/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
genskabe data fra usb-nøgle?
Fra : lyhne1
Vist : 1665 gange
100 point
Dato : 18-05-06 00:18

Hejsa.

Jeg har fået til opgave at redde så meget data, eller bare noget om muligt, fra en usb-nøgle.

Det er en Sandisk micro cruzer, 128Mb.

Når nøglen indsættes, finder windows den udemærket, men når man så vil åbne en mappe med filerne, siger den: Indsæt en disk i drev H:

Kan man på nogen måde genskabe/redde de filer der var på nøglen?

På forhånd tak

Lyhne1

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-06 01:04

Prøv med den maskine ,som nøglen er blevet skrevet med. Det kan være i et andet format end din maskine kan læse.

Det kan også være, at den kræver en speciel driver.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-06 07:21

H-klik på denne comp > administrer > diskhåndtering
Nu kan du se dit "ikke permanente drev" / USB nøgle
I det grå område hvor der står Disk 1 eller 2
H-klik på dette område og vælg opdater til dynamisk drev

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 18-05-06 07:53

Hejsa

Tak for buddene

Transor-> Det er en standard Winxp formatering, der ligger bare lidt tekstdokumenter og lign.
kan ikke læses af den oprindelige maskine.

e.c.-> jeg kan ikke opdatere til dynamisk drev, der er kun mulighed for at vælge egenskaber eller hjælp, ved højreclick.
har prøvet via handling->opdater. uden effekt.
Den siger disk H: ulæselig.

Er der andre bud???

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 18-05-06 08:37

Prøv : http://www.ontrack.com/index.aspx

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-06 09:09

Lige en ting - du sætter vel først USB-nøgle i efter start af comp.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 18-05-06 10:31
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-06 15:42

Hvad har du ellers siddende i comp af USB ting................siden den snakker om drev "H"
Jeg ville tage alt unødvendigt USB fra og genstarte og genstarte
Og så prøve at sætte den nøgle til

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 18-05-06 20:42

e.c-> jeg har 3XHD (den ene med 2 partitioner): C,D,F+G 1X floppy:A 1X dvd drev: E
og så USB nøglen, H:

Det har intet med forbindelsen til min pc at gøre, nøglen virker heller ikke på andre maskiner.

molo-> ser lovende ud, men jeg kan ikke rigtig få deres download side til at virke..
Ferik-> ser også lovende ud, jeg ser lige på det..

Lyhne1

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 18-05-06 20:58

Ferik-> Jeg har nu nørklet lidt med programmet, og enten kan jeg ikke finde ud af det, eller også kan det ikke finde mine filer... Desværre

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-06 21:10

Det er altså din nøgle som ikke kan forbindes/snakke sammen med comp.

Et helt hen i vejretforslag:
h-klik denne comp > administrer > diskhåndtering
Slet partition
opret og formater patition (normalt FAT 32)
Nu bør dine filer ligge på nøglen stadig - men gemt
Så kan det være at PC-inspector eller andre kan hente ?????????????????????????????
Jeg har prøvet at slette/oprette partitioner på et CF-kort og hentet jpg-filerne frem igen.
Men aldrig på en USB-nøgle.
Dette er forslag som den sidste udvej.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 18-05-06 23:53

e.c. -> som tidligere nævnt har jeg ikke mulighed for at slette partitionen i diskhåndtering..
citat fra ovenover: "der er kun mulighed for at vælge egenskaber eller hjælp, ved højreclick."

Jeg har nu prøvet med Ontrack easyrecoverer trial, den lader til at kunne finde det meste. Dog er prisen jo enormt høj.. (når det bare er for den ene nøgles skyld..)
I trial versionen kan man få lov til at se, men ikke gemme, hvad den finder på disken.. og faktisk også copy/paste.
Heldigvis er det vigtigste tekst-dokumenter, så det er jo bare et snuptag

Det lader til at Molokyle løber med prisen, for mest effektive svar, og hvis der var en sådan, så også mindst uddybende

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-06 08:09

Ok. men jeg tænkte at hvis det nu var meget vigtige filer (evt. noget kildekode eller lønregnskabsfiler), kunne det måske alligevel betale sig at investere i programmet? Jeg ville heller ikke blande mig i de andres ellers udmærkede foreslag og forsøg på at hjælpe.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-05-06 15:37

Jammen så nu er du på vej.

Godkendelse af svar
Fra : lyhne1

Dato : 19-05-06 23:31

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 19-05-06 23:32

Det lader til jeg kunne redde ca. halvdelen af dataene, min kammerat må jo så stille sig tilfreds, med det, da han faktisk havde indleveret den til ombytning i forretningen og jeg bare fik lov at låne den af dem..

Tak for budene.
Og tak for hjælpen allesammen

God Weekend

Lyhne1