/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"Knapper i madrasser" Solseng
Fra : Franksp
Vist : 881 gange
100 point
Dato : 09-05-06 01:17

Er der nogen der ved, hvordan man syer knapper (dobbelt - på bege sider) når knapperne er "gået af" på en madres til en SOLSENG.
Det betyder ikke noget, men jeg vil gerne have knapperne på igen.

De venligste SOMMERHILSENER

Franksp

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 09-05-06 01:54

Sådan nogen plejer at være sat fast med en tyk tråd/snor fra knap til knap gennem madrassen, og når så tråden springer, er det at knapperne ryger af.

Man binder tråden i øjet på den ene knap, sætter en stor nål på tråden, stikker igennem madrassen, sætter tråden gennem øjet på den knap der skal være på den anden side, klemmer madrassen godt sammen, strammer tråden til, og med lidt fingerfærdighed får man lavet knuder på tråden. Evt. kan man tage en hæklenål til hjælp når knuden skal laves, hvis man ikke så godt kan komme til med fingrene og nålen alene.

mvh dova

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 09-05-06 08:50

Hvis madrassen er for tyk til at du kan klemme den sammen, eller fingrene måske er for stive, så kan man i enhver velassorteret syforretning købe ompolstringsnåle mm. Der findes en ekstra lang nål.

Og jo - de betyder noget, der der knapper, man napper sig på.
De holder faktisk stoffet "på plads" hvis man kan sige det sådan.
Dermed drejer stoffet sig ikke på madrassen, så sømmen kommer til at ligge forkert, og det forlænger stoffets levetid. Når stoffet kan rutsche på madrassen, slider man noget mere på det fra bagsiden.

Så jo, både visueelt men også holdbarhedsmæssigt betyder de knapper altså noget

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 09-05-06 22:56

Tak for svaret dova. Jeg prøver også "jeb3"s svar. De madresser jeg har skrevet om var meget dyre. Derfor. Tak for svaret

MVH

Franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 10-05-06 23:48

Hej dova

Jeg var i dag i Rosengårdscenteret, her i Odense, i Panduro. Der kunne jeg købe de nåle. Den meget søde/elskværdige dame, der hjalp mig, fandt de nåle jeg skal bruge. De hedder "dukkenåle". Husk også at købe EXTRA stærkt garn. Jeg skriver dette, hvis der er andre der har brug for det. Tak dova, endnu en gang. Jeg går i gang i morgen.

Kan du ha' en rigtig god "Forlænget" week-end

Franksp