/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
At skifte brædder på skur
Fra : Palmen
Vist : 3082 gange
400 point
Dato : 14-05-06 12:52

Jeg er flyttet ind i et rækkehus for et par år siden.

På mit skur/carport som har træ som yderbeklædning, kan jeg se, at der er en halv snes brædder der er ret rådne for neden og derfor trænger til udskiftning.

Nu er jeg ikke den store handymand, og har ikke prøvet det før, så jeg ville være taknemmelig, hvis en kunne skrive hvad jeg har brug for af materiale (hvilken træsort er bedst, søm el. skruer osv osv), hvilket værktøj der er brug for, samt en vejledning så selv ens mor kunne finde ud af det

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-06 13:01

Det skal jo gerne passe med skurets øvrige beklædning. Hvis du ikke kan beskrive det så send et billede.

Der er en grund til at brædderne rådner. De står vel ikke ned mod noget jord ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-06 13:02

Det skal jo gerne passe med skurets øvrige beklædning. Hvis du ikke kan beskrive det så send et billede.

Der er en grund til at brædderne rådner. De står vel ikke ned mod noget jord ?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-05-06 13:39

Men hvis du vil skifte hele beklædningen, så drop trykimprægneret. Efterhånden er "alle de gode ting" forbudte, så det er ikke meget mere værd end almindelig træ. Køb i stedet en træ, der i sig selv indeholder rigtigt meget olie. Den dårligste - og billigste - af disse er lærk, som efterhånden har en kvalitet, der fra starten ligner trykket en del - det er bare mere sundt - og pænere.

Det kan gøres fast med specielle søm (minder lidt om lidt tykke dykkere) - dit marked ved givetvis, hvad det er.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-06 14:00

Tag et af brædderne af og tag det med hen til et byggemarked. (silvan kan vejlede dig)
Så kan du få alt det du har brug for.
Til at starte med vil et lille brækjern/koben være godt til at lirke brædtet ud så du kan tage det med dig, hen til byggemarkedet.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-05-06 15:13

Afhængig af træet, kan det fåes ned til 2.- Trykimprægneret, og så, er det så billigt. at du ligeså godt kan skifte alle brædderne ud.
Lad det stå et par år, før du behandler det yderligere.

Som beskyttelse mod råd og svamp, kan du før det skal males, bruge Linolie tilsat ATEMON.
Men husk, at det skal males inden 14 dage, ellers fordamper alt det gode.
Det skulle holde det værste råd og svamp væk.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-05-06 15:14

2.- pr meter

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 14-05-06 19:44

Hej, du kan se de forskellige træsorter og deres holdbarhed samt hvordan de skal behandles her:

http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=4803

Her er lidt gode råd samt materialer:

http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=44791&highlight=v%E6rkt%F8j

I det hele taget er der en masse gode råd at finde på:

http://www.lav-det-selv.dk

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-06 19:45

Kan du ikke beskrive hvordan bræddebeklædningen ser ud .

Er brædderne lodrette eller vandrette? Er de plane på udvendig side?

Sidder de skiftevis inde og ude , en på to ?

Eller tror du de er samlet med fjer og not ?

Der skal fordkellige teknikker til afhængig af hvordan de sidder og ser ud.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 15-05-06 21:03

Nogle af udsalgsstederne har anvisninger liggende så du kan se hvordan du eks sømmer ( det er nemlig ikke ligemeget) samt bræddernes afstand til terræn!!!! samt hvordan brædderne bør vende.
Værsgo!