arbejdsgruppe. Med arbejdsprocesrapporter, f.eks. statusrapporten Tildelt til og Status for gennemsyn, kan produktchefen overvåge filernes status, ligesom de enkelte gruppeledere kan få vist de enkelte opgavers status vha. Opgaver.

Når du tildeler en fil til en person eller en arbejdsgruppe, kan du tilføje en Status for gennemsyn, som viser status for det arbejde, der er udført på filen. Hvis en fil f.eks. skal gennemgå juridisk korrektur, kan du oprette en korrekturstatus kaldet "juridisk korrektur", give filen denne status og derefter tildele filen til den medarbejder, der er ansvarlig for at udføre denne opgave. Når filen har gennemgået juridisk korrektur, kan medarbejderen give filen status "godkendt".

Du kan få filerne på dit Websted vist efter tildeling i rapporten Tildelt til. Rapporten Tildelt til viser alle filer på dit Websted i et kolonneformat og indeholder følgende oplysninger om de enkelte filer:

Filnavn – Navnet på filen
Titel – Filens titel
Tildelt til – Brugernavn eller arbejdsgruppe
Dato for tildeling – Datoen for tildelingen af filen
Tildelt af – Hvem der tildelte filerne
Kommentarer – Kommentarer, der beskriver det arbejde, der skal udføres, eller andre oplysninger, du mener er nødvendige
Type – Viser filtypen, f.eks. .gif, .css eller .htm
I mappen – Mappen på Webstedet, hvor filen blev gemt
Du kan sortere filerne efter en hvilken som helst kolonneoverskrift i rapporten Tildelt til. Du kan desuden filtrere på værdierne, der vises i en hvilken som helst af rapportens kolonner. Klik på kolonneoverskriften for at få vist filtreringsmulighederne.

Tildele opgaver

Med opgaver kan du følge op på arbejde, der skal udføres på dit Websted. Du kan tildele en opgave til en person eller arbejdsgruppe. Opgaver kan indeholde en beskrivelse af det arbejde, der skal udføres på Webstedet eller på en specifik fil. Hvis det drejer sig om filer, skal du associere opgaven med en fil og derefter tildele den til dig selv eller en kollega. Opgaver kan associeres med en hvilken som helst fil på dit Websted – en Webside, et billede, en lyd, et andet Microsoft Office-dokument osv.

Brug visningen Opgaver til at overvåge opgaverne på dit Websted. Visningen Opgaver viser alle opgaverne på dit Websted i et kolonneformat og giver aktuelle oplysninger om de enkelte opgaver under følgende kolonneoverskrifter:

Hvis du vil forhindre adgangen for andre redaktører skal du mappeopdele websiden og anvende password adgang via serveren, men det vil kunne gøre adgangen til opdatering af interne links noget besværlig.

Kunne du ikke lave nogle skabeloner som du kan give til dine medredaktører og så lad dem lave specifikke sider som du så udgiver via FrontPage.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 22-05-06 19:35

Kommer totalt an på hvordan din hjemmeside / hotel er opbygget.

Jeg kan til enhver tid give adgang til min hjemmeside/delvist eller helt.

Du skal bare oprette mapper, hvor du giver andre rettigheder til, både at skrive/uploade og ændre indhold på siden.

Og disse mapper er noget du styrer, med diverse Passwords osv.

Men lad være med bare at hoppe ud i noget, før du har læst din sides GUIDE, om deling af mapper og lignende.

Men eller er det meget ligetil, bare pas på med hvad de uploader.
KVOTA og lign.
Kunne være i strid med reglementet.
Og du kan altid lukke en konto igen, da du er WEBMASTER, og har fuld kontrol, over andres sider.

Men kan kun give dig e.Ks fra http://www.i123.dk/
da det er den eneste side, jeg har, der er oprettet flere brugere

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 22-05-06 19:40

Og så har det heller ikke meget med FrontPage at gøre
men din udbyder. Bare der er i html.

Laver du private mapper til andre, kan de uploade med hvad de vil.
Bare de har koden til mappen/siden.

Gælder også hvis du vil give MAILADRESSER væk.
Men så skulle du samtidig oplyse om DINE betingelser for brugen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-05-06 20:38

Hvis det er sådan her:
hoveside som du styrer
link til side 2 redaktør
link til side 3 redaktør
link til side 4 redaktør
link til side 5 som du også styrer

side 2 som styres af redaktør

side 3 som styres af redaktør

side 4 som styres af redaktør

Du har adgang til alle sider.
Redaktører har adgang til bestemte mapper med deres side i

I FrontPage får de så en oploadadgang med password til deres mappe med siden

Redaktører kan så lave flere sider med links og links tilbage til hovedsiden

Et godt råd................lav strukturen på papir først.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 22-05-06 21:36

EC,,, udmærket, bare sikkerhed er med'

Men ligefrem, at give adgang, til mapper/sider
PAS PÅ, og tag daglige backup, medmindre udbyder påtager sig at lave daglig Backuop

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-05-06 21:48

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-05-06 22:05

Sofus.dk - hvis hjemmesiden laves i FP som jo bør ligge i et websted på egen comp og oploades derfra så er der faktisk backup.
Jeg gør så det at filen på min egen comp bliver kopieret - hvis jeg får rodet for meget.

Men bjarneD's henvisning er nok den mest rigtige.

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 22-05-06 23:23

Hej Sofus
Du siger, at det kan sagtens lade sig gøre, og Bjarne D siger, det ikke kan.
Jeg er lidt novice, men har prøvet at gå til Front Page Permission Management Interface.Så gik det helt galt.
Jeg bruger også i123, så hvis du kan, burde jeg vel også kunne, men er nok for dum.
Kan du klippe det ud i pap for mig, eller tegne det for analfabeter?

du kan se min sølle hjemmeside på http://www.jdyrholm.dk , om ikke andet er der nogle gode billeder.

m.v.h. Jørgen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-05-06 23:28

Det er fordi det du kan gøre via udbyderens server ikke har noget med Frontpage at gøre og hvis du skal bruge det er du nødt til at anvende alm FTP upload, hvilket ikke er smart hjvis man vil udnytte FrontPage fuldt ud.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 23-05-06 02:46

Ret dig efter din udbyder,,,,,,, ellers får du problemer-senere
Da du ikke kan ------ overvåge trafikken
Simpelt eller ret ----------du har kun et vist antal MB at gøre med, medmindre du viderestiller det HELE til din egen server

Stopper her ,,,,ramt af lynet

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 23-05-06 23:48

Hej Sofus og Bjarne

Nu er jeg mere forvirret. Du siger, Bjarne, at jeg er nødt til at bruge FTP, og Sofus er ramt af lynet. Jeg har prøvet at logge på i123, og det ser ud til, at det kan lade sig gøre, men jeg er i tvivl om, om adgangskontroller gælder at kunne se min hjemmeside eller at kunne opdatere i den. Det, jeg har brug for er en delt opdateringsret, altså sådan, at den (dem) jeg tillader, kan opdatere en bestemt del af hjemmesiden, men at alle kan se hele hjemmesiden, og at jeg selvfølgelig også kan opdatere hele siden.
Som tidligere nævnt er jeg novice, men hvis i kigger på min hjemmeside, www.jdyrholm.dk, kan det måske bedre forstås, hvad jeg gerne vil. F. eks. vil jeg gerne give en bestemt person opgraderingsret til den del, der hedder "IT-TV-Radio", og ikke andet.

Det var en ordentlig smøre, men jeg er lidt på ski....., og skal have det klippet ud i pap

hilsen Jørgen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-05-06 14:29

Jeg mener at det kan laves med en mappe på ftp-stedet med specialadgang.

http://www.jdyrholm.dk >>>>>>>>>>har adgang til det hele
mappe
mappen med "IT-TV-Radio" som gives adgang til udefra
...............noget i denne stil ftp://IT-TV-Radio.jdyrholm.dk
Men det kan BjarneD måske bedre overskue,

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-05-06 15:15

Hver webredaktør råder over sin egen mappe der er passwordbeskyttet.
Webmasteren skal linke fra hovedsiden og ind i de respektive mapper.

Det besværlige omkring brug af FrontPage opdatering/upload er at man skal passe på, at den der kan uploade til alt ikke kommer til at overskrive eller lader slette, men hvis man leger lidt med det skulle det nok kunne lade sig gøre.

Jeg har ikke sev prøvet at dele redigering, men jeg kan forestille mig at man også skal oprette flere FTP konti på serveren hvis det er muligt så hver konto giver adgang til det respektive område.

For at opsummere så kan man altså ikke lave opdelingen med FrontPage, men man kan godt anvende FP når opdelingen/begrænsningen er lavet på serveren.

Det ville være bedst med en der har erfaring omkring den server/udbyder der anvendes og også Frontpage, hvor vi der svarer tilsyneladende kun har erfaring på en af delene.

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 24-05-06 15:46

De sidste 2 linier, Bjarne D skriver, er da fuldstændig rigtigt, og jeg har opfattet det som om Sofus kender det, da han bruger Frontpage og i123 web, men jeg ved ikke rigtigt, om Sofus har opgivet mig som håbløs, men jeg har ikke opgivet at få en fiks og færdig løsning endnu.
Jeg har forsøgt mig på i123 hjemmesiden, og har fået lavet en mappe på min hjemmeside, som den skriver, jeg ikke har adgang til!! Det er jo flot nok, men kan ikke rigtig bruges til noget, og det er selvfølgelig fordi jeg kludrer i det.
Og jeg forstår godt risikoen ved at være webmaster og have adgang til det hele, for så kan man jo ødelægge det for de andre redaktører, så der skal man selvfølgelig passe på.

hej med jer Jørgen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-05-06 15:49

Hvor er den der 123, så man kan se firmaets produkt.

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 24-05-06 17:25

svar til ec

Den hedder www.i123.dk Du har overset i'et.

jørgen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-05-06 17:32

Citat
og jeg har opfattet det som om Sofus kender det, da han bruger Frontpage og i123 web

Med hensyn til FrontPage så tvivler jeg meget!

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 24-05-06 17:55

Det er egentligt ligegodt, om du oploader/redigerer med FP eller andet.
Den mappe som andre skal have adgang til, skal ligge på din server/hotel.
Så bare at du har en Notesblok, skulle kunne klare det.
På min side kan du redigere direkte i Kontrolpanelet.

Hvis du opretter en mappe "IT-TV-Radio", på din server, og gør den læse og skrive berettiget.
Laver du et specielt password til denne MAPPE som du kan give til andre.
Derefter skulle det bare køre.
Samme procedure som når du opretter en mailkonti, på din server.
Meget simpelt, men alligevel kan det virke indviklet.
Men se under din hjemmeside´s kontrolpanel, der står alt forklaret.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-05-06 18:58

Jeg hopper fra - det er svært at følge med.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-05-06 19:06

Igen!
Citat
Det besværlige omkring brug af FrontPage opdatering/upload er at man skal passe på, at den der kan uploade til alt ikke kommer til at overskrive eller lader slette, men hvis man leger lidt med det skulle det nok kunne lade sig gøre.

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 25-05-06 08:57

Hej allesammen

EC står af, BjarneD tvivler 24/5 kl. 17,32, men kl. 19,06 "skulle det nok kunne lade sig gøre"
Jeg tror, som du siger, Sofus, at det er et spørgsmål om for mig at lære i123's hjemmeside at kende, og bruge deres kontrolpanel rigtigt. Hvis du kan, er det dig, der har ret, og så må jeg også kunne, hvis jeg anstrenger mig lidt.
Jeg kunne godt tænke mig at se din hjemmeside, hvor du bruger det, må jeg det??

Jørgen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-05-06 09:47

Du læser kommentarerne som vinde blæser.

Leg du bare med sofus for hvis du forstår ham forstår du ikke mig.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 25-05-06 09:59

For mig lyder det som der "bare" skal gives adgang til et mappe på en server.
Så andre kan opdatere denne.

Hvis det er tilfældet, har det jo ikke meget med FrontPage at gøre.
Men adgang til en server.

Kunne det være der BjarneD havde misforstået noget.

Ellers har jeg ikke fattet spørgsmålet.

Og til spørger, har du selv www.i123.dk
Da det garantet ikke er det samme, på andre hoteller.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-05-06 10:08

"Problemet" er nok at jeg ved hvad FrontPage gør og derfor gør jeg opmærksom på, at man skal være varsom, men jeg har aldrig påstået, at det ikke kan lade sig gøre at password beskytte mapper.
FrontPage har automatiske funktioner i forbindelse med opdateringer til serveren og det er disse man skal sørge for at styre når flere skal opdatere.

Det hjælper jo ikke at ignorere et problem fordi man ikke kender noget til det.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 25-05-06 10:26

Har du i123 går du ind i dit kontrolpanel

Configuration _ Log Files _ Protect Directories >>Manage Groups>> Manage Users<<<

Skal du selv opdatere med FrontPage, kender jeg som BjarneD, så flink antyder, ikke en pind til det.
Da jeg ikke bruger det.
Men han kan helt sikkert hjælpe dig med det.

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 25-05-06 12:35

hej bjarne

Du har en gange skrevet, at det ikke kan lade sig gøre med frontpage, og en anden gang at du med hensyn til frontpage tvivler meget.
Jeg synes, vi skal stoppe her, idet jeg, ligesom dig, heller ikke kan lide at blive hånet, og iøvrigt blæser det ganske godt her hvor jeg bor.
Jeg "leger" videre med Sofus, der kan tale ordentlig til en dummernikkel som mig.

Jørgen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-05-06 13:17

Jeg kan ikke gøre for at du ikke forstår det!.

DU KAN IKKE STYRE DET MED FRONTPAGE!

Det betyder ikke at du ikke kan gøre det med kontrolpanelet hos udbyderen, men stadig er der problemer hvis du ikke passer på med opdateringer via FrontPage.

Citat
Jeg synes, vi skal stoppe her, idet jeg, ligesom dig, heller ikke kan lide at blive hånet, og iøvrigt blæser det ganske godt her hvor jeg bor.
?
Er det her blevet en børnehave?

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 25-05-06 15:34

Hej Bjarne

Hvis du synes, det her er en børnehave, så burde du nok melde dig ud af den.
Det må også være kedeligt at gå der alene.

Jeg vil sætte pris på, at du ikke spilder mere af min tid med vindblæste kommentarer, der er nytteløse og kun drejer sig om at nedgøre den, der beder om hjælp.

jørgen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-05-06 16:30

Hvor har du dog det fra?
Er du lige så forstyrret i knoppen som ham der pler at kalde mig alverdens skældsord og som også deltager i denne tråd.

Det er da mig der har spildt min tid med ret så seriøs hjælpeforsøg. FJOLS!

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 25-05-06 17:21

BjarneD...

Hvor har du dog ret, dette er en stor og fin børnehave.

Men desværre vil nogle børn herinde, hellere være Pædagoger, istedet for at lege på lige fod med andre.

Som jeg altid har sagt/skrevet, der er et lille fåtal herinde, der tror deres ord er LOV, herinde.
Og virker det ikke herinde, så går de videre med det.

Men jeg er da personligt glad over, at en fordrukken sut som mig, eller hvad jeg ellers bliver kaldt, kan være lidt til hjælp.
Hvilket egentlig du skulle være glad over, kunne jo tænkes det mig i live.

Jeg står i det mindste ikke og gemmer mig, i et hjørne.

Her springer jeg fra, da det intet har med spørgsmålet at gøre, MERE.

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 30-05-06 13:15

Citat
Hvis du synes, det her er en børnehave, så burde du nok melde dig ud af den.
Det må også være kedeligt at gå der alene.

Der er heldigvis flere voksne og seriøsee spørgere og svarere på Kandu.dk, men kandu er åbenbart ikke imellem dem og med hensyn til sofus.dk så er der da noget der tyder på, at han vil bestemme standarden og er suir over ikke at kunne få lov for adskillige fornuftige brugere.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 30-05-06 13:24

Og så er der dem, der bare bliver ved med koge suppe på samme sten.
Hvad har dit indlæg. med spørgsmålet at gøre.

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 31-05-06 11:19

Hej sofus

Jeg har skrevet og sagt pænt tak for hjælpen, og stensuppen er jo ikke mig, der koger den, men BjarneD. Jeg er måske et fjols, og du er fordrukken, men det har, som du selv siger, ikke noget med spørgsmålet at gøre.

Jeg gider ikke mere nu.

Jørgen