/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Gammel Sherry, Portvin & Madeira.Kan det~
Fra : guffy
Vist : 5269 gange
100 point
Dato : 07-12-02 18:34

Jeg har under rydning af et dødsbo fundet 6 flasker gammel portvin, sherry og madeira fra årene omkring 1950, de er uåbnede men enkelte ser ud til ikke at være helt tætte, der er løbet meget lidt ud da de har ligget ned.
Kan der udover tømmermænd være nogen risiko ved drikke disse ?
Vil de have deres oprindelige smag eller vil de evt være udrikkeligen ?

Med venlig hilsen
Guffy

Accepteret svar
Fra : freud

Modtaget 110 point
Dato : 07-12-02 18:45

Hej Guffy

Hvis varene har fået ilt vil de være grumsede og smage dårligt. Har de derimod været tætte og opbevaret rigtigt, ja så kan du være heldig at de er ok. Men så er du også heldig.
Prøv dig frem Åben dem og se hvordan de ser ud. Smag forsigtigt.
Er du i tvivl så hæld det ud !!!!

Har selv prøvet at arve portvin og sherry men desværre var de alle ubruglige.

God fornøjelse og forhåbentlig SKÅL

Freud

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-12-02 18:56

Hej Guffy

Rellom, hjalp mig med et tilsvarende spørgsmål for ikke så langt tid siden, det må du gerne få

http://www.vinavisen.dk/vinavisen/website.nsf/pages/Sherry14

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-12-02 18:50

"guffy" <guffy.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:47qI9.61598$HU.4271595@news010.worldonline.dk...
> Jeg har under rydning af et dødsbo fundet 6 flasker gammel portvin,
> sherry og madeira fra årene omkring 1950, de er uåbnede men enkelte ser
> ud til ikke at være helt tætte, der er løbet meget lidt ud da de har
> ligget ned.
> Kan der udover tømmermænd være nogen risiko ved drikke disse ?
> Vil de have deres oprindelige smag eller vil de evt være udrikkeligen ?

Jeg mener sagtens du kan drikke det. Den høje alkoholprocent gør at
sherry/portvin bevares fint.

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-12-02 19:05

"guffy" <guffy.news@kandu.dk> wrote in message
news:47qI9.61598$HU.4271595@news010.worldonline.dk...
> Jeg har under rydning af et dødsbo fundet 6 flasker gammel portvin,
> sherry og madeira fra årene omkring 1950, de er uåbnede men enkelte
ser
> ud til ikke at være helt tætte, der er løbet meget lidt ud da de har
> ligget ned.

Uha, du må hellere sende det til mig. Så skal jeg nok sørge for
miljørigtig destruktion.

Spøg til side. Det kommer an på om det fra start har været en god
kvalitet vin og hvordan de har været opbevaret. Men gammel portvin og
madeira kan være en gudedrik (sherry har jeg ikke megen erfaring med),
og 50 år er i den sammenhæng ingen alder. Men hvis det oprindeligt har
været billig "madvin", så er den formodentlig bare sur eller næsten
smagsløs.
Farligt tror jeg ikke det kan blive. Det har jeg i hvert fald aldrig
hørt om.

mvh
Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-12-02 19:37

"guffy" <guffy.news@kandu.dk> wrote in message
news:47qI9.61598$HU.4271595@news010.worldonline.dk...

> Jeg har under rydning af et dødsbo fundet 6 flasker gammel portvin,
> sherry og madeira fra årene omkring 1950, de er uåbnede men enkelte ser
> ud til ikke at være helt tætte, der er løbet meget lidt ud da de har
> ligget ned.

Bare det var mig.

> Kan der udover tømmermænd være nogen risiko ved drikke disse ?

Selvfølgeligt kan der være en risiko. Hvem ved om årsagen til de lækkende
propper er, at giveren har forgiftet indholdet med arsenik, og at modtageren
har haft en mistanke og aldrig fået flaskerne smidt ud.

> Vil de have deres oprindelige smag eller vil de evt være udrikkeligen ?

Altså borstset fra den indlysende forgiftningsfare, kunne du jo prøve at
smage. Tør du af indlysende grunde ikke, så har jeg en mundskænk - bare send
mig flaskerne, så skal du nok få en rapport.

vh
Jan
- der har et problem med at svare seriøst på spørgsmål der
starter med: Er der nogen risiko.....

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-12-02 20:34

Hej guffy

Her kan du læse om både portvin, sherry og madeira - samt mange andre vine:
http://www.winemaker.dk/sider/vinleksikon/hedvin.asp

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-12-02 21:52

<klip>
"guffy" <guffy.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:47qI9.61598$HU.4271595@news010.worldonline.dk...
> Jeg har under rydning af et dødsbo fundet 6 flasker gammel portvin,
> sherry og madeira fra årene omkring 1950, de er uåbnede men enkelte ser
> ud til ikke at være helt tætte, der er løbet meget lidt ud da de har
> ligget ned.
</klip>

Hejsa....jeg ville sørme da se om jeg ikke kunne sælge dem for en god pris!
Jeg har selv med held solgt utallige flasker vin på nettet, jeg fik faktisk
1000kr. for en flaske rødvin fra 1935...
Så hvis du er "bange" for at smage, så sælg dem, scor kassen, og brug
pengene på øl :)

Hilsen Mulle's mor

http://hei.homepage.dk/julegodter.html

Godkendelse af svar
Fra : guffy

Dato : 08-12-02 09:45

Tak for svaret og de gode kommentarer, der klart anbefaler at gå igang med at nyde varen

Jeg fandt et par enkelte Link som ikke er nævnt ovenfor og som fortæller lidt om portvin

http://www.portvin.just.nu/
http://home.swipnet.se/~w-33067/port/1tab_dk.htm

Den ene flaske er en DOW Vintage fra 1952 http://www.dows-port.com/
(ikke noget stort år men hvis man vil sælge eller købe kan det gøres via nettet )

http://www.vinforum.dk/cgi-local/auction.cgi?portvin

Med venlig hilsen
Guffy