/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
BMW R eller K - sidevogn
Fra : jorael
Vist : 1618 gange
100 point
Dato : 21-05-06 08:33

Det er en gammel drøm at blive ejer af en gerne ældre BMW med sidevogn til småture om sommeren, ikke langture. Jeg tænker på en R/60 eller R/80, også fordi de er billige i forsikring. Men de koster fra 30.000 og op, ofte 50.000 eller mere med sidevogn. Og så begynder K modellerne at komme inden for økonomiske rækkevidde, selv om modellerne K serien ikke ligner en rigig BMW, synes jeg. Men tekniske argumenter kan overbevise mig. Hvad skal jeg vælge, R eller K; den skal gerne være driftssikker og ikke give for mange problemer med vedligeholdelse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-05-06 11:24

R-model, netop fordi det er en "rigtig BMW".

Vi har selv en R80RT hvor der er sidevogn til (EML sidevogn)og har haft en K100 RS, dog uden sidevogn.
Og en R60 der snart bliver synet med sidevogn, hvis det kan lade sig gøre.

det er blevet særdeles svært at få godkendt en BMW til sidevognskørsel, nok bl.a derfor de er så dyre.

Du får heller ikke en Kmodel med sidevogn for de penge du nævner der.

Vores gamle RTer er oprindeligt en R75 fra 1974 der er lagt en 800motor i, og det er kun et par år siden vi blev budt 80000 for den.

Vedligeholdelsesmæssigt er det nogenlunde det samme for de to. Kmodellen er dog dyrere at reparere på.
De kører så dog som regel flere kilometer.

Man plejer som en slags tommelfingerregel, at sige 100000 km. mellem hovedrenovering for en boxer (Rmodel) og 200000 km for en Kmodel.

Og så er det selvfølgelig en forudsætning at du har sidevognskort.

Hvis ikke du har det i forvejen altså, det kommer lidt an på:

Hvis dit kørekort er fra før 98 (lidt i tvivl om 96 eller 98), skal der separat sidevognskort til, men for de der har taget MCkort efter 98, ja de fik automatisk kort til sidevogn.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 100 point
Dato : 22-05-06 11:00

Jeg syns at K modellen er federe -- selv om den for os gamle ikke er en "rigtig bimmer" .
Men selv BMW udvikler sig.
K modellen har en motor med en dejlig turbineagtig motorgang og lidt flere hk.
-Noget dyrere men også en anden klasse .
Men vælg med hjertet og pengepungen!
nilsg

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 06-06-06 21:51

Tak for svaret nilsg.Den nye serie K er nok bedre, politiet bruger den stadig; men kræver den ikke mere og dyrere service? - og turbinelyden siger mig intet.