/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Gummikabel - forlængerkabel
Fra : Dieter
Vist : 536 gange
50 point
Dato : 13-05-06 09:41

Jeg har brug for et forlængerkabel. Det skal bruges i haven. Der er ca. 50 meter fra stikket til fjerneste punkt.
Skla bruge den nye alligator fra Black & Decker.

Spørgsmålet er: Hvor stor (mm2) skal kabelet være ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-06 10:10

Nu ved jeg ikke hvad en alligator er - altså bortset fra dyret. Gætter på det er en hækkeklipper.

Se på mærkeskiltet. Hvis effekten ikke er meget over 1000 W kan du i princippet nøjes med 0,75 mm2 ledning. Lidt spændingsfald betyder ikke så meget for en hækkeklipper eller lignende. Husk at rulle ledningen helt ud under brug, ellers kan den ødelægges af varmen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-06 10:15

Nu ved jeg ikke hvad en alligator er - altså bortset fra dyret. Gætter på det er en hækkeklipper.

Se på mærkeskiltet. Hvis effekten ikke er meget over 1000 W kan du i princippet nøjes med 0,75 mm2 ledning. Lidt spændingsfald betyder ikke så meget for en hækkeklipper eller lignende. Husk at rulle ledningen helt ud under brug, ellers kan den ødelægges af varmen.

Det er nok billigere og i længden bedre med en plastkappeledning end et gummikabel.

Svært syntetisk gummikabel bruges på byggepladsr fordi det bedre fåler hård mekanisk overlast. Kan bedre køres på med truck , klemmes under murerbaljer osv. men den kvalitet et meget dyr, tung og ældes hurtigere end pvcbaseret ledning.

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 60 point
Dato : 13-05-06 10:20

et alm billig forlænger på 0,75 mm2 burde være nok som tidligere nævnt
men med den afstand ville jeg nu nok vælge at købe et lidt dyere kabel på 1 mm2 ( bedre 2 stk på 25 m, da 50 m i et stykke er træls når du skal bruge et kortere stykke et andet sted )
det er jo kun en gang du skal ofre de 100 kr ekstra , så har du det i mange år hvis du passer på det

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 13-05-06 10:23

Tak for svaret bredker.