/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
C-varer, lager. logistik
Fra : jkl82
Vist : 597 gange
100 point
Dato : 13-05-06 14:55

Hejsa,

Skriver i øjeblikket opgave omkring logistik for en større dansk virksomhed.

Opgaven omhandler hvordan administrationsomkostningerne kan bringes ned på c-varer

Nogle herinde der har godt kendskab til:
ABC-analyse (og dobbelt abc)
Indkøbsstyring
lagerstyring
Forsyning af c-varer

håber der er nogen der kan hjælpe

mvh

jakob

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-05-06 13:41

ja, hvad tænker du specielt på?

Kommentar
Fra : jkl82

Dato : 14-05-06 13:49

hvordan man kan bringe ordreomkostningerne ned på indkøb af C-varer, og hvordan man kan klassificere disse på en optimal måde, idet der er stor forskel på varerne, bolte, skruer, stålplader, coils osv.

Mvh

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 14-05-06 14:45

Ordreomkostningerne - er det i forhold til eksterne leverandører eller bare internt i virksomheden. Ved bestilling hos eksterne leverandører kan man måske benytte EDI (Elektronisk Data Udveksling) hvor alle bestilinger foretages elektronisk. Endvidere har man mulighed for at have en aftale med leverandører om automatisk genbestilling når lageret er nede på x antal styk - kræver dog at leverandørerne har adgang til ens lagerstyring.

Det er et par år siden jeg havde med ABC-modellen at gøre - så jeg er ikke helt sikker på om jeg har svaret på dit spm.

Revifora udgav på et tidspunkt en rigtig god artikel om ABC-modellen - "Det aktivitetsbaserede regnskabssystem", Regnskabsorientering april 1995 nr. 1.1. Artiklen kan købes via deres hjemmeside (ikke dyr). Der er på forstålig dansk, måske den kan hjælpe dig.

Ampere

Kommentar
Fra : jkl82

Dato : 14-05-06 15:00

EDI har jeg med i mine overvejelser, ville man fx kunne sætte SAP op til at køre med dette, og selv stå for at sende ordrer afsted når et givent minimumslager var nået? Leverandørstyret lager har været benyttet på virksomheden, det blev dog besluttet at dette var for dyrt at have.

Den ABC model du henviser til, er omkring ABC inden for regnskab, det er ikke det samme som ABC angående segmentering af varegrupper. Men har set at børsen udgiver ledelseshåndbøger der både gennemgår alt inden for ABC og C-vare styring, disse er bare meget dyre desværre.

Jakob

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 14-05-06 15:17

Du kan sagtens sætte SAP op til at køre EDI, det gjorde vi hos min gamle arbejdsgiver - de var leverandør af dagligvarer til supermarkeder mv. hvor butikkerne sendte deres bestillinger over edi. Men jeg ved ikke om det kan sættes op til en lagerstyring udfra en mindste mængde - tror nu nok at det kan, om nået, men det er dyrt at få installeret og programmeret.

Tænkte også mere på artiklen som inspirationsgrundlag - mine tanker begynder at tænke i produktionsled mv. automatisk når jeg læser den slags.....men jeg er nok også bare sær

Ampere