/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Realkreditlån - omlægning
Fra : Neessen
Vist : 796 gange
225 point
Dato : 22-05-06 10:50

Jeg købt min første bolig for lidt over et år siden. Det var en lejlighed til kr. 1.100.000,-. Som realkreditlån valgte jeg Flexgaranti med garantirente på 6% (Det var det eneste de udbød på daværende tidspunkt). Jeg har efter mange forbedringer og de generelle prisstigning på ejendomsmarkedet fået lejligheden vurderet til en pris mellem kr. 1.400.000,- 1.500.000,-
Jeg ønkser derfor at omlægge min låne og hive lidt af friværdien ud.
Jeg har overvejet en flexgaranti med en garantirente på 5% for at få en lavere ydelse end et almindelig 5 % realkreditlån, da renten på flexgarantien stadig er lidt lavere.
Men spørgsmålet er nu hvilket realkreditlån skal jeg vælge? Nogle gode råd?

mvh.

Thomas

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 22-05-06 11:05

DET LÅN DU NÆVNER KAN VÆRE EN RIGTIG GOD LØSNING,
I ØJEBLIKKET ER RENTEN KUN PÅ 3,06%.

DU KAN JO VÆLGE, ENTEN AT FÅ DET AFDRAGSFRIT I 10 ÅR ELLER AT BETALE NORMAL AFDRAG, DET KOMMER JO AN PÅ DIN NUVÆRENDE SITUATION.

AFDRAG ALENE PÅ ET LÅN, PÅ CA 1 MILL, ER CA. 20,000,- KR PR ÅR
RENTEN ER SÅ ALENE PÅ SAMME LÅN CA. 30,000,- KR. PR. ÅR
BIDRAG ER CA. 6000,- PR ÅR
TILSAMMEN BLIVER DET SÅ CA. 56,000,- PR ÅR CA. 4600,- PR MÅNED

HVIS DU KUN REGNER MED AT LÅNE CA.1/2 MILL ER UDGIFTERNE JO KUN DET HALVE.

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 22-05-06 16:06

Men du skal være opmærksom på kursen.

5 % fast kan du få til (næsten) kurs 100.

Derudover er det bare, at ringe til de forskellige. Forskellen ligger i de gebyrer, afgifter etc. de tager. Selve lånet, altså kursen, er ens for dem alle.

Lige nu ville jeg anbefale 5% fast.

Nazgul

Accepteret svar
Fra : laksepote

Modtaget 225 point
Dato : 24-05-06 16:21

Du skal kontakte dit realkreditinstitut, og høre hvad de vil råde dig til. Du skal tænke på, at der er en del omkostninger i forbindelse med omlægning af et sådan lån.

Dit reelle problem er vel, at du godt vil låne lidt penge i friværdien, for en 5% flex er ikke meget bedre end en 6% ditto, hvorfor det helt sikkert ikke kan betale sig at omlægge for at få lavere renteloft.

Har du overvejet et lån i din friværdi ? Hos nykredit hedder det en "friværdikonto", her får du en særdeles favorabel rente imod sikkerhed i ejendommen, men du slipper for at betale gebyrer og kurstab i forbindelse med et nyt realkreditlån.

Godkendelse af svar
Fra : Neessen

Dato : 06-06-06 13:19

Tak for svaret laksepote.