/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
problemer med lerjord i have
Fra : CCjunior
Vist : 4099 gange
100 point
Dato : 19-05-06 21:24

vi er ved at anlægge have. der har været en del affald i den og vi har valgt at få kørt jord ovenpå.
de første 2 læs jord jeg fik var tæt på at være ren ler. efter at have slåsset med det en hel dag, ringede jeg til vognmanden og fik det gravet af igen.
Jeg fik efterfølgende et læs muldjord. Nu står jeg med det problem at det har regnet, og alt sejler væk for mig. jeg skvatter rundt i mudder og søle.
Den smule ler der er tilbage holder meget på vandet.

Hvad f..... gør jeg nu ????

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-06 21:39

Tja du venter et par år til regnormene har løsnet jorden.

Eller også får du et par læs fint grus- uden sten- lagt ovenpå .
Pas på en vognmands opfattelse af grus er nogen steder det vi ande forstår ved perlesten.

Når det er lagt på får du det hele fræset godt sammen med en fræser der går dybt.

Under leret må der da også være et eller andet. Hvad er det ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-06 21:42

Problemet kan også være såkaldt traktose, fordi der har været kørt med tunge køretøjer,som har komprimeret jorden. Det er typisk efter et byggeri.

Lidt ler i jorden er ellers godt for planternes trivsel.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-06 21:43

Hvis den afgravning foregik maskinelt er det måske problemet.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 19-05-06 21:53

problemet er at der er en del glaskskår i jorden og derfor ville vi ha noget re muld ovenpå.
de fuckede det med at gi os ler istedet.
Jeg kan godt fræse det, men så har jeg glasskårene igen.
Jeg ved også godt at jeg bare kan vente, men det er ikke lige den løsning jeg er ude efter.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-05-06 22:32

det kan være hældningen på din jord er forkert så vandet ikke kan løbe væk, men hvis der er ler under din uld kan vandet ikke løbe ned, så er det bedst at få en form for dræn lagt i.

Jeg kender en der ved lige præcis hvad du skal gøre hvis du vil have hans mail adresse ?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 20-05-06 10:29

I en have skal vand skal ikke løbe væk på grund af hældning eller dræning. Jorden skal have en kapacitet til at opsuge vand, så den kan klare ethvert renskyl ; også flere dages regnvejr.

Du skulle nog have startet med at skaffe dig af med glasskårene i stedet for at smide jord ovenpå. Det sidste er sådan en dårlig entreprenørløsning.

Nu det er som det er har jeg en ide til en løsning, som jeg dog ikke har prøvet i praksis.

Du skal have brudt lerlaget og løsnet jorden fra den kørsel, der uden tvivl har været.

Lej et motordrevet pælebor, og gå så i gang med at bore huller oppefra og ned gennem lerlaget.
Jeg vil tro at 1 m afstand er passende. Fyld ikke noget i hullerne i første omgang . Omgivende jord skal nok med tiden falde ned.
Hvis du ikke kan holde ud at se på dem , så fyld skarpt lerfrit grus i.

Lidt glasskår kommer nok med op. Dem må du fjerne manuelt. Kan evt. puttes i bunden af hullerne.

Jeg tror at dit problem ikke bare er lerlag, men også for hård komprimering. Lad være med at køre i haven med noget tungere end en græsslåmaskine.

Jeg har selv stiv og hård lerjord bare 10 cm under mulden i det meste af haven . Det giver ikke mere noget problem, undtagen når jeg skal grave for at plante.

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 20-05-06 11:20

Som jeg forstår det skal din have "rettes" op i et vandret plan.

Det man gør er at man skraber alt muld af. Derefter lægger man det råjord (ler) ud som der skal til for at det bliver plant ( husk at der skal være fald væk fra bygningerne min 5 mm pr meter = 5 promille). Derefter tager man og grubber jorden, der skal du nok have fat i en entreprenør.
Til sidst lægger du 20 cm muld ud over det hele igen og så er du klar til at så græs eller hvad der nu skal være.

PS. Hvis du ikke kan få fald væk fra dine bygninger skal der lægges et dræn 2 mtr. fra bygningerne !

Mvh.

Entreprenøren :)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-05-06 17:53

Kan du huske parken, hvor entreprenøren havde lavet græsplæne, som heller ikke duede.

Entrepenørløsninger ser pæne ud når anlægget afleveres. Bagefter finder man ud af at det ikke dur.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 20-05-06 19:58

har været på en plante skole, de rådede mig til at få det fræst igennem igen, og så kører muld ind med trillebør istedet for at få det læsset af i haven

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 21-05-06 09:04

Til transor...

Jeg har lavet mange plæner i min tid efterhånden og alle sammen står stadig flotte og pæne. 2 af dem er golfbaner, så det med at en "entreprenørløsning ikke dur vil jeg nu ikke holde med dig i !

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 28-09-06 23:06

Tak for svaret transor.

nu venter jeg lige til næste år, og ser hvad der sker. men det er den løsning jeg har hørt flest gange...