/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hjælp ang.afstandsskiver(vario
Fra : madsrkristensen
Vist : 924 gange
125 point
Dato : 11-05-06 22:47

Hejsa..
Da min Aprilia Sonic havde et problem med, ikke at ville tage ved til at starte med. Nu har jeg sat afstandsskiver mellem blæserhjulet og gliderøret.. Det har virkelig hjulpet meget, så nu tager den fint ved - MEN den har mistet meget af "mellemaccelerationen".. dvs fra 40-50 og opefter.. og topfarten er faldet fra (85km/t IRL til cirka 75km/t) og den har meget sværere ved, at komme helt der op.. Vil lige tilføje, at spændeskiverne er større end mit gliderør, og køber self. nogle nye så den kan geare helt op, men burde det have nogen indflydelse på accellerationen over 40km/t, at jeg har sat de skiver i ? (Hvis det er til nogen hjælp, så er det 2mm. skiver i..)

Håber i kan hjælpe mig!

VH,
Mads Kristensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-05-06 00:20

Jeg tror nok jeg forstår det med skiverne, men hvis de er for store, så kan remskiverne jo alligevel ikke gå langt nok fra hinanden? At der så skulle være nogen forskel er ikke til at fatte.
Det der er ideen med at fjerne skiven mellem varioens remskiver, er jo at remmen kan komme længere op, fordi remskiverne kan klemmes tættere til hinanden, dermed kan man geare højere op og få en størrer topfart, hvis ellers motoren kan trække det.
Når du så sætter spændeskiver længere ude, kan du nok få den til at geare længere ned ved start, men det er ikke løsningen.
Løsningen er så vidt jeg kan se, at du har for tunge ruller i din vario, og derfor kvæler du motoromdrejningerne.
Så væk med de spændeskiver, og 2 gram lettere ruller i. Prøv at veje alle 6 ruller, for at finde ud af hvad de nu vejer pr. stk.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 12-05-06 11:26

Der er allerede 4 gram ruller i, og det er en standard cylinder standard 17,5mm Dell'Orto, Malossi multivar (med 4gram) og TopPerformances Nardo udstødning.

Vil det altså sige, at jeg skal ned under 4 gram ? (2,2 er det mindste man kan få så vidt jeg ved?)

- Mads

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 12-05-06 11:29

glemte lige at sige, at de skiver ("simmeskiver"), som jeg måske køber er mindre end gliderøret dvs. varioen kan stadig geare helt ud, hvis du forstår ?
- Det burde vel hjælpe på både optræk og topfart ?

Hvad jeg dog stadig ikke forstår er, hvorfor mit "mellemtræk" bliver dårligere.. ikke meget men en lille smule..

VH,
Mads

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 125 point
Dato : 12-05-06 13:58

Nardoen bruger man til voldsomme tun, så der er rigtig meget gennemgang i den, og det ændrer standardcylinderens momentkurve, hvilket kan drille.
Det jeg tror er galt med din scooter, er at den kører med for tynd en blanding, så sæt en størrer strålespids i, den skal nok være et sted mellem 82-86
Hvorfor du tror at skiver der ude skulle hjælpe noget forstår jeg ikke, hvis Malossi mente det, havde de vel selv lavet det i deres vario, eller lagt skiver med.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : madsrkristensen

Dato : 12-05-06 18:39

Tak for svaret pallebhansen.