/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Knallert Alkohold
Fra : hannibals
Vist : 1028 gange
200 point
Dato : 19-05-06 18:21

Jeg læste i vor Lokalavis at Politiet havde taget en knallertkører som var ankoholdpåvirket, spørgsmål: mister han sit knallertkørekort ??? eller hvis han havde bilkørekort mister han det?? Der er kan Jeg forstå en Knallert ( 30 km ) uden nr.plade Jeg kan ikke finde det nogen steder
Hannibal

Kommentar
Fra : pims

Dato : 19-05-06 18:36

Jeg mener at , hvis man bliver taget på cykel, knallert, hest eller anden form for transportmiddel i påvirket tilstand, så er kørekortet i fare, uanset om det er kat. B,C,D osv.
Hilsen Pims

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 19-05-06 19:39

Nu er der ikke nogen promillegrænse for at køre på cykel eller knallert, idet loven der kun gælder for indregistrerede køretøjer.

Men derfor er det alligevel ikke lovligt at køre rundt med en ordentlig brandert på.

Man bruger der, at vurdere om knallert eller cykel kan føres på det der kaldes "forsvarlig og betryggende måde uden at være til fare for sig selv eller sine omgivelser".

Så ud fra det kan man sagtens miste kørekortet for at køre spritkørsel på knallert, hvis retten vil gi' politiet medhold i, at man ikke kunne køre på forsvarlig måde.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-06 19:59
Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 19-05-06 21:25

Og så lige for at slå det fast... Dit kørekort (og det er komplet ligegyldigt hvilken kategori det er) er IKKE i fare, hvis du bliver taget fuld på cykel, knallert, gåben, inliners, pocketbikes eller noget andet ikke indregistreret kørekort. Derimod er det i fare, hvis du kører beruset på en knallert45.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-05-06 00:15

Citat
Noget andet er, at en dybt alkoholiseret person, der gentagne gange er taget for spirituskørsel på fx. cykel, en dag kan blive anmodet om en lægeerklæring, der skal godtgøre om den pågældende fortsat opfylder betingelserne for at have kørekort. Er dette ikke tilfældet, ja så inddrages kørekortet.
Det kan altså teoretisk lade sig gøre, at miste kørekortet på den måde, du beskriver, men det er sjældent set.

http://www.ret-raad.dk/allespmsvar&spec=237fad4b5104dc9fe24f448d22fe86a3&themeid=200107312226_9329_3b67147289f3c&art_id=200111301630006272&type=q

Sådan lige for at slå det fast:...det kan lade sig gøre at miste kortet på den måde

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 20-05-06 07:44

Dova - Ja, men så er det jo ikke på baggrund af at du har kørt beruset på cykel, men at du faktisk har et alkoholproblem

Godkendelse af svar
Fra : hannibals

Dato : 21-05-06 18:06

Tak for svaret dova. hilsen Hannibal
PS. Jeg kan se at Jeg skal være bedre til at søge på nettet