/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
feriefridage
Fra : bassenborg
Vist : 2865 gange
100 point
Dato : 09-05-06 21:27

Jeg er funktionær ansat på 29 timer om ugen, med supplering fra fagforeningen. Mit spørgsmål er om jeg skal oplyse hvornår jeg afholder mine feriefridage til fagforeningen og AF? Har det nogen indvirkning på min supplering fra fagforeningen når jeg afholder disse dage?

Accepteret svar
Fra : sikkerhedsmargin

Modtaget 110 point
Dato : 09-05-06 21:30

Ja det skal du. Men KUN til akassen, ikke fagforeningen.
Ja, de bliver modregnet i din ydelse fra A-kassen.

Kommentar
Fra : alsing

Dato : 09-05-06 23:12

Hej Bassenborg

Når du holder dine feriefridag, skal du oplyse det på dit dagpengekort. Og så bliver timerne modregnet i dine dagpenge fra a-kassen. Det hænger så også godt sammen med, at du får løn fra din arbejdsgiveri det tilsvarende antal timer.

Hvis du derimod får udbetalt dine opsparede feriefridagstimer, bliver timerne ikke modregnet i dine dagpenge. Dvs. i den situation er det en ekstra indtægt for dig... som kompensation kan man sige for den frihed så du så ikke har benyttet dig af.
Venlig hilsen Alsing.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-06 12:36

Hej Alsing
Din forklaring lyder ikke logisk, men det er der jo så meget i systemet, som der ikke er.
Jeg synes Bassenborg, skal spørge i sin arbejdsløshedskasse, og insistere på et skriftligt svar.

Jeg har oplevet at svarene lige pludselig bliver noget andet, når man insisterer på dem skriftlige, så de er nødt til at undersøge sagen ordentlig. Der er allt for mange dumme sagsbehandlere, som gætter sig frem til en sludder for en sladder.
Freiefridage er et løngode. De dage man holder feriefrie, får man vel også kun delvis betalt, fordi man er på reduceret løn. Derfor ville det være logisk om man også fik supplernde dagpenge for de dage.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 10-05-06 15:53

Således svarer min fagforening i dag
Kære xxx.
Du kal oplyse på dagpengekortet at du holder feriefridag. Samtidig vil det være en god ide at du orienterer afdelingen og AF så tidligt som muligt, så du ikke risiikerer at få formidlet arbejde til påbegyndelse på feriefridagene. Hvis du får pengene udbetalt,hvilket kun kan ske når du ophører i dit arbejde eller ved kalenderårets udgang får det ingen betydning for dine dagpenge.
Venlig hilsen
YYY

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 29-10-06 18:26

Tak for svaret sikkerhedsmargin.