/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 98 og XP
Fra : rigotip
Vist : 366 gange
50 point
Dato : 08-12-02 13:15

Jeg har 2 harddiske. Lige nu har jeg Win98 2.ed., men har købt opdat. XP prof.
Nu vil jeg gerne have win98 på den ene disk og XP på den anden.
Kan jeg evt. ved opstart vælge disken med win98 eller XP?? Det skal selvfølgelig være sådan at jeg ender med at se henholdsvis det eller det andet skrivebord.
Hvem kan give mig et brugbart svar på det???

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 60 point
Dato : 08-12-02 13:20

sæt cden i når du har win98 åben og vælg ikke opgradering men ny instaltion så kan du ved start menu selv vælge

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-12-02 13:25

Hej rigotop

Programmet partitionmagic kan klare denne sag.

http://www.powerquest.com/go/?ID=3363

Der er selvfølgelig også andre programmer der kan klare det og endelig kan det klares manuelt, men partitionmagic, er den sikreste løsning. Programmet er i det hele taget rigtig godt til mange slags patitioneringsopgaver.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : hotpop

Dato : 08-12-02 13:25

lige præcis ;)

Kommentar
Fra : xou

Dato : 08-12-02 13:28

jan jeg har selv gjort det på den måde med win98 og xp home dog var det ikke en opgradering cd

Kommentar
Fra : xou

Dato : 08-12-02 13:28

ja jeg har selv gjort det på den måde med win98 og xp home dog var det ikke en opgradering cd

Kommentar
Fra : xou

Dato : 08-12-02 14:06

du kan ændra på start menuen inde i xp-hold windows tast nede(er mellem ctrl og alt)og tryk på pause/brake .find avanceret-start og genoprettelse-indstillinger
anden sti:control panel-ydelse og vedligeholdelse-system

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-12-02 14:02

Windows XP har indbygget "dual boot" funktion. Jeg vil anbefale at
installere windows 98 først og derefter XP. Så får du automatisk en
opstartsskærm hvor du kan vælge om du vil køre windows 98 eller XP ind!

Michael

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-12-02 14:03

rigotip wrote:
> Jeg har 2 harddiske. Lige nu har jeg Win98 2.ed., men har købt opdat.
> XP prof.
> Nu vil jeg gerne have win98 på den ene disk og XP på den anden.
> Kan jeg evt. ved opstart vælge disken med win98 eller XP?? Det skal
> selvfølgelig være sådan at jeg ender med at se henholdsvis det eller
> det andet skrivebord.
> Hvem kan give mig et brugbart svar på det???

Når du installerer XP kommer der automatisk en bootmenu, hvor man vælger
mellem 98 og XP

--
Mvh Edmund

Godkendelse af svar
Fra : rigotip

Dato : 08-12-02 17:26

Tak til alle.
Det lyder faktisk rigtigt, så jeg vælger at installere XP oven i win98.

Kommentar
Fra : hotpop

Dato : 08-12-02 18:23

nej, det får du ikke noget ud af - det er jo en opgraderingscd du har, så du vil miste win98!!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-12-02 21:41

"rigotip" skrev:

> Jeg har 2 harddiske. Lige nu har jeg Win98 2.ed., men har købt opdat. XP
> prof.
> Nu vil jeg gerne have win98 på den ene disk og XP på den anden.
> Kan jeg evt. ved opstart vælge disken med win98 eller XP??

Ja, hvis du kan vælge bootdisk i BIOS, denne blir så "C"
mens den anden blir "D" (og omvendt...)
Under installation skal hd nr 1 med installeret styresystem
muligvis tages fra og hd nr 2 sættes som primær master
for at ku sættes "aktiv".
Når styresysterne først er installerede er der ingen
problemer, begge hd kan være sat til.

/LarsS

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-12-02 16:09

lige et tip: **********backup win98**********
åbn >>denne computer under xp ;funktioner>>mappeindstilliger>>vis>>vælg vis sjulte filer og mapper
opret en mappe ved navn win98-gemt
kopier alt fra c-drevet til denne mappe
ide:er win98 i uorden slet alt på c:" og kopier alt fra mappe win98-gemt til c:
"dvs mapper windows,programmer,prgram files og de der ikke er i mapper
(gennemprøvet ved linux og win98 på somme computer)