/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stedsegrønne skovjordbær ???
Fra : jdynastiet
Vist : 1728 gange
200 point
Dato : 08-05-06 22:09

Vi er blevet anbefalet at bruge skovjordbær som nyt bunddække til forhaven. Vi vil gerne have stedsegrønt, men ved I om skovjordbær er stedsegrønne ???

Har tidligere overvejet hasselurt, men de er for dyre (skal bruge 40 m2)

Har også tænkt på efeu, men synes egentlig bedre om idéen med skovjordbær. Det vigtigste er dog at det er stedsegrønt !

Mvh
Jannie og Jesper

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 08-05-06 23:08

jaeh..alm. jordbær er da grønne hele vinteren...såen mere eller mindre..så hvorfor ikke skovjordbær?
Det er da en super idé , så får i oven i købet jorbær også!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-06 23:12

Citat
Fragaria vesca
(Skovjordbær)

Næsten vintergrønne bunddækkeplanter med kønt løv. Blomster og små aromatiske jordbær over en lang periode.

Hvad der menes med "næsten vintergrønne" ved jeg ikke helt.

Men på en engelsk side stod der, at det er en "perennial plant" og perennial betyder stedsevarende.

Men umiddelbart vil jeg mene, at den ikke visner ned, men jeg tror at bladene forbliver grønne men fryser så planten lægger sig som et grønt frosset lag tæt ved jorden,, altså at den ikke er holdbar som f.eks. stedsegrønne træer og buske, som jo ikke ændrer udseende om vinteren.

mvh dova

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 08-05-06 23:15

Ja, det er det de gør..de ligger dødt, men er dog grønne.

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 200 point
Dato : 09-05-06 01:41

jdynastiet

Hvis du skriver privat til mig, kan jeg i denne uge godt sende dig mange stiklinger, med planter med meget smukke GULE blomster, som giver et fantastisk flor bunddække. Bærene er spiselige, men smager ikke af noget.

mvh

Franksp

Er kun med en gang i morgen eftermiddag/aften. Hvis du sender mig en privat meddelelse, kan jeg også ringe dig op med leveringen. Jeg bor i Odense

Godkendelse af svar
Fra : jdynastiet

Dato : 14-05-06 21:22

Tak for svaret Franksp.

Og tak for alle andre svar