/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Nye regler - sikkerhedssele
Fra : nullerbullerpige
Vist : 1146 gange
100 point
Dato : 12-05-06 07:16

Hej!
Er der nogle herinde som kan fortælle mig hvad de nye regler med hensyn til sikkerhedssele går ud på?

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 12-05-06 07:28
Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 12-05-06 07:32

Så for mig at se er det nye er at man ikke må have flere passagerer på forsædet, end der er seler til, og efter 2009 skal der også være seler til alle på bagsædet. Og børn under 137 cm skal have sikkerhedsudstyr der passer til dem. Det er ikke længere nok at spænde dem fast med almindelig sele.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 12-05-06 07:57

Nu har jeg en bil med kun to seler pa bagsædet, men der er plads til 3 personer. Må jeg så ikke have en tredje person med på bagsædet længere, når denne ikke er forsynet med sikkerhedssele?

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 12-05-06 08:21

I det link jeg har henvist til står der: Der kan dog befordres et større antal passagerer, end der er siddepladser med sikkerhedsseler til, på bagsædet (eller bagsæderne) i person- og varebiler indtil den 1. maj 2009. Sådan som jeg tolker reglerne når jeg læser dem hurtig igennem, så må du gerne have flere en to passagerer på bagsædet - indtil 1. maj 2009. Hvis der er sikkerhedsseler/udstyr har børn første-pligt til at bruge det. D.v.s. hvis du har tre børn, og der er tre seler og den ene er på forsædet, skal et af børnene sidde på forsæder hvor der er sele, og med tilpasset udstyr. Og børn under tre år skal altid være spændt fast.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-05-06 09:43

Reglerne er mere overskuelige at læse her

http://www.sikkertrafik.dk/1c8000a

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-05-06 09:53

Citat
Børn under 135 cm skal anvende godkendt sikkerhedsudstyr (fx barnestol, selepude), der passer til højde og vægt.
Der må ikke være flere personer i bilen, end der er seler til. Der er dog dispensation for ekstra passagerer over 135 cm på bagsædet indtil 1. maj 2009.
Det er fremover forbudt at placere en bagudvendt barnestol ved en aktiv frontairbag. Dette har hele tiden været livsfarligt, men nu er det altså også forbudt.

Biler uden seler: Det er fremover forbudt at transportere børn under 3 år i personbiler, varebiler og lastbiler, der ikke har nogen seler. Det er dog lovligt i busser uden seler.
Børn over 3 år, men under 135 skal sidde på bagsædet, hvis der ikke er nogen seler i bilen.

http://www.sikkertrafik.dk/38f33e80

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 12-05-06 11:31

nullerbullerpige:

Det må du indtil 2009, men det forudsætter, at den tredje bagsædepassager er en person der er ældre end 3 år og højere end 137.

Værre endnu for dem der har 4 børn.
For efter 2009, må der kun sidde 3 på bagsædet med sele på, og ikke flere. (altså 5 i bilen ialt)
Der bliver bare rift om minibusser og lign. efter 2009.

mvh dova

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-05-06 13:48

Ja det er nogle mærkelige regler. Når man kører taxa skal børn under 3 år sidde på bagsædet uden sele.
Børn under 135 cm må bruge almindelig seler på bagsædet (uden selepude m.m.), men hvis de sidder på forsædet skal de sidde på en selepude eller stol.
Nogle sjove regler, ikke??????????
Det er snart ikke til at køre bil mere og slet ikke når man kører taxa og turistbus ind imnellem.

Med venlig hilsen
hawaii

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 15-05-06 07:45

Tak for svaret dova.