/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Filen "stavekontrol"?
Fra : surfsusan
Vist : 605 gange
100 point
Dato : 10-05-06 10:55

Jeg er ved at lave en kombineret bog og lydbog.
I programmet der er amerikansk er der en indbygget stavekontrol, den kan ikke fjernes, men erstattes af min lokale.
Her kommer mit problem, hvor ligger den den danske stavekontrol på min PC?
Jeg har Office 2003 pro. Windows XP.

Jeg har forsøgt med søg funktionen, men intet dukker op.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-05-06 11:11

Det drejer sig nok ikke "bare" om én enkelt fil på ét sted.

Der findes SÅ mange fælles filer, som fungerer i mange forskellige sammenhænge.

Meeen, sæl jeg bliver klogere

Hanne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-06 12:02

Hvis dit amerikanske program ikke er et microsoft produkt , tror jeg godt du kan opgive at flytte din danske stavekontrol fra office.
Ellers søg på hjælpen i det amerikanske program. Der må stå hvordan stavekontrolfiler importeres , hvis det kan lade sig gøre.
Ellers har du nu en god anledning til at lære at stave sikkert på dansk..

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 10-05-06 12:17

Tak transor og GRIN - jeg har i mange år læst korrektur, så stave er jeg ret god til .....
det der virker forstyrrende på mig er alle de røde streger under stort set alle danske ord.

Hmmm tror nu nok det kan lade sig gøre - programmet skulle være bygget op så alle uanset hvilket styresystem osv. der benyttes kan bruge det.... det er udviket af en tidl. NASA programmør.

Jeg hvis det går helt galt, må jeg spørge dem ... ingen hjælpefunktion i programmet.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-05-06 12:47

Du kan slå "de røde streger" fra - men hvor - hmm, checker lige.

Hanne

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 10-05-06 15:11

Hanne
Medmindre du også har Dead Easy eBook maker, så kan du ikke tjekke det .....
Hvis du har vil jeg mægtig gerne have et nærmere samarbejde med dig, da der er virkelig stort potentiale i softwaren.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-05-06 18:55

stavekontrollen ligger da på cd´en

hvis du ikke har den danske version af office kan du downloade herfra :
http://www.downloadcentral.dk/file.php?fileid=340 (læs lige teksten før du gør noget )

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-05-06 18:58

Words/funktioner/sprog/angiv sprog, har du ikke den Danske, mener jeg du kan hente opdateringer.
Eller er der noget jeg har misset her

Hvis ikke du har den på Dansk, kan du ikke bruge stavekontrol. Til DK, da sproget ikke findes i databasen.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-05-06 18:58

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 10-05-06 19:13

Jo jeg har den danske version, spørgsmålet er hvor den ligger på min PC

f.eks. c:\programmer\windows\office\office11\..\....?????

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-05-06 19:37

Er det selve filen DK.
Så ligger den hvor du skriver, men tvivler på du kan åbne den.
Kræver sikkert et specielt program, eller bare Notesbog.

Ellers skal den ligge i words, "stavekontrollen" under funktioner/indstillinger.
Men har du ikke DK, kan du JO selvfølgelig ikke bruge stavekontrollen.

og den finder du som jeg skrev ovenfor, der står, om du har Dansk Ordbog.
Eller kan du muligvis opdatere på MS, som miritdk skriver.

Men tror jeg har misset POINTET her.

Er det den US Ebook, du skal have oversat til DK, via oversæt, eller ???

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-05-06 19:40

Men kender ikke en rotte til Words 2003, der er sikker kommet flere knapper/funktioner og andet unødvendigt, IGEN.

Har du prøvet med OpenOffice, måske en mulighed.

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 10-05-06 19:43

Det software jeg har, skal have filen til den danske stavekontrol, så det er den, der bliver brugt og ikke den indbyggede engelsk-amerikanske (det er sådan jeg har forstået det).

Jeg skal ikke have oversat noget. Men skrive e-bøger på dansk og jeg bruger US software til det.

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 10-05-06 19:58

Jeg forsøger at forklare det noget bedre.

Jeg har et softwareprogram, der skal have directory til den danske stavekontrol, så softwaret kan bruge det.

Det kan være, det slet ikke kan lade sig gøre eller jeg helt har misforstået, hvad programmet spørger mig om nå ja eller begge dele

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-05-06 20:21

Tvivler på du har misset noget...

Men findes programmet ikke, kan du JO, desværre ikke bruge det.

Men kan du ikke hente det, som beskrevet.

Ellers har jeg en MUI pakke/udgave, der kan lave MS programmer om til Dansk, men kan ikke lige huske om den gælder for Words, men for alle andre udgaver af MS programmer, der er udkommet på UK.

Vil da gerne sende dig et link.

MEN SKAL POINTERE, AT DEN KUN VIRKER, HVIS DU HAR EN GYLDIG AFTALE/licens MED MS, OG UDGAVEN DU HAR, ER PÅ ANDET SPROG EN DK.
ELLERS KAN DU IKKE INSTALLERE DEN.

Og den fylder 4.8 GB så det er en ordentlig Kar´l
Der ikke engang kan ligge på en almindelig DVD.

Men prøv at søg under MUI på google, så kan du se hvad den kan, eller ikke KAN.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-05-06 20:55

I min win/office 2000 er der noger der hedder bruger.dic (dictionary eller ordbog)
så prøv at søge på .dic så kan du se stien til ordbøgerne.
der findes:
da.dic
en-us.dic
da_DK.dic
og mange flere

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 10-05-06 22:34

Øv de eneste .dic filer jeg har er fra Adobe .... ordbøgerne hedder nok noget andet i 2003.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-05-06 22:50

stadig win 2000
C:\programmer\fælles filer\synspell\danish.1-0-0.dic (notesblok med alle ord på dansk)
Og den ligger ikke under word men i roden af C:

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-05-06 22:50

Sorry - jeg missede den med Dead Easy E-book.

Den har jeg desværre ikke.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 11-05-06 04:11

.Må jeg sige det på en anden måde.
S/idder der et STIK til el, hedder det ikke en B&S moter, men en FLYMO///eller andet ukendt Black& DeCker Stavefejl.

Men siden du sprugte om den skulle have Benzin, går jeg ud fra der sidder en moter med håndstarter på, IKKE en EL ledning, medmidre der er selvstarter på, så skal du passe på batteriet, mere end moteren.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 11-05-06 04:44

Kom den fra mig........SORRY
Forkert spørgsmål,,,,,tilhvert-tilfæde forkert svar.

[CITATMå jeg sige det på en anden måde.
S/idder der et STIK til el, hedder det ikke en B&S moter, men en FLYMO///eller andet ukendt Black& DeCker Stavefejl.

Men siden du sprugte om den skulle have Benzin, går jeg ud fra der sidder en moter med håndstarter på, IKKE en EL ledning, medmidre der er selvstarter på, så skal du passe på batteriet, mere end moteren.][/CITAT]