/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Dækker indbo stjålede ting ude
Fra : Sygate
Vist : 2537 gange
133 point
Dato : 21-05-06 14:43

Hvis jeg nu har en standard indbo forsikring, dækkre den så ikke hvis jeg får stjålet mit kamera, selvom jeg sidder i S-toget?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-05-06 14:57

Puha, det kommer an på betingelserne i lige dit forsikringsselskab.

Det varierer meget.
Fra Forsikringsoplysningen:

Tyveridækning:
Hvordan forsikringen dækker ved tyveri, er afhængigaf, hvad der er stjålet, samt hvordan og hvor tyveriet ersket. Der kan f.eks. være krav om, at alle vinduer ertilhaspede, for at hjemmet har været forsvarligt aflåst,og der skal være tegn på voldeligt opbrud for at fådækning efter reglerne om indbrudstyveri. Da langt de fleste skader er tyveri, er det vigtigt, at du læser tyveribetingelserne, så du er klar over de begrænsninger i dækningen, der kan være. F.eks. ved tyveri fra bil,pulterrum eller uaflåst beboelse.

mvh dova

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 21-05-06 15:27

Dova:

Tak for svaret. Men det jeg mener er om den dækker tyveri af f.eks mit kamera, selvom jeg får kameraet stjålet i toget
Måske et rigtig dumt spørgsmål, men det troede jeg. Men blev pludselig i tvivl.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 21-05-06 15:34

Det kommer da meget an på hvad der står i din police.

Hvis du er i tvivl, så ring til dit forsikringsselskab.

Der er stor forskel på det ene forsikringsselskab til det andet.

Så mir råd er at du skal ringe til dit forsikringsselskab for at få det rigtige svar.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-05-06 16:23

er det anmeldt til politiet ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-05-06 16:38

for langt de fleste almindelige indbo forsikringer gælder det.

At de dækker hvis kameraet er listet fra dig , ligesom ved lommetyveri.
at de ikke dækker hvis du har efterladt , forlagt eller glemt kameraet.

Hvis det er taget med vold eller trussel , er det røveri, og så er der ingen tvivl forsikringen dækker.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 133 point
Dato : 22-05-06 01:00

Forsikringselskaberne arbejder generelt med disse to begreber:

Simpelt tyveri:
Simpelt tyveri er f.eks tyveri fra lokaler, der ikke er forsvarligt aflåst eller tyveri fra biler og telte. Bemærk, at du ofte ikke vil kunne få erstattet penge samt guld og sølv. Desuden vil erstatningen for kamerera og lignende ofte være begrænset.

Ran:
Ran er en særlig form for simpelt tyveri. Hvis du i gerningsøjeblikket ser tyven stjæle din ting og råber: "Stop tyven" (eller noget tilsvarende) vil du få erstatning - selv for f.eks kontanter. Hvis du ikke råber op (gør anskrig) vil skaden kun blive erstattet som simpelt tyveri.

Jeg fandt forklaringerne her:
http://www.forsikringsagenten.dk/indbo/goderaad/ordbog.asp

- men check dine forsikringsbetingelser, og husk at "gøre anskrig" hvis du ser det blive nuppet.....

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 22-05-06 08:46

Dit kamera er ikke dækket af din indbo, hvis du får det stjålet i toget.

Med mindre du ser tyveriet sker, og du råber højlydt "STOP TYVEN" og dernæst er vidner som vil vidne til tyveriet, så dækker din indbo - måske.
Dog skal tyveriet så også politianmeldes.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 29-05-06 17:07

Tak for svaret berpox.