/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Opførelse af carport i skel
Fra : pallenoc
Vist : 7705 gange
200 point
Dato : 22-05-06 11:44

Jeg står overfor at skulle opføre en ny carport m/redskabsskur på vores grund. Det skal opføres i skel ind til min nabo. Hvordan er reglerne lige mht til dette?
Skal naboen med på råd og acceptere den forestående opførelse?
Skal teknisk forvaltning kontaktes ifm. dette og skal der evt. også søges byggetilladelse når byggeriet er under 50 kvm?

Er der nogle som lige har et hurtigt svar eller link til ovenstående

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-05-06 11:56

http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/X76AEB1B456D9BD8AC1256DD600491FED

jeg tror du kan finde svar på det meste i linket her.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 210 point
Dato : 22-05-06 12:19

Ud over de almindelige byggeregler, som du finder i småhusreglementet, kan der være lokale bygningsvedtægter.
Derfor er du nød til at kontakte komunens afdeling for bygge og teknik eller hvad de nu kalder det i din komune. Byggetilladelse vil nok være nødvendig.
der sker hele tiden ændringer i reglementerne, så linket til boligtorvet skal du ikke bruge.

Reglementet- up to date- fra dem der udgiver det, finder du her:
http://www.ebst.dk/BRS98_10/0/54/0

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-05-06 12:27

I småhusreglementet står der, at anmeldelse er tilstrækkeligt. Det vil sige at du bare anmelder at du vil opføre carport og skur. Hvis komunen så ikke protesterer inden en vis frist kan du bare gå i gang. Men det fritager dig ikke fra at reglerne skal overholdes.

1.5.1: Følgende byggearbejder kan udføres efter anmeldelse til kommunalbestyrelsen:

garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende bygninger på højst 50 m²,
tilbygninger til garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende bygninger, når arealet efter tilbygningen højst er 50 m² og
satellitantenner med en diameter på over 1,0 m
nedrivning af fritliggende og sammenbyggede enfamiliehuse samt sommerhuse

An

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 22-05-06 12:30

Det er jo også et spørgsmål om hvor meget af din grund, der allerede ER bebygget!

Og som transor nævner, der kan, udover de almindelige gældende regler, sagtens være lokale byggevedtægter.

Skal man bygge til, er det klogest ALTIDI at kontakte kommunens teknisk forvaltning.
Så får du jo også et papir på, at det ndu bygger overholder reglerne og er godkendt... Er lidt rart, hvis du engang skal sælge. Det ville jo være træls at få en efterregning på nedrivning og bortskaffelse efter et salg.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 22-05-06 12:37

dova og transor:
Det er nogle meget fine og brugbare oplysninger I begge giver henvisninger til i jeres link.
Jeg nærlæser dem lige senere.
For som det ser ud fra disse oplysninger, må det samlede areal af den nye carport og mine eksisterende andre bygninger som er nærmere skel end 2,5 meter IKKE overstige 50 kvm og det bliver det (desværre) nok i dette tilfælde

Men jeg vender lige tilbage

\Palle

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 22-05-06 12:39

jeb3
Det har du helt ret i...jeg kontakter under alle omstændigheder min kommune og afventer deres response inden jeg foretager et eneste spadestik!!!

\Palle

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-05-06 13:25

Hej Pallenoc.

Jeg har ikke læst linkene som du har fået af de andre - jeg vil blot tilføje at..

Hvis der ikke står noget sted at du skal kontakte din nabo, så gør det alligevel! Vi blev kontaktet af vores nabo, der hvor vi boede før, fordi han ville opføre en carport i skellet. Vi havde kun badeværelsesvindue ud til dette skel og sagde at det var ok med os - vi talte så lidt om højde osv. Faktisk sænkede han højden for at tage så lidt lys fra dette ene vindue, som muligt.

Men - det jeg vil sige er at...det giver altså en god 'stemning' hvis man lige har rundet det med naboen....ikke at det kan/skal eller bør gøre den store forskel i ens planer (man skal jo alligevel altid følge diverse regler) - MEN det gjorde altså at vi, som naboer, så lidt mildere på at denne bygning blev opført lige ud for vores vindue - vi fulgte endda byggeriet med interesse og bedst af alt - vi havde derefter en god dialog med disse (det var nye) - naboer.

Og - om vi vil indrømme det eller ej....et godt naboskab, uden en masse fnidderfnadder, betyder meget

God arbejdslyst!

Venlig hilsen Dorthe.

Godkendelse af svar
Fra : pallenoc

Dato : 22-01-07 11:33

Mange Tak for svaret transor. Vi har nu fundet frem til en løsning som ALLE parter kan acceptere...undskyld den lange "sagsbehandling"....

Mvh
Palle Jensen