/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Hæfter man ved anparter i ApS?
Fra : mulles
Vist : 1113 gange
100 point
Dato : 19-05-06 09:02

Hej,

Overvejer at købe anparter i et nyopstartet bryghus. Anparter koster 2000/stk til kurs 105.

Har gennemtrevlet prospekt, vedtægter og alt andet, men jeg kan ikke læse mig frem til om jeg samtidigt hæfter for evt. underskud eller gæld. Anparterne giver ret til udbytte fra første regnskabsår.

Jeg er klar over at jeg naturligvis risikerer at miste min investering hvis firmaet går nedenom og hjem, men kan jeg risikere også at skulle være med til at dække al tab, gæld og underskud??
Eller er det kun anpartsværdien jeg kan miste?

Håber I kan hjælpe mig, da jeg ikke ved ret meget om anparter.

På forhånd tak
Mulles

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-05-06 09:16
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-05-06 09:18

nå jeg kom bagud - men du hæfter fuldt og helt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-05-06 09:21

Det er kun selve anparten som hæfter. Det er jo en af fordelene ved anparter.
Du kan til en hver tid bare gå din vej.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-05-06 09:22

e.c det er filans svært at finde ud af hvornår man skal gå

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 19-05-06 09:50

Du risikerer kun din investering. Du hæfter ikke for selskabets gæld, hvis det går konkurs. Eneste undtagelser er, hvis du direkte påtager dig en sådan hæftelse fx. ved underskrivelse af kautionserklæring.

Det følger direkte af anpartsselskabslovens § 1, stk. 2 (kan findes på retsinfo.dk).

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-06 11:52

Hele ideen med at organisere en virksomhed som AS eller ApS er at begrænse hæftelsen. anparthavere kan ikke miske mere end anparten , hvis de ikke på anden måde binder sig. Pas på hvis man vil have dig til at skrive under på noget i forbindelse med købet. Det kunne jo være sådan en yderligere hæftelse.

Ved skibsanparterne der florede livligt inden man lavede skattereglerne om, var anpartens pålydende typisk omkring 5 gange så stor som det folk fik at vide , de skulle indbetale. Men de hæftede selvfølgelig for hele anpartsbeløbet, og kunne risikere at det blev opkrævet, hvis forretningen ikke gik så godt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-05-06 12:14

Miritdk..........................du ligner en af mine gæster.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 19-05-06 12:35

Ved en evt. konkurs e.lign hæfter du som hovedregel KUN med den indskudte anpartskapital. Du har dog risiko for at kunne ifalde et ledelsesansvar, men opleves sjældent.

Ampere

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 19-05-06 13:46

Ledelsesansvaret påhviler bestyrelsen og direktionen.
Hvis man ikke er med i bestyrelsen eller direktionen kan der ikke komme et ledelsesansvar.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-05-06 17:23

paulus1 ´s breve til kandutterne er meget korrekte - jeg tænkte for hurtigt i mit indslag

Kommentar
Fra : unn

Dato : 15-08-06 22:12

må man spørge hvilket bryghus du påtænker at investere i?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-08-06 22:23

Det er nok det der ligger her i Smørum.