/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Baby med i taxi
Fra : calista
Vist : 2868 gange
200 point
Dato : 15-05-06 09:32

Jeg har jo en masse *host host* poænger jeg gerne vil af med, så here goes:

Skal baby være fastspændt når/ hvis vi kører i hyreslæde?

Kommentar
Fra : calista

Dato : 15-05-06 09:35

Hov... det' i København og omegn, hvis det betyder noget.,

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 15-05-06 09:38
Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-06 09:40

Du kan læse om de nye regler her

http://www.sikkertrafik.dk/1c8000a

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 15-05-06 09:42

det gør det ikke reglerne er de samme er det en baby der ligger i en lift skal barnet være i liften og være fastspændt (liften) med selen det kan(skal) chaufføren hjælpe med er barnet støre forfindes der i mange taxaer enten selepude eller autostol uden det koster ekster (de må ikke tag noget selv om de prøver) skulle den lille blive køre syg og brække sig i taxa så vil han sige at det koster kr.500 men der er inge steder i love der siger at han må kræve betaling af dig du skal bare tilbyde at tøre op efter barnet

det var lidt oplysninger også lidt mere en du bad om *ss* håber det hjalp mvh en tidliger taxachauffør fra odense

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 15-05-06 09:43

Godmorgen og tak for svaret, Ans
Turen går til lufthavnen på søndag!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-06 09:47

Så familien skal på ferie

Det er lang tid siden du har været på kandu. Gå det godt med alle ungerne

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-05-06 12:04

Som Ans skriver, står det klokkerent her, hvad reglerne for brug af sikikerhedsudstyr i taxi er.

Thyfoon..... du skriver at du ikke kan læse og forstå manualer, og der er noget der tyder på, at du heller ikke kan læse og forstå en simplificeret lovtekst.

http://www.sikkertrafik.dk/object.php?obj=39743e80&SearchLogID=177418

Citat
Hvordan er reglerne for taxier?

Børn under 3 år
I taxier er der ikke krav om fastspænding af børn under 3 år, hvis der ikke er særligt tilpasset sikkerhedsudstyr (fx barnestol) til rådighed i taxien - og barnet sidder på bagsædet.
Men hvis der findes særligt sikkerhedsudstyr i taxien, skal det bruges.

Børn fra 3 år
Hvis der ikke er særligt sikkerhedsudstyr til rådighed, skal børn fra 3 år og op til 135 cm være spændt fast med den almindelige sele og sidde på bagsædet. Hvis der er særligt sikkerhedsudstyr til rådighed i taxien, skal det bruges.

Det er chaufførens ansvar, at passagerer under 15 år er spændt fast i følge reglerne.

Nye regler for taxichauffører
Fra 1. maj 2006 skal taxichaufføren selv anvende sele - også når der er kunder med i bilen.

Hvis du skal køre med taxi med et mindre barn anbefaler vi, at du

Forudbestiller taxien og beder om taxien medbringer barnestol/selepude til dit barn. Dette er muligt hos nogle taxiselskaber (men ikke alle). Nogle selskaber tager et gebyr for det. eller

Selv medbringer sikkerhedsudstyr til dit barn.

Når du samtidig så skråsikkert udtaler dig om, hvad konsekvenserne er for at brække sig i en taxi, så lad mig forklare dig, at det er rigtigt, at du ikke umiddelbart i hyrevognsreglementet (selv om de er forskellige fra amt til amt) har hjemmel til at opkræve 500,- kr. når en passager brækker sig i en taxi.

Men du glemmer samtidig at fortælle, at chaufføren selvfølgelig har krav på at få sin vogn rengjort, mens taximeteret kører. Det er ikke includeret i prisen på taximeteret, at folk uden beregning kan brække sig, eller for den sags skyld skide eller pisse i en taxi. Passageren har jo beslaglagt bilen i den tid der går med rengøring, Så det vil ofte være billigere for en passager at betale 500,- kr, for at chaufføren påtager sig ulejligheden, som derefter kan køre til et sted hvor der er vand mv. til rådighed og rengøre bilen tilfredsstillende. Der skal trods alt passagerer ind bagefter, så det med at fedte rundt med en køkkenrulle er IKKE tilfredsstillende.

Passageren skal oven i købet være glad for, at der ikke opkræves særskilt pris på et nyt sædeovertræk, som ofte øjeblikkelig får skjolder af mavesyren i brækket. Til orientering så koster et komplet sæt til en BMW / Mercedes ca. 7000,- kr.

Men hvis du som forhenværende taxichauffør i Odense i øvrigt har mere du gerne vil gøre dig klog på, som heller ikke har noget med spørgsmålet at gøre, så skulle du tage at oprette en tråd, hvor du kan lufte din store viden og dit juridiske kendskab til taxibranchen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-05-06 12:27

Til dig Calista.

Du skal påregne en merudgift hvis du bestiller barnestol i forbindelse med kørslen, selvom thyfoon mener noget andet.

Jeg fandt lige udskrift fra 2 selskaber.

TAXINORD tilbyder kørsel med sikkerhed for de små. Vi har indkøbt et antal børnesæder, der kan installeres i alle vores biler. Alle, der har behov for transport af et eller 2 små børn i en barnestol, skal blot bestille vognen som sædvanlig og sige, at man gerne vil have en barnestol.
***********************************************************
Codan Taxi kan nu tilbyde sikker kørsel med børn i aldersgruppen 1 - 5 år.
Ved kørsel med børn under 1 år skal De selv medbringe stol, hvis barnet skal fastspændes.
Codan Taxi har indkøbet et antal børnesæder som kan bruges i alle vores vogne. Bestilling af denne service foregår via af Codan Taxi´s normale hovednummer 70 25 25 25. De skal blot oplyse, hvor mange børnesæder der er behov for.
Der opkræves et ekstra gebyr på kr. 100,00 for denne service. Dette beløb dækker over kørsel fra Codan Taxi´s central til Dem, samt returnering af barnesæde til centralen.
Husk at være i ekstra god tid med bestillingen, da vognen skal køre fra vores adresse ud til Dem.
Har De deres egen barnestol med hjælper vi også gerne med, at monterer den i vognen
Der er et tillæg på 150 kr. for denne service. Dette beløb dækker vognens kørsel fra vores kontor til kundens adresse og retur til kontoret med barnestolen/stolene.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 15-05-06 12:30

Klumme, jeg har set hvad codan vognen skriver.. Extra gebyr, my arse! PFFtttt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-05-06 12:34

Hov.. der manglede noget tekst til det første eslskab.

taxinord tilbyder kørsel med sikkerhed for de små. Vi har indkøbt et antal børnesæder, der kan installeres i alle vores biler. Alle, der har behov for transport af et eller 2 små børn i en barnestol, skal blot bestille vognen som sædvanlig og sige, at man gerne vil have en barnestol.

Der er et tillæg på 150 kr. for denne service. Dette beløb dækker vognens kørsel fra vores kontor til kundens adresse og retur til kontoret med barnestolen/stolene.

Ved bestilling bedes oplyst om barnets/børnenes alder og ca. vægt, da dette er afgørende for hvilke stole vi skal medbringe.

Har man selv barnestole, der kan monteres ved hjælp af sikkerhedsselerne, er chaufføren naturligvis behjælpelig med montering.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-05-06 12:35

LOOOL Jamen det er sgu da ikke gratis at have småfolk

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 15-05-06 13:05

klumme uden at det her skal udvikle sig til et verbalt slagsmål mellem dig og mig i calista tråd så står der ikke nogle steder i hyrevognsloven at vi har lovhjelm til at lade taxametet køre når vi skal gøre rent OG det er ikke noget amtet eller de lokale hyrenævn kan afgøre det er fakta ja vi har krav på at vores taxa skal gøres rent men vil folk selv det så må de gerne det men jeg må ikke starte taxametertet det er desvære røvtur når det sker en fredag aften hvor det er travlt generalt er folk da gode til at sige til hvis det er ved at ske og man er også god til at læse folk så det kan undgåes
ang de nye regler der tråtte i kraf her den 1 ja børn skal spænde fast men det er ikke noget nyt i det har de altid skulle i taxaen det står i hyrevognslove nu gælder det bare i alle biler.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-05-06 13:18

Hvis du mener at passageren har krav på at få vognen stillet gratis til rådighed i den tid det tager en passager (eller dig selv) at rengøre bilen.... tilfredsstillende, så lad os bare slutte den dsikussion.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-06 13:49

Citat
ang de nye regler der tråtte i kraf her den 1 ja børn skal spænde fast men det er ikke noget nyt i det har de altid skulle i taxaen det står i hyrevognslove nu gælder det bare i alle biler

Det har du ikke ret i thyfoon, der er ingen krav

Citat
Hvordan er reglerne for taxier?

Børn under 3 år
I taxier er der ikke krav om fastspænding af børn under 3 år, hvis der ikke er særligt tilpasset sikkerhedsudstyr (fx barnestol) til rådighed i taxien - og barnet sidder på bagsædet.
Men hvis der findes særligt sikkerhedsudstyr i taxien, skal det bruges.

fra mit tidligere link om de nye regler.

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 15-05-06 13:57

hej ans det er ikke færselsloven vi skal kikke på her det er hyrevognsloven

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-05-06 15:22

Læs nu lige Calistas spørgsmål ganske langsomt.

Citat
Skal baby være fastspændt når/ hvis vi kører i hyreslæde?

Bemærk at spørgsmålet indeholder ordet "SKAL" og ikke ordet "KAN"

thyfoon........Jeg indsætter færdselsstyrelsens svar på det spørgsmål med fed skrift, så du lettere kan forstå det. Så uanset om du har en anden mening, så er det altså færdselsstyrelsebn der har fat i den lange ende.

Børn under 3 år
I taxier er der ikke krav om fastspænding af børn under 3 år, hvis der ikke er særligt tilpasset sikkerhedsudstyr (fx barnestol) til rådighed i taxien - og barnet sidder på bagsædet.
Men hvis der findes særligt sikkerhedsudstyr i taxien, skal det bruges

Calista skriver ganske vist ikke alderen på sin baby, men vi kan vist godt fastslå, at en treårig IKKE er en baby, og at en baby i Danmark under normale forhold IKKE er over 135 cm. høj.

Så det er noget vrøvl du skriver 15-05-06 09:42

Kommentar
Fra : calista

Dato : 15-05-06 15:44

Bebse er 8 mdr.... og hun SKAL ifølge loven ikke være fastspændt i en hyrevogn.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-05-06 16:53

8 mdr.... Så er hun jo både renlig og kan gå.... så kan hun fandme osse selv tage en sele på, hvis hun vil....... men hun SKAL ikke .... Øhhh det er da en hun ik??