/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
rabarber til mad?
Fra : solling
Vist : 4967 gange
60 point
Dato : 16-05-06 13:50

Jeg har hele have fyldt med de dejligste rabarber og er ved at være lidt træt af div. rabarberdesserter.
er der ikke nogen der kender til nogen gode madopskrifter med rabarber ? jeg har lavet rabarberkompot til kød, men er der virkelig ikke andet ????? har søgt på google men nej ....

KOM SÅ FREM MED NOGLE GODE IDEER

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-05-06 13:56

Jeg aflaster dig gerne - bor du i/ved Århus?

Går i tænkeboks mht opskrifter.

Claus Meyer - har han ikke sådanne?

Kommentar
Fra : solling

Dato : 16-05-06 13:59

desværre bor jeg i odense... det er nok lidt langt at køre for en rabarber
men jeg tænkte netop også på meyer, men kan desværre ikke finde nogen.
jeg ville gerne lave noget med and og rabarber....... ved ikke om det er mig der er helt tosset..
havde kigget på meyers opskrift på andelår med linser og kartofler og havde overvejet om man ikke kunne putte svesker, æbler og rabarber i ????? lyder det for mærkeligt ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-05-06 14:02

I dette link er der en del opskrifter, men ikke noget hvor and indgør?

http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/frugt-gront/frugt/rabarber.php

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 70 point
Dato : 16-05-06 14:09

rå rabarber strimler i salat er lækkert

Alt hvor der kommer svesker og blommer osv i kan der også komme rabarber i - husker jeg noget om fra engang

egentlig er det vel kun fantasien der sætter grænser

Kommentar
Fra : solling

Dato : 16-05-06 14:10

jeg skal helt sikkert prøve det med revet rabarber i salat, men det må blive i morgen, da jeg lige har taget et par andelår op af fryseren )

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 16-05-06 14:29

Karolines køkken

http://www.arla.dk/

har en funktion, hvor man kan vælge ingredienser, hvorefter de kommer med forslag
Jeg prøvede med and og rabarber - det gav ingen resultat, men da jeg kun søgte med rababer, kom der 19 resultater, hersf en med kylling og rabarber - forskellen er vel i øvrigt ikke så stor

Der er flere madsteder på nettet, der har denne form for søgning - især god til rester

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 16-05-06 14:47
Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-05-06 15:49

Hej solling.

Jamen prøv dig frem - jeg brugte engang rabarber i en sammenkogt ret, de 'jævner' jo faktisk retten når de får lov at koge med.

Ildfast fad - læg aflange stykker af mørbrad, skiftesvis med rensede rabarber i samme længde. Løg i tynde skiver lægges over.
Hæld ½ l. madfløde over det hele, hvis det ikke er nok så suppler med mælk eller vand og krydr (bydeform af 'at krydre' - herligt ord 'krydr' - lidt fedtmuleagtigt *gg*) - med paprika, salt og peber.
Ind i ovnen med det til det er mørt og godt. Giv ris, kartofer eller hvad du nu kan li', til.
(egen 'opskrift' - smager godt og er oven i købet billigt, fordi det er drøjt).

En ting man dog skal være klar over/til, når man bruger rabarber i madlavningen, det er at der vil være 'trevler', det kan ikke undgås med mindre man sier rabarberne og så er der da ikke så er dte jo kun saft, hvilket begrænser mulighederne rigtig meget.

Du kan osse bruge rabarberne som 'bund' i et ildfast fad - henover kan du lægge fadkoteletter, eller mørbrad eller skinkeschnitzler eller andet kød - krydr () som du kan lide det og ind i ovnen.
Kun fantasien begrænser mulighederne.
Dog synes jeg at rabarber passer bedst til det lyse kød (svin/kalv/kylling) - knapt så godt er det med oksekød (efter min mening).

I øvrigt lige den sukkerfri afdeling> Rabarber er noget af det mest 'taknemmelige' at arbejde med indefor den sukkerfri madlavning, idet den kan nydes frit og virkelig er nem at søde uden at der kommer bismag af sødemidler - endvidere er f.eks. rabarberkompot meget holdbart i den sukkerfri version, man kan opbevare kompotten i en uges tid uden der sker noget....hvis den altså ikke er ædt lææænge før

MUMS fra mig...som nu er på vej ud i haven efter rabarber til en gang kompot....

/Dorthe

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-05-06 17:30

Rarbarberne sammen med andet fyld i and lyder småååvs!

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 17-05-06 15:50
Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 17-05-06 16:28

Også en mulighed
Citat
Rabarbervin (sommerdrik)
4 kg rabarber, 45 g vinsyre
3 kg sukker, 2 spsk. ananas essens
2 l. kogende vand
2 l. koldt vand, rød frugtfarve
1/2 pakke atamon
Rabarberne skæres i terninger og skylles godt, Der strøs vinsyre over, derefter 2 l kogende vand hældes over, og så 2 l koldt vand. Skal stå et døgn og sies så igennem en sigte. Sukker, ananas essens, rød frugtfarve kommes i saften, omrøres jævnlig i en halv time og står igen i et døgn
1/2 pakke atamon blandes i og derefter fyldes det på flasker.

Kilde: http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page141.html

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 19-05-06 12:31

Har du overvejet at putte nogen af dem i fryseren?

Kommentar
Fra : chrispigen

Dato : 25-05-06 11:00

her en lækker opskrift påblomme-rabarbersalat..
Ingredienser:
60 g. rødløg
1 tsk. olie
5 spsk. vineddike, helst balsamico
400 g. blommer
200 g. rabarberstilke
3 spsk. sukker
Evt. salt
evt. peber

Hak rødløget meget fint. Kom det i en gryde med olie og vineddike. Kog uden låg til eddiken er kogt ned til 2 spsk. Skær blommerne i både. Skær rabarberstilkene i 5 cm tændstiktynde stænger. Kom blommer og rabarber i gryden og drys sukker på. Opvarm under forsigtig omrøring, til sukkeret er smeltet (ca. 1 minut). Tag gryden fra varmen og lad salsaen trække 10 minutter. Smag til med salt og peber.

Eller prøv den her opskrift lige en til sommerren..
Ingredienser:
1 1/2 liter rabarbersaft
1 1/2 spsk. Ideal jævning C
250 g. jordbær
sukker efter smag
1 tsk. Vanille

Rabarbersaften koges, jævnes med udrørt Ideal jævning og sødes. Jordbærrene drysses med sukker og Vanila og trækker ca. 1/2 time. Den iskolde rabarbersaft hældes over, og suppen serveres med små tvebakker.
For en lidt tyndere koldskål kan der tilsættes til kærnemælk...

Bo appetit..

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 17-06-06 11:50

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-06-06 13:36

øv har ikke fået rabarber i år