/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Har min kat orm?
Fra : holzendorff
Vist : 12534 gange
100 point
Dato : 18-05-06 14:38

I går aftes sad der noget ca. 1 cm. lang mælkehvid spagetti ligended ting ved rumpen af min kat som er udekat. Da jeg fjernede det med papir tror jeg nok det bevægede jeg lidt.
Kan det være orm og hvordan skal katten behandles?
Har læst lidt her på siden om de spoleorm, men sådan så det/ den ikke ud...

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : k1975

Modtaget 110 point
Dato : 18-05-06 14:46

Din kat skal have en ormekur.

Du skal ringe til dyrlægen for at få en recept.

Der er meget der tyder på at det er orm. Det kan være bændelorm, men ring til dyrlægen.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 18-05-06 14:47

Ja det er helt sikkert orm som din kat desværre har fået. Du skal ringe til din dyrlæge og bede om en recept mod orm.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-06 14:58

Udekatte skal helt systemtisk behandles for orm, hvad enten du kostaterer dem eller ej.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-05-06 15:06

Katte skal behandles for orm, når det konstateres at de har dem, og ellers ikke...udekatte eller indekatte, det er ligegyldigt.

Men din kat har orm, ingen tvivl om det.
Du skal have fat i dyrlægen, og alt efter hvor "fleksibel" han er, kan du slippe med en telefonopringning for at få en recept.
Hvis det skal være helt rigtigt, skal han enten se katten, eller have en afføringsprøve til analyse.

Der er flere forskellige slags orm som katte får, og man kan få to slags ormepiller der udrydder dem alle.
det ene hedder Drontal Vet. og det andet hedder Milbemax.
Og en ormekur koster alt efter om han vil se katten eller ej, fra 150,- og opaf.

mvh dova

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 18-05-06 15:19

jeps...din kat har med garanti orm og det kan kun behandles med et ormemiddel, som du skal ha recept til hos din dyrlæge.....
en indekat behøver ikke behandles med ormemiddel...hvis den er blevet det som baby, er der ganske få chanser for at de får orm, med mindre de får en hulens masse råt kød..
alle de indekattejeg har haft, har aldrig haft hverken orm eller lopper......men jesss.....det kan da lade sig gøre at de får det alligevel
held og lykke med ormemisser...det er vist ikke så sjovt for dem at ha'.....
miauuuuuuuuuuuuuu
miss.j.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 18-05-06 16:10

Må nu sige, at alle katte som render meget ude, regelmæssigt godt må få noget ormekur. Du behøver ikke at give dem den skrappe slags, hvis det kun er forebyggende. Til forebyggelse og ved lettere mistanke, kan du give katten hvidløgspulver, som du kan få hos din lokale dyrehandler. Det er ganske ufarligt, koster ikke ret meget og skal bare blandes med kattens mad i en uges tid. Det garanterer jeg dig for, kan holde ormene væk, så du ikke behøver at ty til de skrappere midler med recept.
Men denne gang bliver du ligesom de andre her siger, nødt til at få dig en recept til noget der er stærkere.
Held og lykke med katten!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-05-06 17:39

Citat
Må nu sige, at alle katte som render meget ude, regelmæssigt godt må få noget ormekur. Du behøver ikke at give dem den skrappe slags, hvis det kun er forebyggende

Det er så bare en indstilling der er stik modsat af hvad dyrlæger anbefaler, og m.h.t. ormekur taler man ikke om enten skrap eller forebyggende medicin, men kun det der udrydder orm ( det forebygger nemlig ikke), og medikamenter giver man kun til dyr såfremt det er nødvendigt.

Og det er gammel overtro, at hvidløg forhindrer at katten får orm. En kat der æder mus eller andet smittekilde for orm, får dem uanset om de lugter af hvidløg eller ej. Orm kommer fortrinsvis ind i kroppen som æg, det er jo ikke nogen dyr der kommer kravlende og tænker "Fy for F....." hvor den kat stinker, her vil jeg ikke være

mvh dova

Kommentar
Fra : ZentaFreja

Dato : 18-05-06 18:27

Ja som de andre også siger så vil jeg ringe til dyrlægen
for at få det konstateret , så er du ihvertfald helt sikker
på om det er orm katten har. Dyrlægen vil nok lige se katten.

hilsen lone

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 18-05-06 21:33

til dova...
enig..du har så ganske ret....æg kan så vidt jeg er vidende ikke lugte....

miss.j.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 19-05-06 10:25

Prøv at læse om bændelorm her.

Jeg tror det er bændelormled du har set.

http://www.netdyredoktor.dk/sw11549.asp

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 19-05-06 12:26

Er ked af at sige det, men det virker altså! Det har ikke noget med lugten at gøre, bestemt ikke! Der er et stof i hvidløget, som orm og æggene ikke kan tåle. Har også set det virke på en slemt medtaget kat. Den var blevet rad-mager og så bestemt ikke for godt ud. (En fyr's kat) Det virkede fortrinligt på den. Den er smæk-fed og ser rigtigt fin ud igen.
Natur mjedicin er tit lige så godt, og er for det meste ikke så skadeligt heller.

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 31-05-06 22:55

Er det ikke noget med at hvidløg er skadelig for katte - Det mener jeg bestemt
jeg har læst et sted ?!

Jeg ville ikke turde vove mig ud i en gang "medicinering" det ikke var mindet på katte.

Og det lyder som om det spørgeren har set er spolorm - de er lange og ligner spaghetti.
Har de mange kan katten kaste dem op som en stor omgang sammenkludret levende " spaghetti "
- Avddrrr.......

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 01-06-06 16:51

Hvidløg ER giftig for katte

Hvidløg
Allium sativum
løgplante
især løg
giftig
Opkast, diarre, blodmangel (hæmolytisk anæmi), gulsot, blod i urinen

Se link: http://www.siamis.com/Helse/giftigeplanter.html

Godkendelse af svar
Fra : holzendorff

Dato : 12-06-06 14:38

Tak for svaret k1975.