/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
stød
Fra : snusi
Vist : 2315 gange
150 point
Dato : 09-05-06 16:26

Hjælp jeg får stød når jeg vil kæle med min hund. Jeg er en af dem som får stød af næsten alt, bil, radiator, mennesker osv.og nu også min hund.
Er der noget jeg kan gøre for at slippe af med dette store problem?

snusi

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 09-05-06 16:34

Jeg har selv været plaget af statisk elektricitet, og fik stød af mine hunde, jeg gjorde det, at jeg undgik alt gummifodtøj, og tæpper af kunstfibre sprøjtede jeg med en tynd blanding af skyllemiddel og vand. Mine hunde fik en tur med hårbalsam af den til at sprøjte i tørt hår. Det hjalp nu kan jeg kæle med hundene uden at vi farer fra hinanden.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 09-05-06 16:36

Du skal sørge for at luftfugtigheden er høj nok i din bopæl det hjælper, men også syntediske tæpper bør fjernes. Møbler og dit tøj skal også helst være fri for alt det der syntediske matriale, men det kan måske også hjælpe lidt hvis du sprøjter hundens pels med lidt fortyndet skyllemiddel ( husk det skal være uden parfyme duft). Så du må i gang med forstøveren, og børste det ind i hundens pels.
Mvh. Nanahund.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 160 point
Dato : 09-05-06 17:13

Fedtede hunde giver heller ikke stød. Lidt olie i pelsen vil også løse problemet...

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 09-05-06 18:12

1. Jeg har hørt, at man kan sprøjte fortyndet Rodalon på gulvtæpperne.

2. For et par år siden havde jeg problemet med min tæve og købte en forstøverflaske Bio-Groom (er vist firmanavnet) Anti-Stat Alcohol free Hair Control. kr. 118,00. Den skulle løse problemet.

Den er ugiftig, fedter ikke og irriterer ikke øjne og hud.

Jeg købte den på en stand på en udstilling http://www.petsilk.dk/shop/default.asp?ProductID=BG-FL-005

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-05-06 19:39

Du er åbenbart et af de særdeles elektriske mennesker

Hvis du, i din bolig, har tæpper med syntetiske fibre, bør du undgå at gå med uldsokker på dette, idet det genererer statisk elektricitet.
Et tip er tage med et fast greb på et objekt i din bolig, som du ved er jordforbundet f.eks. radiator, vandhane, komfur eller lignende, før du kaster dig ud i den helt store kæletur med hunden. Du aflader derved den opbyggede elektricitet og får derefter ikke "stød" i et stykke tid.
For nogle mennesker er det et meget stort problem, og der skal drastiske ændringer til i boligen for at løse problemet - f.eks. skift til uldtæpper (og uldsokker) uden syntetiske fibre - ingen plastikmaling på væggene.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-05-06 20:10

Der er kolossalt megen overtro forbundt med statisk elektricitet.
I de forgående indlæg er der gentaget et par af de klassiske misforståelser.

Der findes ikke mennesker , som er mere elektriske ens andre. Men der er stor forskel på hvordan vi reagerer på elektriske stød. Det nogen dårligt kan mærke finder andre stærkt generende eller endda smertefyldt.
Uvist af hvilken grund er kvinder generelt mere følsomme end mænd, hvad statisk elektricitet angår.

Syntetiske materialer er ikke værre end de naturlige.
Når man vil demonstere statisk elektricitet ertdet ikke tilfældigt at man til opladning altid bruger et kaninskind og en ebonit eller glasstang. Gnidning mod hundens hår vil oplade både den der gnider og hunden.
Det er rigtig at fugtigluft hjælper. Det er fordi en tilsvarende fugtighed kommer i eeller på de forskellige materialer, som derved bedre afleder elektriciteten. Men fugtig luft inden døre om vinteren er guf for skimmelsvamp og støvmider. Så det er en dårig måde at bekæmpe elektriciteten på.
Skyllemiddel og de andre midler virker ved at tiltrække og holde et fugtigt lag på overfladen. Men de er alle mere eller mindre sundhedsskadelige i det lange løb, uanset, hvad smarte folk skriver på flasken. Kom den ikke på hunden eller på tøj der bæres direkte mod hudeBedst ville det være om du kunne holde dig jordforbunden når aer hunden. Det kan gøres med strømpefødder på en atistatisk måtte. som forbindet til radiator eller lignende .

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 09-05-06 21:14

Da jeg fik stød, (eller vi fik stød, da min hund jo også fik stødet) sad jeg i min hængesofa i haven. Jeg havde ikke strømper eller sko på men sad med fødderne nede i noget pyntebark vi har i haven. Kort efter vi havde fået stød, kom min mand hjem, han kom over til os og ville lige kæle for hunden og straks fik han også stød. Det er rigtig træls. Jeg har prøvet det med skyllemiddel indendøre og det hjælper ikke. Jeg har også prøvet at sprøjte skyllemiddel rundt i bilen også uden godt resultat, bortset fra at der dufter dejligt bagefter
Min mand mente at det betød noget hvilke sko man har på, men det er ligemeget om jeg har træsko, gummisko eller andre sko på, jeg får alligevel et rap over fingrene, når jeg rører bilen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-06 08:37

Det pyntebark må have været rigtig tørt, og din hængesofa må have en godt isolerende hynde.

Med hensyn til bilen forholder det sig på en lidt speciel måde. Der har været talrige videnskabelige undersøgelse af statisk elektricitet i biler. Så det er noget man kender ret præcist.

En almindelig personbil, på en almindelig vej kan ikke oplades. Dækkene leder godt og en eventuel tænkt opladning vil omgående blive afledt til jord via dækkene. Men personer inde i bilen, som sidder og gnubber sig på uldsædet (eller kunststofsædet) kan få en ladning. Jegskal undgå at blive alt for elektroteknisk videnskabelig, men tro på at det er et faktum at når man stiger ud af bilen bliver spænding og energi meget større fordi man ikke mere er omgivet af metalkassen. Når man så rører ved den jordforbundne bil , får man et stød.
Du kan undgå det ved at holde i en metaldel uden lak på bilen medens du stiger ud.Desværre er alt på biler jo i dag pakket ind i lak og plast så det er måske ikke så nemt at finde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-06 08:38

Det pyntebark må have været rigtig tørt, og din hængesofa må have en godt isolerende hynde.

Med hensyn til bilen forholder det sig på en lidt speciel måde. Der har været talrige videnskabelige undersøgelse af statisk elektricitet i biler. Så det er noget man kender ret præcist.

En almindelig personbil, på en almindelig vej kan ikke oplades. Dækkene leder godt og en eventuel tænkt opladning vil omgående blive afledt til jord via dækkene. Men personer inde i bilen, som sidder og gnubber sig på uldsædet (eller kunststofsædet) kan få en ladning. Jegskal undgå at blive alt for elektroteknisk videnskabelig, men tro på at det er et faktum at når man stiger ud af bilen bliver spænding og energi meget større fordi man ikke mere er omgivet af metalkassen. Når man så rører ved den jordforbundne bil , får man et stød.
Du kan undgå det ved at holde i en metaldel uden lak på bilen medens du stiger ud.Desværre er alt på biler jo i dag pakket ind i lak og plast så det er måske ikke så nemt at finde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-05-06 13:25

Transor, det er altså ikke helt rigtigt, at syntetiske ting ikke er værre end naturmaterialer.
Alle har da prøvet at hive en bluse af kunststof af over hovedet. Det medfører masser af knitren og elektrisk hår. Noget, der slet ikke opstår med en tilsvarende bluse af ren bomuld.

Snusi, med hensyn til din pyntebark, så skal du tænke på, at det ikke er så forskelligt fra kork, som jo er et godt gammelt isoleringsmiddel.

M.h.t. indendørs elektricitet, så ved de fleste, at syntetiske tæpper kan give gener. Men hvis man har store vinduer med mange gardiner, så skal man også tænke på at de allerfleste gardiner indeholder en vis del kunststof. Simpelthen for at undgå, at de krøller ved vask.
Jeg bruger selv ganske almindelig lagenlærred til mine gardiner. Det er billigt selv om jeg har store vinduer. Og så er det 100% bomuld. Det er et stort arbejde at vaske og stryge dem, men det gør jeg altså heller ikke så tit.

Og skåne- eller hyggetæpper af fleece eller lign. kan også fås i forskellige kvaliteter. Dem med højt indhold af bomuld behøver ikke at være de dyreste.
Møbelstoffer er næsten også altid kunststof i dag..

Det der med at spraye med diverse ting for at undgå generne, synes jeg er en rigtig dårlig ide, for i forvejen skyldes problemet jo nok for mange kunstige stoffer i omgivelserne. Og at spraye med kemikalier giver bare risiko for andre problemer til gene for dig og dine hunde..
Det er godt og sundt at gå på bare tæer her om sommeren. Alle sko har jo gummisåler eller andre isolerende såler i dag.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 10-05-06 22:06

Tak for svaret Birgitta.

Jeg tror jeg vil prøve med lidt olie til pelsen på hundenen, men hvad er det for olie?

Mht at jeg får stød andre steder, ser det ud til at jeg må leve med at jeg tit "er i stødet"

Jeg synes også det er mest synd for mine hunde, selvom det gør pokkers ondt på mig også.

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-05-06 14:59

Tak for accepten af mit svar.
Tjah, jeg ville da nok bare prøve med lidt madolie. Fiskeolie er jo godt, men det er ikke sikkert, at hundene kan lade være med at slikke det af, -og hvis de slikker sig for meget, så får de bare andre problemer.
Kom lidt raps-, vindruekerne- eller olivenolie -eller hvad du nu har, på hænderne inden du nusser med hundene. Du behøver såmænd næppe at sovse hundene særlig meget ind.

Men overvej hvad du kan gøre ved dine omgivelser. For olie på hundene løser jo kun den del af problemet, der skyldes elektricitet fra gnidning af hundehår...