/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Gadenummer på Nørrebrogade
Fra : Lfelby
Vist : 2030 gange
100 point
Dato : 16-05-06 10:17

Et cirka husnummer søges på Nørrebrogade i 1945
Jeg har følgende hint fra en slægtning i Australien, jeg leder efter hans farmor, som boede på Nørrebrogade: "Sørine Hansen (Haagensen Hansen?) boede på selve Nørrebrogade. Når man kom med sporvognen fra byen var det på venstre hånd, næsten lige før Nørrebro Station. Så vidt jeg husker boede hun på en første sal til venstre, men jeg er alligevel ikke helt sikker på det. Jeg tror hun boede der sammen med sin mand, men han var død da jeg begyndte at besøge hende der!. Kærlig hilsen Robert (Bob)"

Måske er der én som genkender stedet?

Mange hilsner, Lone

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-05-06 10:29
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-05-06 10:35

Det kan være 247 (Nordens urimport)
måske 249 /251 (jeg kan ikke huske hvor mange opgange der er men "NU" ligger i den første opgang i den sidste bygning før "højbanen" Nørrebro

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-06 10:59

Den sidste opgang før Nørrebros Station er nr. 251

Hvis du har fødselsdato på "farmor" er det så ikke muligt at opspore via folkeregistret hvor hun boede på Nørrebrogade?

Husker du om der på en sidevej kørte sporvogn. Tæt på Nørrebros Station havde 7'eren vendeplads.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-06 11:02

Sorry

Nu ser jeg at det er din slægtning, som har skrevet "brevet", så det kan du jo ikke vide noget om

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-05-06 14:54

ans du er tæt på

linie 19 havde også vendeplads der - hyltebro hedder sidegaden vist - og der ligger en stor slikbutik (vistnok endnu) - som alle vist da kendte (elina chokolade i nr 251)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-06 15:07

Ja gaden hedder Hyltebro.

Ja det er da rigtigt også linie 19 havde vendeplads der. Den kørte så tilbage af Frederiksborgvej mens linie 7 kørte af Frederikssundsvej. Begge linier skulle jo lige et lille stykke vej af Frederikssundsvej først.

Jeg husker mest Hyltebro som der, hvor "dukkedoktoren" boede. Tabte dukkelise hoved, arm eller ben, så ordnede dukkedoktoren det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-05-06 15:13

den dukkedoktor - høh - smadrede hovedet på en glasdukke af min der var et arvestykke - grrrr - nyt hovede kunne slet ikke komme på tale (synes jeg) - så jeg havde en årgang en hovedløs dukke. Ærgeligt at tænke på egentlig - selvom det ikke betyder det store nu.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-06 15:22

Du har også været hos "dukkedoktoren"

Jeg har stadig nogle dukker, der har været hos "dukkedoktoren"

Det er ren nostalgi

Jeg prøvede bare at pejle mig ind på, om det var i den sidste bygning før Nørrebros Station.

Kommentar
Fra : Lfelby

Dato : 16-05-06 20:17

I er alle fantastiske - jeg jobber tæt på det sted, I foreslår, så jeg tog her til aften forbi bygningen og filmede. Jeg mailer filmen til Australien, så kan min slægtning sikkert se hvilket husnr. det var - så skal jeg nok melde tilbage til jer herefter.

Prøvede at forestille mig sporvognen komme ad Nørrebrogade med vognstyrerens kimende klokke, alt imens de gamle biler og cykler også hastede forbi. Stemningsfyldte billeder fra linie 19 kan ses her: http://www.sitecenter.dk/erik-vpedersen/kbenhavnskesporvognei/

Det er jo unægteligt et andet setup i dag med etniske forretninger, gode grønthandlere og masser af liv i gaden.
Foreløbig tusind tak.
Lone

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-06 20:38

Det bliver spændende at høre om din slægtning kan genkende den film du sender.

Billederne af linie 19 er taget på Amager.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-05-06 21:00

Området hører til "Kapernaum sogn" hvor jeg er født godt skråt overfor på en fødeklinik på nørrebrogade i 1943.
Måske kan sognenavnet hjælpe.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-05-06 23:10

prøv at spørge din slægtning hvilken udsigt der var - hvad der kan huskes overfor og bagved fra vinduerne - det plejer at kunne præcisere ret godt

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 100 point
Dato : 16-05-06 23:47

http://www.omstigningsklubben.dk/.

ovenstående billede af linie 7 under broen mellem nørrebrogade og frederikssundsvej må da næsten være genkendeligt

og her er lidt at kigge på der måske også kan genkendes

http://images.google.dk/images?q=n%C3%B8rrebrogade&hl=da&btnG=S%C3%B8g+i+billeder

Kommentar
Fra : Lfelby

Dato : 24-05-06 23:40

Tak for alle de gode bud - det er svært at vælge, for I har alle fortjent point. Jeg lukkede øjnene og valgte mirritdk, som også linkede til nostalgiske Nørrebrostemninger i billeder.

By the way, jeg har fundet Sørine, hun boede Nørrebrogade 227 (samme sted som varehuset Nora Trikotage).

Godkendelse af svar
Fra : Lfelby

Dato : 24-05-06 23:45

Tak for svaret og alle de gode fotos miritdk.
Min slægtning i Australien melder sig til kandu.dk - da han så hvilken debat, vores spørgsmål satte i gang, vældede minderne frem og dette forum er blandt mange andre gode formål, vældig godt for en udvandrende dansker at være medlem af.
Hilsen
Lone

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-05-06 23:53

herligt du fandt frem til sørine

OG.. ja det er faktisk en god måde for udlandsdanskere at holde kontakt til dk og minderne - jeg har også en fætter i australien der dukker op og kigger ind i mellem på forskellige fora og søger på danske sider - det er egentlig nemt at sætte sig ind i

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-06 10:35

Jammen så velkommen til Australien.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-05-06 10:41

og vel alle andre steder fra også

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-06 10:49

Ja ja - alle er vekomne.

Ps. Så er jeg født på en fødeklinik på Nørrebrogade lige overfor hvor Sørine boede. (1943)