/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Bremsevæske
Fra : Martin_Svenningsen
Vist : 3571 gange
40 point
Dato : 22-05-06 16:07

Hej, jeg er løbet tør for bremsevæske (var egentlig ikke klar over at det blev brugt, troede det var et kredsløb), spørgsmålet er som om det er ligemeget hvorfor noget jeg køber altså er det bestemt slags til hver model, og skal jeg bare hælde det oven i det der er tilbage i den nu eller skal det ud på en måde, eller skal det være samme mærke (ved ikke hvad der er i nu)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-05-06 16:30

De bremsevædsker du får alle steder er gode nok, og skal det være rimelig godt, skal det overholde en norm der hedder DOT 4
Du kan rolig hælde oveni noget gammelt,(Langt de fleste slags kan fint blandes) og om du får hældt på ved enhver mekaniker eller køber en liter selv er ligegyldigt, men mekanikeren har det til halv pris.
Faktisk bør man på alle køretøjer skifte alt bremsevædske ca hvert 4.de år, da det opsamler lidt vand fra luften, som bl.a. giver tæringer indvendig i kalibre, nedsat bremseevne ved langvarig brug mm.
MEN udskiftningen foregår ved at fylde i og lukke ud nede ved kaliberen, så systemet aldrig løber tør, da udluftning kan drille, hvis der kommer luft ind i systemet.
Og NEJ der er normalt ingen forbrug, så man skulle tro du har en lille utæthed.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 22-05-06 16:44

hmm jeg forstår ikke helt det du siger med udskiftningen der,

"MEN udskiftningen foregår ved at fylde i og lukke ud nede ved kaliberen, så systemet aldrig løber tør, da udluftning kan drille, hvis der kommer luft ind i systemet."

er det luften du vil lukke ud eller hvad? og kan man da miste væske hvis der er luft i? "så systemet aldrig løber tør"
óg kan ikke forstå den skulle være utæt den har kørt med det her i ca. 1 år og der har aldrig været noget, så blev den lidt dårligere i går og så i dag blev den helt slem...

og du siger det er de fleste man kan blande, så det vil sige der er nogle jeg ikke må blande ?.. oder was..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-05-06 17:17

Bremsevædske bør forblive i systemet. (kredsløbet)
Tabes der konstant vædske er der absolut en utæthed som bør repareres.
Ved påfyldning kan der også tilføres luft ned i selve systemet.
Ved stor mængde påfyldning bør systemet udluftes.
Der muligvis luft i systemet hvis bremsepedalen virker fjedrene (gælder ikke nogle Citroén modeller)
Hvis specialværktøj ikke haves kan udluftning laves af to personer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-05-06 18:05

Hvis ikke du kan se bremsevæske oppe i beholderen, så mangler den så meget, at du ikke slipper for at skulle lufte bremsesystemet ud.

Hvis der er luft i, har du i værste fald ingen bremsevirkning.

Og normalvis forsvinder bremsevæske ikke bare sådan, medmindre der er noget der er utæt.

Og ingen bremsevæske fordi det er løbet ud, betyder også at du pludselig ikke kan bremse.

Nå, jeg ser lige, at du skriver du har kørt i et år, og først de sidste par dage er det blevet helt tosset, så er dit bremsesystem utæt og skal repareres inden du begynder at fylde nyt væske på, da det nye ellers også bare løber ud.
Det kan enten være beholderen der er utæt, bremseslangen eller også i selve kalipren.

mvh dova

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 22-05-06 18:06

ok lyder fornuftigt..

Pallebhansen:

hmm jeg forstår ikke helt det du siger med udskiftningen der,

"MEN udskiftningen foregår ved at fylde i og lukke ud nede ved kaliberen, så systemet aldrig løber tør, da udluftning kan drille, hvis der kommer luft ind i systemet."

er det luften du vil lukke ud eller hvad? og kan man da miste væske hvis der er luft i? "så systemet aldrig løber tør"
óg kan ikke forstå den skulle være utæt den har kørt med det her i ca. 1 år og der har aldrig været noget, så blev den lidt dårligere i går og så i dag blev den helt slem...

og du siger det er de fleste man kan blande, så det vil sige der er nogle jeg ikke må blande ?.. oder was..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-05-06 23:31

Hvis du har væske på beholderen øverst, så er der ikke løbet noget ud, og fejlen skyldes noget andet.
Hvis du har væske på, og håndtaget går i bund, uden den bremser, så er det din hovedcylinder som sidder oppe ved håndtaget som er defekt.
Ja, man er nød til at udlufte hvis den øverste beholder er løbet tør, for så er der kommet luft ind i systemet (Hovedcylinder/rør/kaliber). Udluftning foregår som forklaring: 1

Almindelig udskiftning af væske er også som 1.

1: Hæld beholderen fuld, pres håndtaget i bund, og hold den der, åben udluftningsskruen nede ved bremsekaliberen så trykket går af, luk skruen, slip håndtaget, og gentag 1 (Beholderen kan nok tage sådanne 6 pumpninger før den efterfyldes, men må aldrig løbe tør)(Hvis du kommer til at slippe håndtaget før skruen er spændt, suges der luft baglæns ind i bremsekaliberen, og du skal bøvle med at få det ud af systemet, ved at forsætte 1)
NB: Der sættes en klar slange nedover udluftningsskruen, slangen går i en bue op, og vender så ned i et glas. Så er der ikke så stor risiko for luft tilbage og desuden kan man følge med i om der kommer luftbobler ud af bremsekaliberen.
VH Palle Hansen