/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udskifte død bambus med ny
Fra : dread
Vist : 3465 gange
100 point
Dato : 17-05-06 13:02

Vær hilset. Jeg har en sort bambus der er gået i blomst, (går ud fra at sort bambus, ligesom gul dør når den har blomstret ?)

Jeg vil gerne have en ny bambus samme sted.Kan man plante den nye oveni den den gamles rodsystem eller skal den gamle helt væk, måske man kan nøjes med at fjerne halvdelen af den gamles rødder ?

Og er der ellers noget man skal være opmærksom på når man køber bambus?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-05-06 13:13

Velkommen i klubben

Det er et værre mas at grave rødderne op, vi har her hos os snakket om, kun at fjerne noget af rød-

derne, så jeg følger lige med i tråden, men vi kom frem til at halvdelen egentligt måtte være nok,

da frøene jo selv skulle kunne sås og vokse op igen, så kan de jo ikke kræve så meget??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-05-06 13:38

vent nu lige - jeg har flere gange set bambus blomstre uden at gå ud - sidst hos en nabo hvor den flot groede videre ( til gengæld er den enorm )

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 17-05-06 15:22

Hvorfor taler alle om hvor besværligt det er at fjerne Bambus.
Havde en klump på 1 meter i diameter, og den var på ingen måde besværlig at fjerne.
Men sikke et hul der kom.

Kommentar
Fra : dread

Dato : 17-05-06 16:26

Jo, tak for velkomsten.. :-/

Og det lyder jo mega spændende, det med at den måske lever videre efter blomstring...!
Venter ihvertilfælde med at fjerne noget som helst indtil videre eller indtil der kommer nogle sikre svar

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-05-06 17:40

du er i hvertfald ikke sikker før du ser om den bliver en bunke stritpinde Min naboes bambus er ved den søde grød så stor og flot - og har blomstret kraftigt - den er snart 30 år
Håber da du får lov at beholde din når du er glad for den.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-05-06 21:00

Miritdk.... jeg håber og ønsker du har ret, vores bambus står et meget uheldigt sted, mellem et lavt plankeværk og et drivhus, så drivhuset er nød til at lade livet, hvis bambussen skal fjernes helt eller
halvt. Bambussen er høj, den bliver brugt som læhegn. Og jow Sofus jeg har tidligere gravet bambus op, og det ER møj hårdt og besværligt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-05-06 22:12

Nordsted1 - det er vist da ikke helt normalt - men her hvor jeg bor er bambus plantet ved opførelse af bygninger og haver - mange - rigtig mange gik ud for nogle år siden - men rigtig mange overlever endnu - hvorfor aner jeg ikke en disse om. Jeg har ikke selv bambus da forrige lejer gravede den op fordi de ikke kunne lide den.
Krydser fingre

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 17-05-06 22:32

Nordsted.....
en skarp spade,,,så går det som en ostehøvl i BLØD smør.
Max 1 time og den er væk.
Men det kan selvfølgelig være mig der render rundt med en "knækket ryg" efter min omgang.
Hader at stå og se på det, når det kan fjernes,,,,,,,,,uden at sprænges væk.

Håber de ved hvad de sprænger
Sorry.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-05-06 01:15

For 3-4 år siden blomstrede min bambus og gik ud--troede jeg, jeg fik nemlig aldrig taget mig sammen til at fjerne den, og nu i år kommer den igen, og der er mange små nye skud

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-06 08:42

o.v.n.... de mange nye skud, kan det ikke være fra frøene, fra da den blomstrede??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-05-06 13:40

Det kan godt være at det er små frøplanter men nu skal den blive hvor den er, måske bliver den en kæmpe busk igen