/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Forhøjet terasse
Fra : anetteogjesper
Vist : 547 gange
50 point
Dato : 18-05-06 20:24

Hej

Vi skal til at lave en 90 m2 stor terasse og har lidt problemer med hvordan vi griber det an. Vores problem ligger i at vi bor på en grund der er lav, så terassen skal forhøjes ca. 50 cm. Så er spørgsmålet lige hvordan gøres dette bedst og hvad med kanten?

Med venlig hilsen
Anette

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-05-06 20:38

f.eks kan i bruge disse http://www.otteruptraelast.dk/sw286.asp

eller en slags brosten. I kan også kontakte en landmand og der måske få natursten, disse skal så støbes imellem for at kunne holde til trykket fra jorden

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 18-05-06 20:56

Støbes... Hvordan gøres det?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-05-06 22:04

Du stabler naturstenene med en hældning på ca. 30 gr. ind mod terassen og med mindst mulig luft mellem stenene.
Lav en blanding af 1 del cement og 4 dele sand som du fylder ind mellem stenene.
Inden det tørrer helt vasker du stenene af med vand (brug kalkkost eller en stor pensel) så de står rene og pæne med cement imellem.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-05-06 22:15

anetteogjesper.... jeg så først spørgsmålet igen, men jeg kan se at dabj har svaret for mig, blot vil jeg sige, at man ikke behøver hældningen, hvis man ikke har lyst til at have den.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-05-06 22:33

Hvad menes med at grunden er lav?
Skal terrassen hæves både inde og ude eller kun ude.?
Jeg havde lavet det i træ, med liggere på tværs af terrassebrædderne, og til at støtte disse liggere en, to eller tre remme alt efter bredden på terrrrassen. Alene remme og liggere fylder måske 30 cm.
Plant lidt lavtvoksende foran, og lad terrassen få luft under sig så holder den længere.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-05-06 22:44

Som Nordsted1 siger er det ikke nødvendigt med hældningen, men det er pokkers meget lettere at lægge stenene og støbe når hældningen er der, og muren holder altså også bedre til trykket af jord/sand fra terrasen.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 19-05-06 11:16

Okay.. Så vi ligger bare de cm. stabilgrus og vakset grus på arealet først og derefter laver jeg min "mur"?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-06 11:24

Jeg tror nu nok, jeg ville lave muren først, så gruset bliver på plads

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-05-06 17:24

Yep--læg stabilgruset først og lav skråningen, så du har noget at lægge stenene på.
Læg stenene så forsiden er nogenlunde i samme højde (det er pænest) og så murer du betonen i.
Hvis stabilgruset er meget tørt så det skrider, så frem med vandslangen
God fornøjelse