/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
"Stille "Puddel
Fra : sonjor
Vist : 1074 gange
100 point
Dato : 21-05-06 16:00

Hej.
Min puddel Tico (knap 2 år)kan ikke gø, men piver højst lidt, hvis der er noget han vil "sige"; ikke at jeg klager over det, for jeg har hørt om pudler, der gøer meget, det undrer mig bare en del. Kender I andre, der har det sådan og hvad det skyldes?

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 21-05-06 16:07

Jeg kan komme med et bud -

Hvis du tydeligt er flokleder, behøver vovsen ikke tage ansvar - aller højest gøre opmærksom på.

Hvis den har dig som leder, og den har 100% tiltro til, at du kan bære ansvaret som førerhund, så er der ingen grund til at gø.

Jeg har en terrier ... og den KAN sagtens gø, men den gør det kun, hvis den har viklet sig ind i noget ude i haven og ikke kan komme fri. Så kalder den - gør - så jeg kan komme den til hjælp.

Da jeg fik den, var den meget ansvarsbevidst og besemt og ivrigt gøende, men nu kan den slappe af, fordi jeg har overtaget lederrollen.

Den rejser sig faktisk ikke engang, når det ringer på, for tænk hvis det bare er posten med noget - ... Men hvis den hører, jeg snakker, kommer den ivrigt - uden en lyd - for at hilse på.

Jeg glæder mig til at se andre bud.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 21-05-06 16:13

Tjah, sød og mulig forklaring, men jeg har altså aldrig - heller ikke da han var lille - hørt en lyd der minder om gøen. Når det ringer på, kommer han ivrig ud til døren, så det er ikke manglende interesse for hvad der sker, men måske, som du siger, er han bare tryg. Vi har en tid haft endnu en lille hvalp, og han kunne gø, men Tico tog i alt fald ikke ved lære af det.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-05-06 16:21

Hej sonjor.

Jeg har to tavse misser som jeg osse har været ret bemykret for. Mest fordi det altså ikke er de første misser vi har som ikke mjaver.

Jeg HAR dog hørt dem mjave men kun et par gange og altid kun når de har været i knibe.

Jeg talte så med en 'misseklog' omkring denne tavshed. Personens svar var faktisk ret logisk:

"Altså - de to katte bliver jo plejet og passet i hoved og r.. - hvorfor FA.... skulle de så mjave? Hvis de er sultne kigger de bare, så er der serveret, vil de ud, så er der altid en der fræser hen og åbner døren, så snart de står der - vil de ind, sker det samme. Hvad skulle de så mjave for?".

Tjae..det var da et svar man kunne forstå

Det er vel som den gamle historie om den syvårige der aldrig havde sagt et eneste ord. En morgen sad drengen og hans mor og far og spiste rundstykker og morgenkogte blødæg. PLUDSELIG siger drengen 'far, vil du ikke lige hente saltet, du sidder nærmest" - Både mor og far faldt næsten ned af deres stole og råbte og skreg..JAMEN LILLE DIG DOG...DU KAN JO TALE?? Hvorfor i alverden har du aldrig sagt noget før lille skat?"
"Der har sgu aldrig manglet salt før" - var svaret...
Gammel JA...men dog relevant

Jeg tror, som ovenstående, at din hund er 110% tryg - du skal nok klare ærterne og den behøver ikke at markere sig på nogen måde - en harmonisk og glad lille hund

Hils den og nus den lidt på mavsen fra mig.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-05-06 16:55

Silke gøede heller ikke, da hun var ung. Og hun gøer stadigvæk sjældent. Men hun KAN da godt. vi F.eks. som i morges da vi gik tur og hun kom et stykke foran mig på skovstien. Der er ikke særlig godt udsyn, fordi stien er smal, tilgroet og snoer sig. Men hun var da ikke længere væk end at jeg kunne se hende. Pludselig gav det et sæt i hende, og jeg så at en løber i shorts og bare arme bremsede hårdt op og stod helt stille. --Så gøede hun. Så stemmen nærmest gik i overgang. Og hoppede rundt med stive ben og børster i nakken. Løberen stod helt stille. Jeg kaldte hende på plads og hun faldt helt ned. Hvorefter hun fik lov til at hilse på løberen. Jeg sagde pænt undskyld og vi skiltes som fine venner.

Men når vi går sammen med andre hunde, så lader hun DEM om at gø. Det er bare ikke hendes job.

Måske synes Tico ikke at det er hans job?

De fleste hunde kan man få til at gø når man leger vildt med dem. Hopper og hujer og leger trækkelege og lignende.. Og mange hunde gøer f.eks. når det ringer på døren fordi det jo for nogen mennesker er et signal til at man springer op og skynder sig ud til døren og tager imod med høje stemmer.

Men som du selv er inde på, så er det da nemmere at have en hund, der IKKE gøer end at have en, der bare gøer i tide og i utide.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 21-05-06 18:33

Hej sonjor

Jeg har selv Pudler -------de gør .
Du kan spørge din Dyrlæge om den har noget med halsen eller med stemmebåndet
håbet det vil løse sig for jer
hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 21-05-06 18:38

Det er nu ikke et problem, der evt. skal løses. Det gør ikke noget, at han ikke larmer, snarere tværtimod

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 21-05-06 19:21

Citat
Tjah, sød og mulig forklaring

Ikke desto mindre er det et faktum (ud fra mit kendskab til hundens natur).

Hunde ER og BLIVER ved med at være hunde, uanset hvor mange menneskelige egenskaber vi gerne vil pådutte dem.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 21-05-06 19:32

Citat
Jeg har selv Pudler -------de gør

Jeg havde en puddel for mange år siden, og dén gøede heller ikke ret meget.

Jeg er sikker på, der ikke var noget galt med den - han virkede som en glad hund med stort selvværd - men han var ikke hverken flokleder eller angst.

Jeg var (osse dengang) flokleder, og for hunden er det ikke 'nedværdigende' at være nederst i hieakiet. Det er til gengældt trygt for dem, og når hunden er tryg, her der jo ingen grund til at gø i det uendelige.

Ja, pudler gør mere end andre hunde, hvis situationen indbyder til en reaktion.
Ganske som der findes mennesker med fregner og nogle med 'sarte nerver' o.s.v..

Vi er alle unikke hver på vores måde, men vi er osse alle mærkede og prægede af vores opvækst og bagland - på godt og ondt.

Vi er levende væsener - ikke robotter.

Heldigvis.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 21-05-06 20:45

Nå det var så det
Lillian

Kommentar
Fra : KongeperPigen

Dato : 14-07-06 22:56

Har du ikke snakket med din dyrlæge om den manglende gøen ? Det er da underligt at den aldrig har gøet, heller ikke i leg. Måske er den stum, der findes jo også stumme mennesker.