/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Forsikringsselskaber -how???
Fra : Axelise
Vist : 892 gange
50 point
Dato : 18-05-06 19:03

Der var ikke plads til at jeg kunne skrive "Forsikringsselskaber - hvordan?", så det blev til et engelsk "How??" istedet
Jeg vil nemlig gerne vide, hvordan forskringsselskaberne gør følgende:

Vi fik for et par måneder siden stjålet vores bil, og da vi ikke havde kasko på bilen, blev det desværre et stort økonomisk tab. Vi blev gjort opmærksom på, at noget af det, vi havde liggende i bilen, dog godt kunne erstattes over vores indboforsikring.
Vores lille stereoanlæg samt startkablerne i bilen ville de ikke erstatte, da forsikringsselskabet mente, at det hørte til bilens inventar. Men Kraks kort, 2 par solbriller, et tæppe og 8 cd'er ville de dog gerne erstatte, hvilket vi selvfølgelig er glade for.
Men vi fik at vide, at vi kun ville få 100 kr pr cd, eftersom man kan få alle cd'er til den pris, ifølge vores forsikringsselskab. Det protesterede vi imod, da flere af cd'erne var sjældne jazzplader, som er svære og/eller dyre at finde herhjemme. Forsikringsselskabet tilbød os enten 100 kr pr cd som lovet eller at DE ville skaffe cd'erne for os. Vi har valgt det sidste, og nu har vi netop fået meddelt, at de godt kan skaffe de førnævnte cd'er.
Så for at komme tilbage til spørgsmålet: Hvordan skaffer et forsikringsselskab sjældne cd'er, som vi andre skal lede forgæves efter herhjemme og på nettet? F.eks. var én af mine mistede cd'er en cd med en jazz/pop-guitarist, som hedder Chuck Loeb. Den mistede cd er ikke til at skaffe herhjemme, men jeg kan hente den hjem fra USA til 50 dollars + porto og evt. skat.
Men hvordan i alverden kan forsikringsselskaberne ordne dén slags? Mon de har en speciel tilladelse til at indføre plader? Eller kan de købe uden moms eller hvad foregår der? Ja, vi fatter det ikke, men er blot lykkelige over at få vores dejlige musik igen!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-05-06 19:22

forsikringselskabers veje er og bliver uransagelige

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 18-05-06 19:44

Jeg havde været nysgerrig nok til at ringe og spørge dem

Har du prøvet det og hvad siger de til det ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-05-06 19:47

af og til tror jeg de har god adgang til kostervarer

god ide at ringe at spørge -

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 18-05-06 20:09

Har du meldt tyveriet til politiet ? Så burde du også nævne dine cd´er, og hvis de finder dem + evt. bil burde de jo kontakte dig hvis de er fundet, så det lyder lidt underligt hvis forsikringen har fundet dem hos politiet først

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-05-06 20:17

lige akkurat klojs

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-05-06 00:19

Ja, måske har de hentet cd'erne hos politiet!
Men nej...det tror jeg nu ikke. Vi fik stjålet vores dejlige lille Golf GTI i marts, - en gammel men yderst velholdt model fra '94, hentet hjem fra Tyskland. Nyrenoveret og med alle de rigtige "features" (læderrat, sportsgearstang osv.) - Politiet sagde, at bilen nok allerede var på vej til Østeuropa, da vi meldte den stjålet. Andre siger, at den nok er splittet ad i én eller anden garage og så er løsdelene blevet sat i en anden GTI, og resten er solgt...Tvivler stærkt på at vi nogensinde ser den bil igen
Nåmen så er det ikke mig, der er helt gal på den...det er da en sjov melding at få fra forsikringsselskabet, at de kan skaffe alle cd'er til 100 kr. Vi var så overbeviste om, at de ikke kunne, så vi gerne satte dem på opgaven. Men det er da sært at de kan gøre det, når vi selv har ledt land og rige rundt for at finde cd'erne til en betalelig pris igen! Jeg har endda ledt på brugt-cd markedet i udlandet!
Meget mystisk.
Men det er jo ikke sikkert at Forsikringsselskabet vil "ud med sproget", hvis jeg spørger dem....

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 19-05-06 07:46

De forskellige forsikringsselskaber har aftaler med diverse butikker/virksomheder/grosister. Forsikringen kan - som der normalt står i policen - udbetale kontant erstatning eller i naturaller. Ofte er det billigst at forsikringen indkøbe fx smykker med 40% rabat, frem for at udbetale en kontant erstatning til kunden. Sjældne ting skaffes ofte gennem de samme kanaler selskaberne imellem. Engang imellem - når der skal sælges forsikringer, så er man konkurenter, men når der er tale om dårlige kunder eller skader, er man som oftest kollegaer!

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 19-05-06 10:37

Tak for svaret alka.