/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Upload hjemmesider på MAC
Fra : majagierringe
Vist : 859 gange
300 point
Dato : 18-05-06 20:23

Hej,

mit problem er at jeg ikke kan uploade min hjemmeside som jeg plejer. Jeg plejer at bruge en computer med Windows. Nu har jeg fået en bærbar MAC som jeg gerne vil lave hjemmeside på. Jeg har lige anskaffet dreamweaver, og har lavet 2 sider jeg gerne vil have uploaded. Jeg gør som jeg plejer, og skriver i adressefeltet: "ftp://ggbk.dk". Og jeg kommer også ind i severen efter at have skrevet brugernavn og adgangskode. Så har jeg lagt det hele ned på min MAC, og det gik også fint. Derefter lavede jeg siderne og vil nu uploade dem. Men når jeg hiver siderne op i ftpmappen siger den at "ggbk.dk ikke kan ændres". Jeg ved ikke om det kan hænge sammen med at jeg "kom til" at bede den huske mig, og automatisk logge mig på hver gang?! Jeg har prøvet at downloade et fpt-uploader program i stedet, men kan ikke finde ud af det åbenbart. Den spørger hvilket program der skal åbne filen. Og det plejer jeg ikke at skulle vælge.. Håber nogen kan hjælpe!!
Det haster nemlig.

Kærlig hilsen
Maja

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-06 20:35

Jeg har en MX 2004 kørende nu. (i windows)
Har du dine mapper og sider i højre side. og ftp://ggbk.dk øverst
kan du åbne en side (dobbeltklikke) og redigere
hvad sker der hvis du trykker save

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-06 21:00

help > getting started > index > skriv connecting måske kan det hjælpe dig.
jeg har lige prøvet:
I højre side > files > rul ned med pilen > marker ftp://ggbk.dk > nu kommer der en dialogbox
hvor du kan indstille adgangen til din server/udbyder

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 18-05-06 21:44

Det er ikke dig, der gør noget forkert. Ud fra beskrivelsen lyder det som om, du prøver ftp fra Finder, og der er det read-only.

Skal du bruge det for alvor, er Transmit det mest gængse program på Mac, men det koster licens - kan dog prøves gratis, hvor det så kun funker ti min. ad gangen.

Ellers kig her:
http://www.macupdate.com/search.php?keywords=ftp&os=macosx&button.x=0&button.y=0&order=license

- masser af gratis ftp-apps til Mac.

Mvh Jens

Kommentar
Fra : majagierringe

Dato : 18-05-06 22:53

Jeg forstår det ikke helt... Altså jeg kommer ind på en side hvor det ligner mapper som man har på skrivebordet. Øverst står der så "ftp://ggbk.dk". Men det kan man ikke markere overhovedet. Der er kun alle filerne til hjemmesiden i mappen, men ingen steder hvor der står indeks..

Jeg kan bare ikke forstå at jeg aldrig har haft problemer med det før, men først har det nu pga. MAC... Der kan da ikke være så stor forskel på måden at uploade på?!

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 19-05-06 01:09

Der er ingen grund til at begynde at kæmpe med andre programmer til FTP (som f.eks.Transmit) hvis du allerede har Dreamweaver kørende på din maskine. Dreamweavers FTP service er fuldt tilstrækkelig når det blot gælder vedligeholdelsen af et website. Der er faktisk en række fordele der taler for at benytte netop Dreamweaver til præcis denne type af FTP opgave. Dog er det en forudsætning at man først opretter et "site" i Dreamweaver og på den måde fortæller Dreamweaver hvordan man vil arbejde med filerne på web serveren. I dette tilfælde altså via FTP.
Men det lyder som om du måske ikke har oprettet dit site rigtigt i Dreamweaver. For at oprette et site i Dreamweaver skal du :
1. vælge "Site / New Site..." fra menuen øverst på skærmen. Et vindue med titlen "Site Defenition for Unnamed Site 1" vil da åbnes.
2. vælg fanebladet "basic" øverst i vinduet (hvis det ikke allerede er aktiveret)
3. udfyld felterne med dit sites navn og URL, klik på next >
4. hvis du ikke med sikkerhed ved at du skal bruge en af de nævnte server udvidelser bør du svarer nej her, klik på next >
5. vælg den anbefalede første mulighed og kontroller hvor på din computer de lokale kopier af filerne til sitet gemmes, klik på next >
6. vælg FTP fra rullemenuen under spørgsmålet "How do you connect to your remote server?", udfyld derefter resten, sæt fluebenet for at save dit password og klik på Test Connection, så vil Dreamweaver forsøge at logge sig på din web server via FTP med det angivne login og password og kontrollere at du har de nødvendige privilegier for at skrive, læse og slette filer i den angivne mappe på serveren. Når det virker klikker du på next >
7. til privat brug behøver du ikke "checking in and cheking out files", klik på next >
8. vinduet viser nu de informationer Dreamweaver har indsamlet om dit site. Klik på Done.
Dreamweaver er nu klar til at læse og skrive filer på din webserver via FTP. Kontroller at Dreamweavers "files" vindue er åbnet (tastaturgenvej: F8), det er også i dette vindue du kan vise et "site map" der kan være med til at holde styr på hvilke sider der linker til hvor o.s.v.

Venlig hilsen
UlrikB

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-05-06 10:59

Citat
Øverst står der så "ftp://ggbk.dk". Men det kan man ikke markere overhovedet

nej men lige over står det samme med en pil
tryk på pilen
og så på "ftp://ggbk.dk"
Nu kommer den box hvor du kan indstille til opload stedet /serveren/udbyderen

Men ellers prøv at følge "UlrikB"

Kommentar
Fra : majagierringe

Dato : 22-05-06 21:35

Ja, det kan jeg godt se... Men problemet er at jeg bruger de sider som jeg lavede på windowscomputerern. Dem har jeg jo så hentet ned. Og bl.a. den side der hedder "main" er med opdateringer, så den er jeg nød til at bruge hver gang.. Hvad gør jeg så, for jeg skal jo i realiteten her ikke lave en ny side!?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-05-06 21:46

Selve stedet hvor du har hjemmesiden liggende skal du have forbindelse til.
Det er den forbindelse jeg taler om.
Selve siden main (vel index.htm) skal så bare ind i Dreamweaver og save - så burde den oploade.
Det er sådan jeg bruger min..........og det er vel ligegyldigt om det er WIN eller MAC

Kommentar
Fra : majagierringe

Dato : 23-05-06 12:00

Ja jeg kan følge dig 100% i det du siger.. Det er netop hvad jeg tænkte, men bare ikke kan. Jeg har redigeret i main, og gemt det. Så har jeg lukket dreamweaver, og åbnet min ftp-server ggbk.dk.. Så trækker jeg min fil fra skrivebordet over i serveren, men så siger den "ggbk.dk ikke kan ændres".. Derfor tænker jeg om det kan have noget at gøre med at jeg kom til at bede den huske brugernavn og password, men det burde jo bare ikke være det?! Kan stadig ikke finde ud af at slå auto login fra..

Kommentar
Fra : majagierringe

Dato : 23-05-06 12:01

Ja jeg kan følge dig 100% i det du siger.. Det er netop hvad jeg tænkte, men bare ikke kan. Jeg har redigeret i main, og gemt det. Så har jeg lukket dreamweaver, og åbnet min ftp-server ggbk.dk.. Så trækker jeg min fil fra skrivebordet over i serveren, men så siger den "ggbk.dk ikke kan ændres".. Derfor tænker jeg om det kan have noget at gøre med at jeg kom til at bede den huske brugernavn og password, men det burde jo bare ikke være det?! Kan stadig ikke finde ud af at slå auto login fra..