/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Mærkelig mail
Fra : Mone
Vist : 734 gange
200 point
Dato : 21-05-06 11:07

Hej
Nu må jeg have lidt hjælp. Jeg får tonsvis af mail vedr. nogle obligationer (tror jeg).
Når jeg blokerer afsenderen, går der 10 sek. så kommer der en ny, men med en anden
afsender. Min datter får dem også.

Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg slipper af med dem, for de er ret irriterende.

Jeg kører XP Home, har firewall på.

Med venlig hilsen
Mone

Accepteret svar
Fra : kettedk

Modtaget 210 point
Dato : 21-05-06 11:11

Prøv at installere et spam-filter, f.eks IHateSpam, som du kan hente her:

http://www.tucows.com/preview/276914

//Kettedk

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 21-05-06 11:13

Bloker for overskriften på emailen .... (under regler i Outlook)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-05-06 11:14

tilknyt din mail til webmail på din udbyders side det forhindrer de fleste spammails

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 21-05-06 11:14

jeg glemte at skrive, de nok snart holder op, sådanne plejer at komme i stimer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-05-06 11:33

Det er spam, og det hjælper en firewall ikke på

Spam er mail, som man ikke ønsker at få. De udsendes i tonsvis bredt til alverdens mailadresser, som skiderikkerne, har skaffet sig på en eller anden måde. Måderne, de får adresserne på kan være ret snedige, det kan f.eks være ved at kikke i adresserne hos kandu eller andre diskusionsgrupper. Det kan også være ved at kigge e andres adresselister.

Spam handler mest om salg af medicin, porno, hvordan man får en større pik eller hvilke aktier, der boomer i næste uge. Deres hovedformål er på en eller anden måde at lokke penge ud af troskyldige mennesker.

Nogle udbyddere tilbyder forskellige spamfilte, som automatisk analyserer teksten og tilbageholder mailen hvis den rummer noget af den slags som de finder upassende. der er bare det problem at skidderikkerne er eksperter i at skrive, så spamfilteret ikke virker på dem. Til gengæld risikerer du at noget af den post, du gerne vil have også ryger i brokkassen, så du aldrig får den.

Der er et probat middel. Skift til en anden adresse. De fleste udbydere tilbyder at man kan oprette flere adressenavne. På din gamle adresse laver du en automatisk besvarelse hvor du på dansk forklarer din nye, men ABSOLUT IKKE skriver den nye i klart sprog, som udenlandske skiderikker kan forstå.

Luk aldrig en spam mail op for at se hvad der er iden. Hvis du kommer til det, så klik aldrig på noget billede eller link i den af nysgerrighed. Spam , virus , og den slags er ofte knyttet sammen.

Vær meget forsigtig med hvem du giver din mailadresse til. Alle de gratis konkurrencer mv. har kun til formål at lokke en adresse ud af dig, for at kunne sende spam.

Når nu du har skiftet adresse kan du jo bare opgive den gamle til alle de nysgerrige. Du kan bruge et program som mailwasher, til at skanne alle mail på den gamle adresse. Med det kan du let slette alle spam og beholde de mail du vil, uden overhovedet at tage mailen hjem på din computer.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 21-05-06 11:39

--> surfsusan, det hjælper ikke at blokerer for overskriften, for den er ikke den samme hver gang.
Så håber jeg sandelig snart den stime er overstået, for det har stået på i flere md. nu

--> kettedk og miritdk, det vil jeg prøve og se om det hjælper.
Mvh
Mone

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-05-06 11:45

Mone - hvis du har for eks tdc - så kan du logge ind på webmailen og slå fælles og personligt spamfilter til - desuden er det en god ide lige at checke webmailen og frasortere adresser der ikke kendes - slette dem - lad så være med at åbne de andre og de kommer ind i din mail som normalt.

I det hele taget skal du passe på hvor du lægger din adresse - det er en god ide at bruge en webbaseret mail som hotmail eller yahoomail - gmail osv - då får man ikke skidtet ind på sin pc.

Puhh de sk*** spammere - der er alt for mange der får både den ene og anden slags snavs ind

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 21-05-06 12:01

--> transor og miritdk.
Jeg ved jo godt, at det er spam, men det er da irriterende, at man er nødt til at lave en
hel masse om, fordi sådan nogen (undskyld udtrykket) idioter sender det L...!
Og ja transor, jeg får også de der med, medicin, porno og hvordan man får en større pik,
(og det sidste har jeg nu ikke meget brug for)
Jeg har nu tilknyttet mig webmail (ikke TDC) men det er vel hip-som-hap, og ser så hvordan
det går de næste par dage, så vender jeg tilbage.
Med venlig hilsen
og god søndag
Mone

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-05-06 12:25

du har tilknyttet dig webmail - men har du også oprettet fælles og personligt spamfilter på webmailen ?? - eller findes det ikke hos din udbyder ????

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 21-05-06 12:27

Nej, det gør det ikke

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-05-06 12:27

Kære mone

Der er nu nok mange idioter, der tror de har brug for en større- også kvinder.

Hvis du bruger en udbyders spamfilter, skal du være opmærksom på at der er noge internetfunktioner,( vpn mv.) der ikke vil fungere sammen med visse filtersystemer.

Du skal også have mulighed for engang imellem at inspicere de frasorterede, for at se at der ikke ryger dine vigtige mail med i brokkassen. Der findes ikke perfekte filtre.

Måske er det et god løsning for dig, den du prøver. Husk bare at hvis du engang i fremtiden får internetproblemer, kan det godt være filtreringen har skylden.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-05-06 12:30

tjah mange meninger om det samme

jeg foretrækker nu at holde alt uvedkommende ude af min interne mail og skal jeg endelig oplyse mail til steder jeg ikke er helt sikker på så får de en webmail adresse (yahoo - hot - gmail osv)

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 21-05-06 13:23

Mone
På TDC`s webmail ( Kabeltv ) kan du under indstillinger oppe tilvenstre
klikke centralt spamfilter til/fra og ligesådan med centralt virusfilter
Siden de centrale filtre blev oprettet engang sidste år har jeg kun fået
nogle ganske få spam`s ind i min indbakke, alle de andre lander i spam-mappen
hvor jeg så kan se om der er smuttet en mail med som ikke for mig er spam
og så undlade at slette den inden jeg klikker på tøm knappen.
Hilsen Svend.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-05-06 14:16

Sådan som du har et spamfilter hos din udbyder, kan du selv have et ved hjælp af mailwasher.

Der kan du dog indstille så der er nogle bestemte afsendere , som altid accepteres. Det har jeg gjor med nogle forskellige reklameafsendere, som jeg er intereseret i , i begrænset omfang. Det er f. eks gode tilbud fra flyselskaber.
Hvis det går over gevind ændrerr jeg dem bare en gang for alle som ikke acceptabel.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-05-06 16:56

Der er en i dit adressekartotek, som har en virus der bruger jeres adressekartotek til at udsende til alle dem der står der, og både dig og din datter er nok blevet inficeret.
For at tjekke om dit adressekartotek bliver brugt, kan du oprette en fiktiv e-mail adresse, for så vil du modtage en returmail der siger at adressen ikke findes. Prøv også at tjek i "sendt mail" om du har afsendt en masse?
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Mone

Dato : 31-05-06 09:43

Tak for svaret kettedk.