/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Sommerfodring/vilde fugle
Fra : Dieter
Vist : 2297 gange
50 point
Dato : 18-05-06 20:39

Jeg har fået forskellige meldinger vdr. sommerfordring af havens vilde fugle + fasaner, der går i vores have.
Nogle siger at man skal holde en pause i yngletiden
andre
at man IKKE skal holde en pause.

Hvad er det rigtige ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-05-06 21:02

Jeg mener ikke man skal holde en pause med at fodre.
selvfølgelig kommer fuglene ikke så ofte når der er masser af føde i naturen, men især når de har unger, kunne man forestille sig, at i perioder med dårligt vejr, ville det være af stor betydning, at fuglene ved hvor de kan hente foder.

Mange begrunder deres argument for foderstop med, at fuglene vil blive fravænnet deres naturlige adfærd m.h.t. at finde foder selv, men det synes jeg ikke holder, netop fordi det er så tydeligt at fuglene selv regulerer hvornår de henter ved foderbrættet.

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-05-06 21:53

Man bør fodre året rundt hvis man gerne vil se fugle i sin have.
Når man begynder at fodre om vinteren, opdager man hurtigt, hvor lang tid det tager inden fuglene "opdager" foderet og begynder at komme dagligt, det undgår man, hvis man fodrer året rundt.
I yngletiden fodrer mange arter deres unger med med insekter og larver, men kigger alligevel forbi foderbrættet for at få en godbid til sig selv.
Det varer endnu længere for fasaner at finde og vænne sig til en foderplads, så har du fasaner, så bliv endelig ved med fodringen.
I naturen finder og yngler fuglene de steder hvor der er nemmest til foder (de er ikke dumme)
Jeg begyndte at fodre hele året for 3-4 år siden, og hvor jeg før sjældent så fugle, vrimler haven nu af liv.
God fornøjelse.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 18-05-06 23:34

Vi fodrer hele året, for har fået at vide at er man først startet med at fodre kan man ikke holde op igen. For nu ved fuglene hvor de altid kan finde mad. Og så er det super hyggeligt.

Men jeg ville ikke stoppe med at fodre. Og fuglene regulrerer som sagt selv hvor meget de vil tage derfra. Og finder samtidig insekter og andet i naturen. Så bliv du bare ved.....

Kommentar
Fra : kisser.nielsen

Dato : 18-05-06 23:38

Du må endelig ikke stoppe med at fodre. Fuglene er jo vant til, at der er mad i din have, så du stresser fuglene, hvis der lige pludselig ikke er den mad, de er vant til. Udover det foder, du giver dem, finder de jo selv insekter, orme, frø og andet godt til ungerne, så du hjælper dem simpelthen til at få flere unger på vingerne ved at blive ved med at fodre.
Det gør så også, at du om vinteren har endnu flere fugle at kigge på, så held og lykke med årets fugleunger.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-05-06 23:55

I vores have, der er en stor en af slagsen, har vi et betonrør stående som en slags foder-dispenser... Heri fylder vi en sæk fuglefoder, som vi køber i den lokale foderstofsforretning (Fuglenes yndlings, det er klart )
Vi fodrer hele året, men mærker tydeligt, at fuglene selv vælger vores foder lidt fra i juli-august-september. De regulerer det så flot selv, men de har altid valgmuligheden.

De har valgt deres redeplads ud fra, at de ved, der er en fødekilde i nærheden. Fjerner man denne kilde mit i ynglesæsonen, kan det snildt betyde, at fugleunger går tabt.

Desuden, som flere har nævnt, får man et fantastisk fugleliv i sin have....

Så no doubt about it - fuglene skal have mad hele året... Og helst noget fornuftigt foder- supermarkedsblandingerne er ganske enkelt for dårligt, hvis man vil have mange slags fugle i haven.

Vaxen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 19-05-06 02:01

Vi fodrer osse hele året men undlader dog at hænge diverse ådsler (døde ænder osv) ud i træerne når det bliver varmt

Vi fodrer mest med solsikkefrø og nødder, så er vi fri for at få en hel kornmark under foderbrædtet og der er såmænd haver nok her omkring, så fuglene hver især nok skal finde frem til deres livretter, til glæde og fornøjelse for os allesammen.

Desuden er jeg, i april måned begyndt at hænge lidt 'fnulder' fra tørretumbleren ud i buskene, jeg river det ud, så trevlerne er til at få fat på og det er en fornøjelse at se fuglene hente af det til redemateriale
Tørretumblerfnuldertingen, har vi gjort i mange år - altid med lige stor succes.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-05-06 02:23

I forbindelse med vinterens fodring husker jeg at have læst, (kan bare ikke lige huske hvor) at godt nok har fuglene brug for det om vinteren, men i høj grad også i yngletiden.
Ligesom de faktisk også har brug for redekasser om vinteren til at opholde sig i.
http://www.nestbox.dk/omkassen/
http://www.dof.dk/sider/index.php?option=com_content&task=view&id=64&Itemid=90

Accepteret svar
Fra : betonjens1

Modtaget 50 point
Dato : 19-05-06 03:18

Gå ind på dr .tv der er et program der heder udeliv der vil du kunde finde en udsendelse om fuglefodring,man laver forsøg med fodring hele året og det viser sig at fuglene spiser mest om sommeren når de har unger
hilsen jens

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 19-05-06 09:11

Du kan læse på denne side om fugle i haven

http://www.birdboxcompany.com/dk/dk_fakta_fugle.htm

Der anbefales det, at der fodres året rundt.

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 19-05-06 10:23

Tak for svaret betonjens1.

Det var i det hele taget dejligt at få så mange gode tilbagemeldinger.
Men jeg skulle jo vælge en af jer at takke.

Så nu går jeg straks ud og fylder beholderne op igen.

Mvh.
Horst Schulz