/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Min ny/gamle harddisk
Fra : popper
Vist : 470 gange
200 point
Dato : 11-05-06 13:20

Da jeg har udskiftet min gamle harddisk 40 gb med en ny på 160 gb kunne jeg godt tænke mig om det er muligt at formatere den gamle harddisk som nu bruges som slave. Således at forstå at den gamle harddisk bruges eller ligger sig ind som underdrev til den nye disk. c / d / e / f eller er det sig uladegørligt.
Jeg ved at jeg kan formatere den gamle via windows xp. Jeg har ligeledes kopieret det som jeg skal bruge over på den nye disk.Jeg tror ligeledes at der er lidt konflikter mellem de 2 diske men ved det med bestemthed ikke, det giver sig udtryk ved at skærmbilled pludselig fryser og jeg er nød til at genstarte pcen. Håber at mit spørgsmål er til at forstå og løse

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 11-05-06 13:38

Hej, jo du kan godt bruge den som slave du skal blot indstille jumpers på disken korrekt.

Som standard findes der disse jumperindstillinger :

MA=Master
SL=Slave
CS=Cableselect (bios detecter selv hvad der skal køre som hvad)

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-05-06 13:41

Du har nok ikke fået hele systemet kopieret over på den nye harddisk. Det er nemlig ikke til med mindre man bruger noget meget snedigt værktøj. Boot sektor og systemfiler i brug lader sig ikke bare sådan lige kopiere.
Dernæst skal du sikre dig at dit system overhovedet kan håndtere så stor en disk . Hvis du bruger Windovs skal det være xp sp2 . Ellers skal du først installere ekstra drivere, ellers går det galt . På et tidspunkt begynder den nye disk at skrive i de forkerte spor, hvor der er noget andet i forvejen.

Skriv igen hvis du skal have anvisninger.

Hvis du har et af de nyere systemer vil det automatisk nægte at formattere den gamle disk, hvis det stadig kører på den.

Skriv hvilket system du bruger og om du har en installasions cd til det. Så kan du få mere præcise råd.

Kommentar
Fra : popper

Dato : 11-05-06 13:57

Til lawitt
Den nye disk står til CS=Cableselect (bios detecter selv hvad der skal køre som hvad) Den gamle står som slave så det skulle være på plads.

Til transor
Det som jeg har kopieret over er bla. billeder og diverse ting og sager.
Med hensyn til systemet styre programmet er det windows xp pro.

Kommentar
Fra : popper

Dato : 11-05-06 14:16

Til transor
Sp2 er indlagt på den nye og gamle disk og det er det samme styre system der ligger på de 2 diske
Med hensyn til installations cd så nej det foregår via installations disketter.
Du skriver:
Hvis du har et af de nyere systemer vil det automatisk nægte at formattere den gamle disk, hvis det stadig kører på den.
Det forstår jeg ikke hvad du mener

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 200 point
Dato : 11-05-06 15:24

Enten skal det være MAster og SLave
eller begge være Cable Select
Mit forslag:
Din nye HD sættes som MAster (på samme fladkabel)
Den gamle sættes som SLave (på samme fladkabel)
andet forslag:
Din nye HD sættes som MAster på ide 0 fladkabel
DVD/ CD sættes som SLave på ide 0 fladkabel

Den gamle sættes som MAster på ide 1 fladkabel
DVD/ CD sættes som SLave på ide 1 fladkabel

Og så kan du via XP lave partitioner og formatere den gamle HD
Her kan du se hvordan:
Partitioner af Bent Juul
http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

Kommentar
Fra : popper

Dato : 12-05-06 01:44

Til e.c
Er lige kommet fra arbejde og har derfor ikke været istand til at læse indkomne forslag men jeg vil imorgen forsøge at gennemføre dir tips så nu går jeg i seng

Godkendelse af svar
Fra : popper

Dato : 12-05-06 13:47

Tak for svaret e.c.
Det var dejligt at få styr på diskene og et godt og hjælpsomt link du refererede til.
http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/