/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
3 ting i en bryllupskage
Fra : nmsermus
Vist : 1389 gange
100 point
Dato : 19-05-06 18:13

hej kan nogle hjælpe mig
jeg hørte en gang at man skulle putte 3 forskelige genstande
i en bryllups kage og dem der fik dem betød det noget for
men kan ikke huske hvad det var og hvad det betød
håber nogle kan hjælpe mig
kærlig hilsen nmsermus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-06 18:17

Citat
Overtro

En gammel skik siger, at der skal gemmes et stykke af bryllupskagen, som brudeparret skal spise på deres ét års bryllupsdag. Det kan da heldigvis lade sig gøre at fryse et stykke kage... En anden skik siger, at hvis ALLE ikke smager et stykke af bryllupskagen - også de gæster, som evt. ikke kunne komme til brylluppet, så bringer det uheld for brudeparret. Derfor siger nogle "bryllupsetikette-bøger", at man skal sende et stykke bryllupskage til de gæster, der ikke kunne være med til festen!
Nogle steder, f.eks. i England og Tyskland, og også nogle steder i Danmark, bruges det at skære bryllupskagen ud i fingertykke stykker, som derefter bliver puttet igennem vielsesringene. Ritualet mentes tidligere at skulle styrke frugtbarhed, og brudepigerne, som fik et stykke kage hver, ville - hvis de anbragte kagen under deres hovedpude den følgende nat - se deres kommende ægtemand i drømme.

Andre steder er det skik at putte en ring i kagen, og dette skulle så bringe lykke til den, der får ringen (og forhåbentlig ikke knækker tænderne på det..!)

Mange vælger selv at bage en bryllupskage, eller måske få noget af familien eller vennerne til det. Kagen på billedet her til venstre er hjemmelavet af "førstegangsbagere", og den ser da sådan set meget lækker ud!?

Dette er hvad der forbindes af overtro m.h.t. bryllupskager

Fra http://www.netbryllup.dk/Traditioner/bryllupskagen.html

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-06 18:19

Citat
Bruden skal (med gommens hjælp) skære det første stykke af bryllupskagen, ellers vil hun efter gammel overtro blive barnløs. Det er vigtigt, at alle gæsterne får et stykke af kagen, ellers varsler det ulykke for både gæsterne og brudeparret

http://www.bordplan.dk/traditioner.htm

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-05-06 18:24

du tager ikke fej af at bruden skal have tre ting - lånt - gammelt - og blåt på sig vel ??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-05-06 18:29

hov hoov det er jo fire ting bruden skal bære - nyt - gammel - lånt og blåt -

her er forresten en rigtig sød side:
http://www.brudeogfeststudiet.dk/?page=154

Kommentar
Fra : nmsermus

Dato : 19-05-06 18:30

nej nej jeg har husket de ting jeg skal ha på ggg
men det ene af de 3 ting jeg søger var ringen ggg så nu mangler jeg bare de 2 sidste ggg

Kommentar
Fra : nmsermus

Dato : 19-05-06 18:30

nej nej jeg har husket de ting jeg skal ha på ggg
men det ene af de 3 ting jeg søger var ringen ggg så nu mangler jeg bare de 2 sidste ggg

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-05-06 18:31

4 ting du

Kommentar
Fra : nmsermus

Dato : 19-05-06 18:48

ja det blive jo så kun 3 ting kan jo
købe et nyt blåt strømpebånd gggg

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-05-06 20:44

jeps slet ikke så ringe tænkt

hvornår skal brylluppet stå ?????

Kommentar
Fra : nmsermus

Dato : 19-05-06 22:48

nej vel meget snedigt tænkt af mig
det skal det d.14/10

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-05-06 09:50

ohh - så er der tid til at planlægge og glæde sig - held og lykke med det hele

og husk nu den fjerde ting - øhhh - du skal jo så give ham strømpebåndet før aftenen er forbi i påsyn af gæsterne og han skal give dig en sok han har på

bortset fra det - det med at lægge noget i bryllupskagen har jeg nu aldrig hørt om -men jeg kom til at tænke på at man kom en mønt i den engelske budding (plumpudding) - betydningen husker jeg dog ikke.