/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Acad tegning til jpg/gif billede.
Fra : Rodrigo
Vist : 1556 gange
50 point
Dato : 08-12-02 16:09

Hej! igen igen
Hvordan får jeg en jpg billede ud af en acad tagning `?

Eks. Jeg har et rigtig luftfoto (gif billede ) af den grund jeg vil bygge nyt hus på, Jeg har så flyttet min plan og haveanlæg,træer,buske ind på dette luft foto. og det ser rigtig godt ud, men men! nu vil jeg gerne have det printet ud!, også have dette "luftfoto/plantegning" som en .jpg eller .gif billede. Jeg har også lidt problemer med at nogen gange ligger min plantegning ligger bag ved billede på dette luftfoto. (Jeg har lavet dette i model mode)

God' jul

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-12-02 16:25

Hej Rodrigo

Det allernemmeste er nok at benytte en screengrabber. På denne side kan du selv vælge en:

http://moochers.com/index.html?w95capture.html

Denne kan også benyttes til alle andre billeder på din computer og er ligeglad med billedformater. Prøv at se om det ikke er det du efterlyser.

God jul til dig også

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-12-02 17:12

Hi

"Rodrigo" <Rodrigo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:z5JI9.62226$HU.4401560@news010.worldonline.dk...
> Hej! igen igen
> Hvordan får jeg en jpg billede ud af en acad tagning `?
>
> Eks. Jeg har et rigtig luftfoto (gif billede ) af den grund jeg vil
> bygge nyt hus på, Jeg har så flyttet min plan og haveanlæg,træer,buske
> ind på dette luft foto. og det ser rigtig godt ud, men men! nu vil jeg
> gerne have det printet ud!, også have dette "luftfoto/plantegning" som
> en .jpg eller .gif billede. Jeg har også lidt problemer med at nogen
> gange ligger min plantegning ligger bag ved billede på dette luftfoto.
> (Jeg har lavet dette i model mode)
>
> God' jul
>
Måske vil det være en bedre attitude ,at samle to Jpg til et billede , udenfor
Acad.
Altså hvis du vil have et "luft foto" af bygninger og træer , soppebassin og
hundehus, at plotte din tegning fra den retning du kan se ud af dit
"bagrundsbillede".
Du vælger selv bagrundsfarve i Acad og kan så vælge en standard farve, som vil
være "usynlig" når du placerer dit plot , ovenpå dit bagrundsbillede i et
billede rédigerings program, ------ det er jo en standard feature i de fleste
grafik programmer, at du kan angive en bestemt farve som transparent.
P.C.
http://www.designcommunity.com/discussion/23842.html

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-12-02 17:38

"Rodrigo" <Rodrigo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:z5JI9.62226$HU.4401560@news010.worldonline.dk...
> Hej! igen igen
> Hvordan får jeg en jpg billede ud af en acad tagning `?
>
> Eks. Jeg har et rigtig luftfoto (gif billede ) af den grund jeg vil
> bygge nyt hus på, Jeg har så flyttet min plan og haveanlæg,træer,buske
> ind på dette luft foto. og det ser rigtig godt ud, men men! nu vil jeg
> gerne have det printet ud!, også have dette "luftfoto/plantegning" som
> en .jpg eller .gif billede. Jeg har også lidt problemer med at nogen
> gange ligger min plantegning ligger bag ved billede på dette luftfoto.
> (Jeg har lavet dette i model mode)

Du kan flytte billedet tilbage med Draworden, herefter kan du printe
direkte fra Autocad, det er der ingen problemer i.

..Kody

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-12-02 20:20

Hej Rodrigo,

så vidt jeg husker har du stillet dette spørgsmål før... nu ka' jeg desvære ikke lig huske nummeret på indlægget, men har du evt. kontaktet CadMageren som kom med nogle kommentare... han er professionel og arbejder med AutoCad...

men udover det, har du så evt. prøvet om du ka' gemme i BMP fra Acad, så ka' du jo bagefter konvertere den til jpg eller gif vha. et billedredigerings program... eller f.eks. som SRHansen skriver ta' en skærmbillede...

du ka' f.eks. også ta' et skærmbillede ved at bruger tastaturknappen "Prt Scr" (Print Screen), og så kopier den ind i et billedredigerings program... så ta'r den godt nok et billede af hele skærmen... du ka' dog i kombination med en anden tast i samarbejde med "Prt Scr"-tasten gøre sådan at den kun tager et skærmbillede af den aktive applikation... jeg ka' bare ikke lige huske hva' dælen den anden tast er...

ulempen ved denne metode er selvfølgelig så bare at du ska' beskære billede lidt da både menubjælke og det andet tingeltangel kommer med...

her er lige lidt off topic men måske du ka' bruge det til noget... nu ved jeg ikke lige fra hvor mange vinkler du har af huset og grunden fra luften af... men evt. ka' du bruge dette program til at gøre det lidt 3D agtig med... programmet er gratis og hedder "PhotoModeler Lite"... og ka' hentes her fra deres hjemmeside... -->
http://www.photomodeler.com/Lite/

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-12-02 20:35

Hej Strarup

Jeg tror den hedder "alt", hvis jeg husker rigtigt

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : CADmageren

Modtaget 50 point
Dato : 08-12-02 21:23

Hej Rodrigo.

For at lave en .jpg, kan du bruge plotfunktionen. Der findes en PC3 fil, der heder noget i retning af Print2Jpg (Har ikke lige AutoCAD her, men det er en af de sidste på listen over plottere)
Her kan du har du forskellige muligheder.

Som svar på dit tidligere spørgsmål, anbefalede jeg dig at bruge IMAGE kommandoen til at hente billeder ind i AutoCAD, og ikke kun "trække dem ind". Hvis du alligevel har indsat et OLE objekt, tror jeg ikke at DRAWORDER kommandoen virker korrekt, og der kan i det hele taget være problemer med en korrekt udskrift.

Med venlig hilsen
www.cadmageren.dk

PS: Strarup - Tak for de venlige ord.

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 09-12-02 08:29

Hej Rodrigo og CADmageren !

Jeg har med interesse fulgt spørgsmålet, men har et lille problem. Når jeg vil oprette en ny plotter (til Jpeg), vælger jeg "Raster file formats" og "Independent jpeg group...", får jeg følgende fejl:

1: Heidi file not loadable
2: bad drc or driver file

Det samme gør sig gældende med tiff. Arbejder med LT2000

Har I et løsningsforslag ??

/meiland

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 09-12-02 18:25

Jeg ingen problemer med at printe en foto + tegning ud ( i farver end da ) Jeg har lavet en jpg luftfoto om til gif. og trukket den ind. Og så har jeg valgt Back image, og så tegne som jeg plejer oven på gif foto. Og så har jeg printet ud som normal på min HP farve printer....

Men jeg kunne godt tænke mig at kunne få en rigtig god opløsning i jpg. ( eks. 300dpi. ) af acad tegninger. Men det er er hvis ikke mulig, eller er det ??? et skærm dump kan man altid lave, JA men det er alt for dårlige dpi. og så kan man ikke få et stort nok billede hvis man ville kunne læse tekst m.m. på en husplan af 1:50