/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Access Bogdatabase kørt fast
Fra : christian_oz4chd
Vist : 1232 gange
40 point
Dato : 21-05-06 10:23

Altså - jeg er i gang med en bogdatabase, hvor jeg vil kunne søge på titel, forfatterog kategori
jeg er kørt fast, da jeg ikke kan få den til at virke, som jeg gerne vil

jeg kan godt få den til at sortere på titel kategori og forfatter - problemerne kommer, når
1) jeg gerne vil have postvælgeren til at vise underdata på det aktuelle valg
2) jeg vil tilføje data (nye bøger - i tabellen hoveddata respektive underdata

Jeg har delt de til grundliggende data op på 1) Hoveddata og 2) Underdata og relateret de to tabeller med et unikt Bognr

jeg erkender, at jeg ikke helt har styr på overordnede og underordnede felter, og jeg tror, det er der løsning på 1) ligger - til gengæld har jeg ikke skyggen af anelse om, hvorfor min forespørgsel ikke viser nye data (senere indtastninger ) - jeg er startet med data på 379 bøger i 21 kategorier og 250 forfattere - endemålet er en database med 2000 bøger

er der en venlig sjæl, der kan give mig et tip til, hvordan jeg kommer videre - jeg kan evt sende databaseforslaget som vedhæftet fil - det er en database til 100% privat brug, der er absolut kun æren (og copyrighten) at deles om

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-05-06 12:12

Jeg vil anbefale dig at købe et par hæfter fra forlaget IDG (nu Libris)
http://www.idgforlag.dk/
Fanen It/web > databaser >
Access 2000 kursushæfte
Access 2002 - Step by Step DK

Det som kan blive et problem med undertabeller er hvis de relateres 1-1 og alle felter ikke udfyldes.
I princippet bør alt hvad der skrives ind mere end en gang have sin egen tabel og så relateres til hovedtabellen.
eks.
Anders And bør være i to tabeller da der er flere som hedder Anders og flere som hedder And.

Ps. Egentlig laves en database på et stykke papir først.
Når du har lavet grunden til databasen og har lukket (altså gemt den)
Så find lige din database (ligger i dokumenter) og lav en kopi og arbejd videre på den.
Eks.
abc.mdb
abc1.mdb
abc2.mdb
Så kan du altid vende tilbage til den forrige udgave.
Databasen bliver efterhånden stor og tung, men du kan "slanke" den sådan:
funktioner > databasefunktioner > komprimer og reparer > den arbejder lidt og nu vil du kunne se på filen eks. abc.mdb at den er blevet mindre.

Kommentar
Fra : christian_oz4chd

Dato : 21-05-06 13:04

jeg har begge hæfter og jeg synes ikke de rummer svaret på mit problem, mem jeg lurer lidt videre
tak for tippet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-05-06 20:47

Jeg har lige leget lidt med en bogdatabase.
Den er ikke særlig gennemtænkt men det giver måske nogle idéer.
Du kan bruge den som du vil.
Den vil ligge der et par dage.
http://www.hirsenet.dk/bogdata.htm

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-05-06 16:53

Hvordan går det - kan jeg slette den igen.

Accepteret svar
Fra : Rosco40

Modtaget 40 point
Dato : 01-06-06 01:09

Jeg har selv lavet mig en bog database i access, jeg har dog ikke lavet nogen egentlige søgefunktioner, men det kunne jo være at den kunne hjælpe dig videre. Jeg sender den gerne til dig.

Godkendelse af svar
Fra : christian_oz4chd

Dato : 01-06-06 05:34

Tak for svaret Rosco40.

jeg er taknemmelig for tip, så du må gerne sende dit forslag christian_oz4chd@stofanet.dk

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 01-06-06 13:15

Er sendt.