/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Trailer på taget
Fra : jorael
Vist : 489 gange
100 point
Dato : 12-05-06 13:46

Er det muligt, og lovligt, at transportere en lille trailer (under 100 kg egenvægt) på tagbagagebæreren? Har nogle gjort erfaringer, gode eller dårlige? Formålet er at kunne køre 110 km/t og spare lidt på færgebilletterne på grund af den mindre længde.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-05-06 13:49

Mener man kun kan have 50 kg på taget, men jeg er ikke sikker.
alimak

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-05-06 13:57

Jeg har siddet og kigget lidt. Det er meget forskelligt hvad der står af max last evne.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=tagbagageb%C3%A6rer+max+last&meta=

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-05-06 14:30

alimak - det afhænger af bilen..... jeg må have 75kg på taget

Jorael - check din instruktionsbog - dér står normalt den tilladte maksimale vægt på taget....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-05-06 14:47

Men du skal også lige have noget der kan bære de 100 kg.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-05-06 15:00

Det er dels et spørgsmål om hvad bilen ka nlaste, men i høj gad også tagbøjlernes bæreevne, jeg tror ikke du kan finde bøjler der kan tage mere end 75 kg.
Og med fuldt lastede tagbøjler anbefales hastigheder på max 80 km/t

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-05-06 15:07

Jeg TROR at en tagboks giver et større merforbrg af brændstof end en trailer, og så er besparelsen pludselig hurtigt væk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-05-06 19:55

Hvis det kun lige er på færgen går det vel nok. Men du skal ikke køre på landevejen med den.

En tagbagagebærer og bil som er beregnet til 50 kg med dynamisk påvirkning, tåler vel nok 100 kg ved forsigtig langsom kørsel uden bump.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 12-05-06 20:35

Tak for jeres svar.
Mine originale tagbøjler (Peugeot) er efter brugsforvirringen godkendt til 100 kg;; problemet er, forudenden det med færgebilletten, at det er mere bekvemt at køre 110 end 80, når man skal tværs gennem landet med en tom trailer med en egnvægt på 100 kg.
Kan man køre 110 km/t med 100 kg på taget?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 13-05-06 12:51

Det kan man da godt - men så vidt jeg ved, så anbefaler de forskellige bilfabrikker en betydeligt nedsat maks. hastighed ved last på taget - og lur mig om det ikke er omkring 90km/t....

Og så er der jo sikkerheden....en katastrofeopbremsning med en trailer på taget.....jeg kan se et rigtig grimt scenarie.....

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 21-05-06 08:36

Tak for svaret berpox. Det gik fint - med nedsat hastighed, og forsvarlig fastspænding.