/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Øve på tabeller!
Fra : Ggaz
Vist : 19741 gange
200 point
Dato : 16-05-06 08:30

Hejsa!

Min datter går i 5. klasse og det kniber stadig gevaldigt med at lære tabeller. Er her nogen, som kender et spil/program til pc'en med regnestykker, så indlæringen måske går lidt nemmere. Det er som om terperiet ikke rigtigt hænger ved? De bruger et program/spil i skolen, hvor det kører på tid, så jeg søger noget lignende.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-05-06 08:35
Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 16-05-06 09:11

Her ligger nogle forskellige spil, som alle har med matematik at gøre http://www.matematikforsjov.dk/

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-05-06 11:05
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-05-06 11:45

Min den yngste blev helt "bidt af" gys på regneslottet, jeg tror faktisk det var medårsag til at han er blevet så glad for matematik. Spillet er i flere level, man får tildelt et antal "liv" og fy for pokker, hvis der bliver regnet forkert, lige som man er ved at nå toppen af slottet. Du kan læse mere om
spillet her

http://www.google.dk/search?hl=da&q=gys+p%C3%A5+regneslottet&meta=

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-05-06 11:48

Prøv også at se denne side, der er flere muligheder

http://www.duda.dk/Grundfag/Matematik/matematik.html

Kommentar
Fra : Frk-Anna

Dato : 16-05-06 16:52

Nu svarer jeg godtnok ikke helt på dit spørgsmål, emn jeg tænker bare, at hvis lysten til at regne/terpe tabeller ikke rigtig er der, hjælper det så at finde et program med regnestykker? For så skal man jo sætte sig ned for at lave matematik!

Nu har jeg personligt tre små søskende, og vi har tit gjort det, at vi har hængt papirer rundt i huset med gangestykker på, og hver gang min søster/bror gik forbi skulle han/hun sige hvad det gav... og det virkede faktisk ret effektivt! =) selvom dte måske ikke ligefrem lyder super godt!

Men for lige at svare bare lidt på dit spørgsmål... så vil jeg give Nordsted1 ret, gys på regneslottet er ret godt! =)

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-05-06 21:54

Matematikbogen.dk http://www.matematikbogen.dk/
eller denne side med mange gode matematiklink.
http://www.holmegaardsskolen.hvidovre.dk/links/matematik2.htm

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Ggaz

Dato : 19-05-06 12:08

Tusind tak for alle de gode forslag. Det er netop for at undgår terperiet at jeg tror på, det kan leges ind. Nøjagtig som Nordsted1 skriver.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-06 12:17

Ggaz.... så er det bare med at få købt gyset.... du bliver garanteret også grebet af det

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 21-06-06 14:13

Hej Ggaz

Jeg har lige været inde på den gamle skoles hjemmeside. de har også en regnemåtte, der måske kan være en hjælp. Men måske er din datter lidt for gammel til at hun synes den er sjov.

http://www.gamleskole.dk/shop/default.asp

så forøvrigt et program i fjernsynet engang, hvor tabel-remserne blev indlært som en rytmisk remse med specielle bevægelser ind. når læren så spugte hvad er 3*7, og eleven ikke umiddelbartkunne huske svaret, så skulle læren bare starte på rytme+bevægelsen, og så "dansede" eleven sig selv frem til svaret. jeg kan desværre ikke huske hvad programmet hed eller hvor det blev sendt, men det var tydeligt at børnene morede sig med den lille fagteleg og de var kanon gode til selv at finde frem til resultatet, som ved hjælp ef fagter og rytme blev "husket" af hele kroppen/sanseapparatet, og ikke kun af "harddiskken" i hjernen. Måske kan det hjælpe din datter.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Frk-Anna

Dato : 21-06-06 14:22

Som fjendsbo nævner ovenover. Så er der lavet en CD på dansk om tabellerne, hvor det bliver sunget. Det skulle eftersigende være en stor hjælp, da man jo tit har nemmere ved at huske sange.

Hør udklip fra nogle af sangene her: www.atgangemedsange.dk

Accepteret svar
Fra : fjendsbo

Modtaget 200 point
Dato : 21-06-06 14:22

Prøv at søge på tabeltræning på google, der er der en masse freeware programmer, hvor man kan lege tabellerne ind

Godkendelse af svar
Fra : Ggaz

Dato : 21-06-06 14:51

Tak for svaret fjendsbo.

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 21-06-06 14:53

velbekom, håber din datter vil opdage at matematik er en leg, og ikke bare surt terperi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-06 14:55

Men prøv alligevel også at finde gys på regneslottet, der er næsten alle regneformene blandet ind

Kommentar
Fra : klaus99

Dato : 28-08-06 18:35

På hjemmesiden www.atgangemedsange.dk kan du bestille Cd'en At gange med sange - en ny sjov måde at lære de små tabeller, samt nodehæfte til de 11 tabelsange.

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 02-02-07 16:54

Jeg kender en hjemmeside ved ikke helt hvor meget tabel øvning der er men kig på det http://rasmus.is/dk/T/st00mn.htm
Hilsen Simon

Kommentar
Fra : klaus99

Dato : 02-02-07 18:13

Hej!

Mit navn er Klaus Rubin, jeg har udgivet en CD med de små tabeller, hvor man øver tabellerne gennem sang, rim og remser.
CD'en har solgt 16000 stk.
CD'en kan købes i diverse plade- og bog forretninger eller bestilles direkte på: www.atgangemedsange.dk
Der er også udgivet et nodehæfte til sangene, der ligeledes kan bestilles på hjemmesiden.
Rigtig god fornøjelse.
Venlig hilsen. Klaus Rubin - Tabeldrengene